6 305 läst ·
6 svar
6k läst
6 svar
Vattenmantlad kamin till NIBE F750?
Hej!
Skulle man kunna koppla ihop en Nibe F750 med en vattenmantlad braskamin på något sätt? Eventuellt med en ack-tank emellan?
Brukar ju bli för varmt i det rum man eldar i så man skulle lika gärna kunna få lite extra värme till elementen tycker jag.
Skulle man kunna koppla ihop en Nibe F750 med en vattenmantlad braskamin på något sätt? Eventuellt med en ack-tank emellan?
Brukar ju bli för varmt i det rum man eldar i så man skulle lika gärna kunna få lite extra värme till elementen tycker jag.
Går nog inte så bra, har för mej att 750n inte är dockningsbar.
Vill du förklara det? Vad är det som gör att den inte är vad du kallar "dockningsbar" ?scubasteve skrev:
Folk brukar uttala sig om att det inte går att kombinera en del värmepumpar med andra värmekällor, eller att det inte går att gör det bra, alternativt väldigt dyrt.
Jag har aldrig riktigt förstått varför det inte skulle gå. Är ju bara värme som ska produceras och flyttas till en tank.
Ska nämna att jag inte själv har värmepump eller någon erfarenhet av det, men är väldigt nyfiken på detta och skulle vara kul att reda ut det en gång för alla.
mvh
Om du går in på Nibes hemsida ser du att modellen 750 inte är dockningsbar mot något annat. Om du vill docka så är det pumpar ur lägre serienummer du får köpa. Varför det är så framgår dock inte vad jag vet
Klicka här för att svara