hej
ska hiva ut min gamla oljepanna och installera en ny vedpanna med ak tankar.
UT: HP oljepanna ( oljetank skall oxo ut )
IN: Calmarpannan V33 med 2st AK tankar @ 750L, en med VVB. Med alla tillbehör.
Har precis fått ut min gamla panna, köpte en motorlyft billigt och drog ut den efter att jag hade fixerat skorstenen med lite regel och stål konstruktion.
Köpte till en VVB för varmvatten och en miniElpanna för värmen (3kW). Värmen i huset fungerar hyffsat tills det blir 5-10 minus, men då kompleterar jag med en byggfläkt i hallen 5Kw, det blev så för projekten blev lite större när jag upptäckte liten läckage i en duschblandare, har rör som går inne i väggarna, så väggen var såattsäga kass. Så jag fick riva hela toaletten.
Som tur var har vi en liten toa + att jag köpte en duschkabin som står i garaget,brrr..
Försäkringsbolaget var där och någon ersättning får man inte för så gamla badrum, det handlade om några spänn. Vi skulle ändå renovera så...
Tänkte slänga upp några bilder snart..
Har precis fått ut min gamla panna, köpte en motorlyft billigt och drog ut den efter att jag hade fixerat skorstenen med lite regel och stål konstruktion.
Köpte till en VVB för varmvatten och en miniElpanna för värmen (3kW). Värmen i huset fungerar hyffsat tills det blir 5-10 minus, men då kompleterar jag med en byggfläkt i hallen 5Kw, det blev så för projekten blev lite större när jag upptäckte liten läckage i en duschblandare, har rör som går inne i väggarna, så väggen var såattsäga kass. Så jag fick riva hela toaletten.
Som tur var har vi en liten toa + att jag köpte en duschkabin som står i garaget,brrr..
Försäkringsbolaget var där och någon ersättning får man inte för så gamla badrum, det handlade om några spänn. Vi skulle ändå renovera så...
joms skrev:hej
Hej!
Vill bara gratulera Dig till ett bra val av panna, har en V33 sen 3-år är mycket nöjd.
Snåla inte på ack-volymen, den är grymt efektiv om du eldar den med ren bjökved.
M.V.H
CuLa
gamla panna har gjort sitt, körde den i 1,5 år (med olja) utan att bry mig, fick inte med några som helst bruksanvisningar. Man kunde köra ved i den men jag fick lägga ner det innan grannarna blev tokiga, det var rena fyrverkeriet (fontän) från skorstenen. Man kunde bara slänga in 30cm klabbor i den.
Cirkulationspumpen lät som en spinnhjul på bingolotto, kranar läckte eller var trasiga, oljebrännan var ditsatt på en höft, kablar hängde överallt.
Förra ägaren hade tapetserat och målat "pannrummet", samt det var en plastmatta i rummet. ojojoj... hörde jag när sotarn kom....
Cirkulationspumpen lät som en spinnhjul på bingolotto, kranar läckte eller var trasiga, oljebrännan var ditsatt på en höft, kablar hängde överallt.
Förra ägaren hade tapetserat och målat "pannrummet", samt det var en plastmatta i rummet. ojojoj... hörde jag när sotarn kom....
Inbyggd panna, vojne vojne....
V33 är en utmärkt panna, supernöjd med min!
Hur stort är huset? Har själv 1500 l acktankar, skulle gärna ha 500-1000 i till!
V33 är en utmärkt panna, supernöjd med min!
Hur stort är huset? Har själv 1500 l acktankar, skulle gärna ha 500-1000 i till!
Installerade en elpanna sålänge samt en VVB. Det lär ta en tid innan man har bytt ut till den nya pannan, eftersom vi skall ju först bygga en mer provisorisk dusch och tvättrum där oljetanken står nu, som skall sågas ner till helgen.
elpanna köptes för några år sen mest för golvvärmens skull på
Elpannor / Vatten / Golvvärme / Produkter / Välkommen till Lego Elektronik AB - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi
VVB på www.harald-nyborg.se men de har bytt ut sin vvb sortiment så den fick jag till ett riktigt bra pris.
elpanna köptes för några år sen mest för golvvärmens skull på
Elpannor / Vatten / Golvvärme / Produkter / Välkommen till Lego Elektronik AB - Lego Elektronik AB - Alternativ Energi
VVB på www.harald-nyborg.se men de har bytt ut sin vvb sortiment så den fick jag till ett riktigt bra pris.
CuLa, det var tack vare denna otroligt brabra forumet som hjälpte mig att hitta den rätta pannan.Fotografen skrev:
Fotografen:
Huset ligger på 100kvm boyta 100kvm biyta cirka 40kvm oinredd vind. Radiatornrören är av 1vägstyp hoppas att de inte ställer till problem, med huvudsakligen, få värmen runt på ett bra sätt.
Klicka här för att svara