Värme allmänt
fgo: har fått ca pris på 43000kr på liknande contura som den på bilden. det var inkl allt och jag har ca 6m till nock.
Nike: Hej Har massivt ekgolv från DalaFloda idag och halva huset är på krypgrund. Golven känns aldrig direkt kalla men hade gärna vilja ha vattenburen golvvärme men tror nog att mycket av värmen kommer att gå förlorad neråt och sen att det är inte det allra bästa för massiva golv enligt många. Tänkte då på bygga in konvektorer i golvet vid fönsterpartier. Någon som har nån
Energiberäknaren: Jag tror du kan fixa detta själv. Kolla efter ett gratis program under länken nedan. Man måste ju ha koll på den kallaste dagen (DVUT) som kan inträffa under året och hur man kan reducera denna (öka) på grund av värmetröghet i huset (tidskonstant). http://www.byggahus.se/forum/isolering/101224-en-trad-om-att-raekna-pa-isolering-och-energifoerbrukning.html
kontorsråttan: Kolla lite här http://brattnebruk.se/faqvarme.html under Värmeförflyttare Jag har inte provat men jobb kollegan har provat med gott resultat.
CarMan: Nä, så funkar inte min inne givare ialla fall. min givare ger bara info till pumpen, sen väljer pumpen att arbeta emd en lägre tampratur, än vad den gjort om den bara fått info från ute givaren. Inne givaren styr alltså INTE on/off på anläggningen
mIkEtReE: [citat] Vi har enbart ledbelysning både inomhus och utomhus. Samt högsta energiklassning på vitvaror. Badrummet var inte klart så vv produktion var låg.
Lars K: Ja, eller kräva att få lämna tillbaka den nya om den gamla var felmonterad!!! (eller helst den gamla!!)
CarMan: jag tror alla de stora märkena är jämlika, så det är viktigare att få rätt montör så allt blir rätt dimensionerat & rätt inställt (med fel inställning kan man köra sönder grejorna snabbt) Personligen så hr jag alltid set Nibes 1210/1215/1225 serier som värmpumarnas volvo 240 (inte de mäst teknologist avanserade, men fungerar bra o nästan omöjliga att döda)
Onskan: Mitt problem är löst! Igår bytte jag ut reglerkasetten i min blandare, och tänka sig. Det tjuter inte längre!! Kan med värme rekomendera ett samtal till Oras kundservice, snabba (fick reservdelen dagen efter samtal!), duktiga, och kunniga (han skickade till och med, med en hylsa i rätt stl så jag lätt kunde byta ut grejerna!!)!
Tossegubbe: rostar lika mycket/lite av destilerat vatten, bara överkurs att ha det men däremot så kan det vara vettigt med frysskydd (sprit) för framiden, gott blir det med ;)
knatte: Har tappvarmvattnet via en värmeväxlare och värmen via en annan.....misstänker att jag har läckage på tappvärmesidan pga att returtemperaturen är hög (har endast 3-4 graders diff mellan fram o returledning på primärsidan)...Tappvarmvattnet regleras av en vaxpropp via ett kappilär rör som stänger och öppnar primärflödet till tappvarmvattnet. Nu till frågan Finns det någon vettig
Bosse_A: En vanlig elektrisk varmvattenberedare kostar väl inte så mycket och kan kopplas in i serie efter värmepumpen och ställs på 50 gr. Den värmer bara om vattnet inte räcker från värmepumpen. //Bosse
Jan-Å: [citat] Jag kommer inte ihåg i detalj, jag har minst 200 mm på de tunnaste ställena men runt 400 där det blev som tjockast. EPS är perfekt när man har bilat upp för avlopp också eftersom man då har en gropig och mycket ojämn yta som ska isoleras. Fuktvandringen kan vara ett problem när (om) man stänger av golvvärmen på sommaren men det drabbar långt i från alla hus. Fast jag
mroing: Jag tror som övriga här att du nog måste kolla med föreningen innan du kopplar vattenuren golvvärme. [citat] Jo lågspänningssystem finns för komfortvärme. Här tex. http://golvvarmebutiken.se/catalog/index.php?cPath=28 Räkna med ca 40-50W per kvadratmeter för komfortvärme.
