K
kick3n: Hej jag har fått tag på en panna från 91 som enbart är eldad med olja.. visst bör den hålla många många år med eldning med ved ?? Sen Räcker 125mm med tillluft i pannrummet eller bör de vara mer ?
0 svar · 699 läst
S
sgraned: Hej Har en 2 våningskåk. Blir lite varmt på sommaren. På nedervåningen får jag ha fönster och dörrar stängda för att behålla kylan bäst. På övre våning brukar jag ha fönster öppet åt alla håll.Min tanke är på kvällen så blir det inge genomdrag så tempraturen sjunker inte så mycket. Kan man sätta in en kanalfläkt i sovrummet som suger luft utifrån?
0 svar · 802 läst
D
Dr.SiC: Ok, tack för att ni bekräftade vad jag trodde. Men nog är det betydligt snyggare att gå ut från vägg och vinkla upp än rakt upp genom golvet? Man vill väl slippa just rör ur golv? ser ju inte klokt ut, mkt mera "clean" utseende om man inte ser rören, vilket man knappt gör om man sätter dom tight under radiatorn.
3 svar · 2,0k läst
M
mrfrenzy: Luften hamnar på olika ställen när pumpen är av respektive på, jag brukar behöva lufta några gånger med pumpen av respektive på.
7 svar · 868 läst
gadeberg
gadeberg: Har bu kabeln i slangen och sen isolering på utsidan så tror jag det klarar sig. Jag har det själv så till mina kossor. Slangen kommer ut ur lagårdsväggen och sen sitter den ca 20m på väggen utomhus ner i en vattenkopp. Har aldrig frusit med isoleringen på
2 svar · 10,9k läst
D
DanielSkåne: För det svaret, då är det inte större än jag hoppades på. Då ska jag nog klara ut det och förhoppningsvis sänka värmekostnaderna i vinter...
2 svar · 8,0k läst
·
G
grenen: Ser man till skissen så tror jag inte att det blir några som helst problem så länge du kör L/L i vardagsrummet. Tillsammans med systemen i övriga rum borde det vara tillräckligt, och att smälla upp 12 radiatorer är definitivt overkill.
4 svar · 1,4k läst
·
B
Blumbern: 10cm? Hur tjock isolering tänkte ni lägga under golvvärmen?
4 svar · 704 läst
W
Warlock: Tjenare! Jag lägger in min fråga som ett nytt ämne så eventuella svar hänvisas till tråden " Vilken maxtemp på golvvärme?" //Warlock
6 svar · 1,3k läst
pipewelder
pipewelder: Vändskivor? Har inte hört nån som lagt in såna. Vanligvis brukar man inte ha någon plåt eller liknande under vänddelen. Eller har jag missförstått?
1 svar · 2,5k läst
R
rikke andersen: Hej igen! Har nu flyttat in. Imobil och Mh hade helt rätt det är en varmvattenberedare som ligger på vinden. Tack för svaren.
8 svar · 5,5k läst
farbaute
farbaute: [citat] Bifogar en bild nedan på hur gamla tiders rörmockande ser ut. :D [bild] De tre rör av intresse är det tre grövre gröna till vänster i bild, längst till vänster är inkommande framledning från pannan, mittenröret är... ja vadå? Jag är faktiskt inte säker på vad det är, vid test nyligt med pannan på fulla spjäll och samtliga radiatorer igång så förblev detta rör
2 svar · 3,1k läst
farbaute
farbaute: [citat] Jag tyckte det såg ut som om det var en sådan lösning jag behövde. En får tacka för ett ypperligt och snabbt svar, blir att lägga beställning hos Rinkaby inom kort. d^_^b Igår var det 31 grader varmt och då är vintern långt borta men som vi alla vet så smäller det bara till så är höstrusket här och det vore väldigt trevligt att ha isolerade golv med fungerande värme
2 svar · 1,5k läst
V
Vix: Köpte en begagnad Futurum Alliansfläkt då vår gamla fläkt är inte i det bästa skicket men vi har inte råd att köpa en alldeles ny. Blir lite brydd över kopplingen av strömen. Har en liten kopplings"sockerbit" med 8 st hål på vardera sida. Fläkt-kabel Blå Brun Svart Gul/Grön Tak-kabel Blå Svart Gul/Grön Strömkabel Blå Brun Gul/Grön Har lyckats fått ström till fläkten men
0 svar · 1,5k läst
M
Mats Jojje Jonsson: Hej. Min gamla Elektrostandard har börjat läcka från vattentanken. Nu är jag ute eftere en ny och valet verkar bli IVT 590. IVT590 har, precis som min gamla Elektrostandard en frånluftvärmepump och cirka 1,3kW elpatroneffekt till tappvattnet. Alla anslutningar på IVT påminner om om min gamla. Jag mekar mycket själv både när det gäller el och rör och har därför funderingar på att
