2 745 läst ·
10 svar
3k läst
10 svar
Tips på installation av Nibe Vedex 1000
Hej.
Ska installera en Nibe Vedex 1000 med Ack.tank hos mina föräldrar. Blir dock inte riktigt klok på inkopplingsanvisningen från Nibe. Tänkte kolla på detta eminenta forum ifall någon har en skiss alt. bilder på hur era Vedex är inkopplade?
Pannan är redan inhandlad, men vi tittar på ack. tankar nu. Vill köpa rätt prylar och därför hade lite info. varit toppen!
Tack på förhand.
Ska installera en Nibe Vedex 1000 med Ack.tank hos mina föräldrar. Blir dock inte riktigt klok på inkopplingsanvisningen från Nibe. Tänkte kolla på detta eminenta forum ifall någon har en skiss alt. bilder på hur era Vedex är inkopplade?
Pannan är redan inhandlad, men vi tittar på ack. tankar nu. Vill köpa rätt prylar och därför hade lite info. varit toppen!
Tack på förhand.
.... Det som jag är osäker på är hur man gör när pannan har kylslinga (kambatteri) som inte har möjlighet till elvärmepatron, när denna kopplas till en ackumulatortank som har elpatron och varmvattenberedare (kambatteri). Ska då inkommande tappvärmevatten gå igenom pannan, vidare till ackumulatortankens varmvattenberedare och sedan ut till tappvattnet eller...?
Jajjamensan. Har byggt system tidigare med 1, 2 och 3 tankar, laddomat osv... Men har inte byggt med en panna som har separat kylslinga likt Nibes Vedex 1000,.... Så det är mest inkopplingen av kylslingan som fått mig att bli lite konfys... Som sagt, sätter in en termisk ventil (typ SYR...). så öppnar den vid 95° om man eldar för hårt...
Ja, det var lite så jag med tänkte från början... På så vis kyler man inte bort en massa energi mellan 95-100grader utan OM systemet skulle gå i kok så evakueras ju vattnet via övertrycksventilen.... Eftersom jag bygger åt mina föräldrar och inte mig själv så blir det kanske till att koppla in kylslingan iaf....
Koppla syrventilen mot inkommande vatten och sedan från ventilen igenom kylslingan och till avlopp, då slipper du varma rör samt en legionellafälla i förbindelse med färskvattenmatningen till huset...
Låter ju klokt. Har faktiskt inte tänkt så, men som sagt. Låter logiskt... Funderar fortfarande på om inte "bäst men kanske inte godkänt" hade varit att mata kallvattnet i kylslingan som sedan går till ack.tankens varmvattenberedare. Om pannan går i kok så löser ju säkerhetsventilen till varmvattenberedaren. På så vis slipper man förlusten när syr-ventilen öppnar vid 95grader.... Å andra sidan så finns det ju en anledning till att den gör det.... Gällande syr-ventil, vad är det för skillnad i funktion mellan den "enkla" för kommunalt vatten och den "dyra" för de som har egen brunn??
Klicka här för att svara