TMN: Planerar att renovera hallen i vårt souterränghus byggt -69. Entréhallen ligger i "bottenvåningen" och är utökad av tidigare ägare så att den även omfattar ett tidigare extra rum. Total golvyta är 18 kvm. Uppvärmning är direktverkande el kompletterat med en luftvärmepump. Tanken är att lägga in ett klinkergolv med golvvärme. I hallen sitter sedan tidigare en luftvärmepump som
Lars K: För 7000 får du säkert 15 kbm torr ved som borde räcka hela vintern!
gadeberg: Här står det hur man lägger slang i små rum. http://golvvarmebutiken.se/catalog/pdf/lk/L12-5.pdf Man lägger varannan varm varannan kall kan man säga
yllwa: ja, nu har jag bestämt mig. har införskaffat en begagnad helrenoverad gjutjärns kamin. en : jötul petite. faktiskt riktigt snygg! och priset va överkomligt. 5500 kr. passar mig finemang! för allt med dragning av rör i skorsten o renovering av kakelugn o koppling av kamin kostar en hel del. jag tittade allt på sådana rörspisar. snygga tyckte jag. men högt pris.
-MH-: [citat] Om radiatorerna och effektbehovet är givna, så erhåller man lägst returtemperatur och lägst flöde med en så hög framledningstermperatur som möjligt. Som Bambi påpekar, golvvärme ställer andra krav, där kan du inte hålla ned flödet.
Lars K: OK, tack för svaren. Jag hade en teori och ville kolla den med er... Visst är det så att innerväggarna inte är isolerade och planlösningen inte är särskilt öppen. Hade själv en elräkning på 700 kr, men då har jag vattenburet system och bara komfortvärme på ca 10 kvm med elgolvvärme.
yllwa: hej och tack för svar! jag valde en jötul gjutjärnkamin . helrenoverad och ser som ny ut. när jag efter mycket pustande bar in den i huset med hjälp, och ställde den på plats, så såg jag med en gång att jag gjort ett bra köp! den passade perfekt och passade jättebra in i huset! så jag vart glad! :) ska bli spännande sen när jag kopplat in allt och se hur det fungerar. vill knappast
derfkir: Har köpt en gammal skola på 500m2 i två plan. Överlåtelse imorgon, men kommer att renovera en del invändigt innan flytt. Hur hög temperatur bör man ha inne för att huset ska må bra? Vill ju inte elda i onödan. Huset är murat och har tokgrova rör till elementen. Eldas med ved.
Jan-Å: Vi har i hallen vilket inte gör nåt när man drar in vatten och snö. Men komforten är lika välkommen i alla rum, även i köket. Dessutom slipper man radiatorerna på väggen som dels är fula dels försvårar möbleringen. Det är dyrare med golvvärme i alla fall vid installationen men värt varenda krona som jag ser det.
v-g: Går bra precis vilket som. Sålänge man har fart nog så drar det även med sig de små bubblorna så småningom. För att göra det snabbt så koppla på ena slangen till vanliga kallvattnet, den andra ändan ner i en hink/avlopp och sen låt det rinna tills baraq rent vatten kommer ur. På så sätt har du dels spolat rent röret samt även avluftat det. Försök sen att montera utan att få
Bror: Testade för en stund sedan och nu är det cirkulation, var troligen fruset och det tar väl ett tag innan värmen trängt ner till rören. De ligger under nockpannorna och en massa snö. Måst fylla på en fetare glykolblandning.
PST: Moderna termostatventiler har väl ett "P-band", som bara är 1-2 grader, dvs är termostaten inställd på 20 grader kommer den att vara helt öppen om det är 19 grader inne och helt stängd när det är 21 grader. (Pigg intryckt = stängd, pigg ute = öppen) Sen brukar termostater i lägenheter vara spärrade så att de inte går att ställa upp över 20-22 grader, det brukar sitta
SthlmDalmas: Då följer jag upp min egen fråga efter att ha anlitat en rörkrökare. Det fungerar inte att göra som jag tänkt då stängd spindel hade stängt systemet liksom då även lock gjort. Så vet ni det om någon undrar :)