1 453 läst ·
26 svar
1k läst
26 svar
VAL av värmesystem + ventilation
kamilenski skrev:
ja ja menar väl att i den mening man spelar glad amatörproblemlösare o snokar bland grannar så har ja fått den uppfattningen att berg o markvärme regerar lätt.
frånluftsvärmepumparna känns ju mer som elpannor, har dock inte stött på nån cz än, o såklart inte nibes 750 heller.
nu blir det väl kanske inte mer så här kalla vintrar men vi snackar minst 5-6000kr i skillnad på 3 mån i husen på gatan mellan bergvärme och frånluft.
känns väl inte jättesvårt att räkna hem en jordvärmepump då.
men kör du på cz o elvärmd tilluft o redovisa här sen så kan ja säga vad var de ja sa d^_^b
Har också försökt sätt mig in i detta ämne då vi håller på och planerar ett nytt hus som visserligen kommer att fungera som sommarhus till att börja med men vi har valt att bygga det med "normal villastandard" med ingjuten golvvärme och väl tilltagen isolering. Min slutsats har (tvärr) blivit en frånluftsvärmepump, jämfört med jordvärme kompletterat med ventilation blir jordvärmelösningen ca 100 000:- dyrare än frånluftspumpen och även med dagens höga elpriser tar det lite för många år innan man får igen den investeringen.
Pelju skrev:Har också försökt sätt mig in i detta ämne då vi håller på och planerar ett nytt hus som visserligen kommer att fungera som sommarhus till att börja med men vi har valt att bygga det med "normal villastandard" med ingjuten golvvärme och väl tilltagen isolering. Min slutsats har (tvärr) blivit en frånluftsvärmepump, jämfört med jordvärme kompletterat med ventilation blir jordvärmelösningen ca 100 000:- dyrare än frånluftspumpen och även med dagens höga elpriser tar det lite för många år innan man får igen den investeringen.
ja så sett är det nog sant de du säger, de var ju inget ja skrev om men själv så tycker ja de var värt o ta den smällen me högre investeringskostnader, hatar höga månadskostnader i form av elräkningar.
ja har ju gjort mycket själv, bla vent så ja tänkte väl inte hur mycket extra de kosta men 100 000?
en sån pump ja har, 1225-6 går väl få loss för 35000, jordvärme 30000, ftx låda me lite tillbehör 20000, totalt 85-90 tusen, installation ska väl göras på båda?
så hur kan de skilja 100 000? var din frånluftspump gratis? man måste ju inte ta de senaste nya dyra modellerna.
Jo det är ju klart att det alltid finns varianter på hur man löser det men i mitt fall jämför jag två offerter med de olika lösningarna och där är diffen nästan 100 000:- men som du påpekar det går säkert att få ned kostnaderna men det gäller båda lösningarna.gb79 skrev:ja så sett är det nog sant de du säger, de var ju inget ja skrev om men själv så tycker ja de var värt o ta den smällen me högre investeringskostnader, hatar höga månadskostnader i form av elräkningar.
ja har ju gjort mycket själv, bla vent så ja tänkte väl inte hur mycket extra de kosta men 100 000?
en sån pump ja har, 1225-6 går väl få loss för 35000, jordvärme 30000, ftx låda me lite tillbehör 20000, totalt 85-90 tusen, installation ska väl göras på båda?
så hur kan de skilja 100 000? var din frånluftspump gratis? man måste ju inte ta de senaste nya dyra modellerna.
Vi har med en sand grund bla lite med grus tror jag och vi ska ha jordvärme, tomt på 952 och gräver ner 400 m slang, huset är 230 byggyta.
Sen blir det FTX, och ett aggregat som åter vinner 90% av luften.
Detta blir ett väldigt energisnålt hus.
Förstår inte varför du inte skulle kunna ha jordvärme med den grunden?
Vi betalar 30.000 för FTX och gräver själv ner slangen och sedan är det endast en billig pump som behövs till det, tror den ligger på 60 kanske, inte kollat riktigt upp det ännu.
Vi betalar 30.000 för FTX och gräver själv ner slangen och sedan är det endast en billig pump som behövs till det, tror den ligger på 60 kanske, inte kollat riktigt upp det ännu.
Jag "lyssnar" på energirådgivare. Pratade idag med en VVS expert. Han tyckte att denna vinter hade många med jordvärme problem. Att vätskan i slangen frös fast. På frågan om Comfortzone, visste han inte ens vad det var!annicaahl skrev:Vi har med en sand grund bla lite med grus tror jag och vi ska ha jordvärme, tomt på 952 och gräver ner 400 m slang, huset är 230 byggyta.
Har däremot tagit kontakt med en annan boende på orten som kör med jordvärme. Och han är nöjd. Med andra ord - det blir nog jordvärme med FTX.
Vad heter aggregatet ni ska satsa på?
du svänger en del fram o tillbaka efter att du bestämt digkamilenski skrev:Jag "lyssnar" på energirådgivare. Pratade idag med en VVS expert. Han tyckte att denna vinter hade många med jordvärme problem. Att vätskan i slangen frös fast. På frågan om Comfortzone, visste han inte ens vad det var!
Har däremot tagit kontakt med en annan boende på orten som kör med jordvärme. Och han är nöjd. Med andra ord - det blir nog jordvärme med FTX.
Vad heter aggregatet ni ska satsa på?
annicaahl skrev:
vårt hus är 155m2 boyta o 45m2 garage under ett o samma tak.
vi har bergvärme, nibe 1225-6kw
du kan läsa mer om vad ja skrivit om pump o förbrukning i tråden i hemma hos:
inlägg 67 tillexempel beskriver en del.
http://www.byggahus.se/forum/hemma-hos/112589-bilder-pa-varat-nybyggda-stenhus-3.html
Så länge man får så olika åsikter... Jag kan bilda mig en 100% uppfattning först efter att ha installerat och nyttjat anläggningen. När proffset i branschen svänger, vad ska en amatör göra?gb79 skrev:
Hellre ställa 1000 dumma frågor en att göra fel en gång.
kamilenski skrev:
självklart har du rätt, o de ska du göra.
men som du säger kan du inte säga 100% innan du installerat o kört länge.
efter 2 vintrar kan ju jag säga iaf att ja aldrig kommer ångra bergvärme.
punkt slut.
här är jag nu
här är du efter jord/bergvärme d^_^b
här är du om du installerat frånluftsvärme o solfångare nästa vinter, -20grader :x
Hahahahahagb79 skrev:självklart har du rätt, o de ska du göra.
men som du säger kan du inte säga 100% innan du installerat o kört länge.
efter 2 vintrar kan ju jag säga iaf att ja aldrig kommer ångra bergvärme.
punkt slut.
här är jag nu
här är du efter jord/bergvärme d^_^b
här är du om du installerat frånluftsvärme o solfångare nästa vinter, -20grader :x
Klicka här för att svara