0 svar · 1,5k läst
W
wendtm: Hej! Vi håller på att bygga ett nytt hus, vi har valt en nibe 1145 + vpb 300 för värme/vaten,. våran vvs:are har nu sagt att han hadde velat ha minst en meter vid sidan av pumpen för att kunna placera exp. kärl osv. Är detta värkligen nödvändigt? Är det någon som har ritning på hur man kan placera kärlen på smidigt sätt? vi skall även ha en FLM (kommunkrav) Det är 2.5m till tak
0 svar · 1,7k läst
A
axelvic: Det blir en begagnad Janfire, och det känns bra. Tack för hjälpen! http://www.villarenoveringen.se/?p=241
12 svar · 5,2k läst
M
Marc E: [citat] Hehe... Ok. Vi får väl se vem som hinner påbörja sitt projekt först. Blir det jag så lägger jag gärna upp lite bilder :)
5 svar · 1,6k läst
pipewelder
pipewelder: Inga problem. Det finns säkert tusentals stugor som står kallställda vintertid med täljstensugnar. Välkommen till forumet förresten :)
1 svar · 1,5k läst
Ö
östratorp: Är det någon som har erfarenhet av biocleaners från Evergreen Solutions AB
0 svar · 725 läst
P
PCLarsson: Var förbi på rörgrosisten i närheten och mätte djupet på Uponors vanliga väggbockfixturen och den är 55 mm djup. I och med att jag kommer att ha isolering även bakom min första 45 regel så kommer det inte att bli något större probelm att trycka denna mot plasten och bakomliggande isolering. Mvh /Christer
3 svar · 4,2k läst
pipewelder
pipewelder: En karusell fixar man enkelt själv med några brädlappar, en rörbit och träskruvar. Föreställ dig ett skovelhjul. Ungefär :)
9 svar · 9,6k läst
·
C
CarMan: som sagt så måste alla termostater vara fullt öppna. om du har för varmt så kan 3 vägsventilen läcka, eller så är den fel injusterad. det gör inget att cirkulationspumpen går på sommaren. jag har annat fabrikat på min pump, men rör ingen ting på pumpen nån gång, den får sköta allt själv, sommar som vinter (det är bekvämt med system som sköter sig själv) Min
11 svar · 2,8k läst
G
Gabbe1: Den som söker han skall finna..... http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/148084-stammar-och-dimensioner-mm.html
1 svar · 941 läst
F
Fredrikfilur: Hej. här kommer några frågor för er som kan något. Personligen är jag helt okunnig idagsläget avseende värme och isolering så jag ber läsare ha överseende med terminologifel osv. Grund: Vi har ett 2 planshus på 180 kvm byggt 1919. Huset har ett enkelrörs vattenburet värmesystem som idag värms med en gammal Vedex2000. Två acctankar på vardera 750 liter varav den ena även är
0 svar · 778 läst
E
elmont: Jag väljer nog radiatorer pga. att det är lättare att styra till en jämn temperatur (betydligt snabbare respons än golvvärme, åt bägge håll ). Givetvis "stora" för att ha en låg framledningstemperatur, men jag har ju inga problem med att "möblera".
2 svar · 744 läst
A
Avemo: Jag föredrar oljefyllda, men håller med föregående talare om att termostaten är viktigast. Den skall vara elektronisk. Den oljefyllda är fysiskt mycket större. Den icke oljefyllda kan under vissa omständigheter bränna damm. Erik
2 svar · 2,6k läst
P
per123: Vi har precis köpt ett tegel/putshus från 1932 med 2 boendeplan och källare, totalt 232kvm. Ingen tilläggsisolering och det är 2-glas. I huset sitter en 9 år gammal bergvärmepump som tyvärr är underdimensionerad. Elpatronen får gå in och hjälpa på vintern. Dock har vi nog kommit fram till att det är svårt att räkna hem en helt ny pump och borrhål så vi betalar lite extra el och
0 svar · 537 läst
E
exerg: Ladd 21:an har en enkel lättöppnande backventil som skall förhindra värmevandringen. Det är kanske den som inte sluter tätt.
2 svar · 1,1k läst
J
Jan-Å: [citat] Lagt golvvärme förstås :wow: om golvet ändå är uppbrutet kan man ju isolera tillräckligt för att få det varmt och skönt. Det där med "lönar sej" är ett begrepp som man kan fundera kring, det mest lönsamma är ju att inte bo i hus förmodligen så man får prioritera och välja det som passar. Personligen betalar jag hellre lite högre uppvärmningskostnad och drar in på
9 svar · 864 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.