Medlem
· Västerbottens län
· 18 054 inlägg
Lönsamheten är väl ca 3 gånger instoppad elenergi.
Säkert många som värmer garaget med VP.
"Vanlig" kulvert är nog det vanligaste, 300-400 kr metern kanske man kan komma undan med.
Kommer befintlig VP att räcka till eller ligger du i planering för VP inköp.
Protte
Säkert många som värmer garaget med VP.
"Vanlig" kulvert är nog det vanligaste, 300-400 kr metern kanske man kan komma undan med.
Kommer befintlig VP att räcka till eller ligger du i planering för VP inköp.
Protte
Lägg golvvärme i plattan och 2x25 kulvert (eller klenare om det finns), styr det hela med en bivalent shunt som i första hand tar returvatten från uppvärmningen i huset. Shunten styrs på innetemp i garaget av tex en termomatik CBJ eller liknande. Du behöver aldrig skicka ut varmare vatten än ca 15-20 grader.
Ursäkta TS (jag bryter in och frågar en massa)... Matss, det där lät ju smart men jag förstod inte riktigt (har avlägsna garageplaner själv och redan lagt ut kulvert för detta)... Så tanken är att ta 'returen' från husets värmesystem och använda som matning till garaget via en bivalent shunt (kan ta 'värme' från två olika ingångar beroende på läget den står i).Matss skrev:Lägg golvvärme i plattan och 2x25 kulvert (eller klenare om det finns), styr det hela med en bivalent shunt som i första hand tar returvatten från uppvärmningen i huset. Shunten styrs på innetemp i garaget av tex en termomatik CBJ eller liknande. Du behöver aldrig skicka ut varmare vatten än ca 15-20 grader.
En cirkulationspump på utgående i kulverten lär ju också behövas...
Vad är det som är bra med att göra så här istället för att shunta ut säg 25grader direkt från 'tur' sidan? Iofs kanske min ritning blev helt knasig... förklara gärna (vill göra så bra som möjligt när jag själv ska till)
Hallo igen, hur stor diff vill man ha på matning/retur? jag har för mig att jag läst någonstans runt 10 grader är bra? Tror min värmepump hade 7-9 grader som 'optimalt'... Finns det något mer att ta hänsyn till vid en sådan här installation?
Då det gäller ett nybygge så antar jag att de blir golvvärme i huset o då tycker jag det är onödigt med bivalentshunt, Kör bara med inne givare i garaget el bara stryp slingorna i garaget till du får rätt innetemp..
Mats förslag är bra om man har radiatorer i huset
Mats förslag är bra om man har radiatorer i huset
Klicka här för att svara