en ny pump får vara hur bra den vill på att göra varmvatten. rymmer beredaren bara 160 liter tar vattnet slut ialla fall !

Sen kan jag ju nämna att jag inte köper det där med att en "ny" pump är mycke bättre på att göra varmvatten. Kan pumpen leverera 10kW så är det 10kW den levererar oavsett om den är ny eller gammal, o det är ju detta som har betydelse.

En annan sak som är avgörande är hur utfoormningen är på beredaren, o den är mig vetilig identisk på den nya & gammla.

Men som sakgt så är det ganska lite tröst at pumpen är bra på att värma varmvatten, när man står där med ett nyfyllt badkar, o vrider på durchen för att skölja av sig, o då märker att vatnet bara håller 20 grader. du känner på vattnet i badkaret o det har ju topp filts med bara kallt vatten så det hållar bara 30 grader. man du har ju en ny fin pump som "bara" behöver 30 minuter påsig för att få nytt vamvatten, som sagt ganska liten tröst i det läget.

Själv har jag haft motsvarande pump du tittar på i både 12xx & 11xx utförande inkopplat till mitt hus o kag kan säga att man bör (läs ska) ta en 11xx om man har et störe badkar.

samt att man ska se till att få en variabel strypventil inmonterad på slingan till yttermanteln.

En klan pump, säg en 1245-5 den har låg effekt & värmer lite under en lång tid, detta gör att värmen från yttermanteln hinner värma innermanteln, vilket gör att systemet rent tekniskt fnkar bra, men tar lite tid påsig.
En 1245-10 har ju betydligt mer effekt & kommer att värma upp yttermanteln mycket snabbt så snabbt att man når stopp tempratur långt innan inner manteln ens är nära av stopp tempen. Så även om det på mätarna ser ut som om du har nytt varmavtten i din anlöggning redan efter 20 min så har du inte det.

Lösningen är att koppla upp pumpen mot en, helst en VPA 300/200. samt montera in en strypning för att kunna finjustera.

den inbygda beredaren i en 12xx är på 40 liter (eller om det var 45 liter)
med en effekt på 10kW (det är bara 8,5 ioförsig) så går det ju extremt fort att värma denna vatten mängd.

på en VPA 300/200 så har man 200 liter i yttermanteln, vilket är en mer pasande vatten mängd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.