Ska renovera köket och öppna upp planlösningen om några veckor, tänkte lägga golvvärme i kök och hall. Men började fundera på själva entren. Där vill jag ha klinkers och laminat resten av hallen och köket. Men det skapar några problem/funderingar

1. Nivåskillnad: Det blir en 12-13mm, går säkert att lösa med någon list men helst hade jag velat ha samma nivå. Skulle det går att göra någon specialare att dra ner golvvärmen mellan/i bjälkarna? Och på så vis få golven i samma nivå? Entren blir ca 3m².

2. Kalla golv: Det blir vattenburen golvvärme från Uponor. Jag vill ha värme på året runt i entren. Går det att lösa med vattenburen golvvärme? Eller är det lika att lägga EL golvvärme på denna yta, eller ha både och, går det? Tänkte lägga golvvärme i badrummet när vi renoverar det nästa år och det blir ju samma problem/lösning där.

Golvet är bara symboliskt, blir inte dom storlekar eller mönster som är inritat.

• Golv.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har nu läst och begrundat en hel del. Undrar just nu om jag ens ska lägga golvvärme pga lite golvisolering. Har platta på mark som är helt oisolerad vad jag kan få fram av ritningarna och förra ägaren. På plattan står det 2"×4" bjälkar och antar att det ligger isolering mellan bjälkarna. Har läst att det rekommenderas 250mm isolering under plattan men varför för inte lägga isoleringen åvanför? Jag får in ca 100mm mellan platta och spånskivorna, att jag gör en en värmeförlust på 5-10% kan jag ta för den ökade komforten. Vad som däremot avskräcker mig för att lägga golvvärme är fuktvandring. Duger dessa 100mm tro?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.