Hur många watts förlust har ni i era acktankar?

Jag har ca 600watts förlust när tankens medeltemp är 80 grader. Hur bra ligger ni andra till?

Jag tror jag kan slipa bort 200watt till i förlust genom att isolera rutan utåt och fixa till missen jag gjorde mot ena väggen. Väggen är lite väl varm på andra sidan :D

Ja och nu kommer jag säkert få frågan hur jag vet förlusten.

jag har 4 tempsensorer på varje tank som mäter tempförändringen. Jag vet vattenvolymen och jag ser när någon tar varmvatten och kan då räkna ut vart värmen tar vägen. d^_^b

Hur mycket har du det isolerat nu då?

mot yttervägg kanske 40cm och innåt mot rummet kanske 25cm på den närmaste biten. Har byggt en låda helt runtomkring och där ligger minst 5 rullar intryckt runt 3 st 750 liters tankar. . Har drygt 20 grader i rummet nån dag efter eldningen så smiter inte farligt mycke värma dit.

Dock så känner man direkt där man inte fått isoleringen rätt så ska öppna upp och se över isoleringen och tryca in med så jag slipper eventuella luftbubblor som blivit bakom.

Jag har en dåligt isolerad 500L tekniktank med en massa rör anslutna till so jag tror fungerar som kylflänsar eller skapa självcirkulation. Något konstigt är det.. Om jag laddar upp den till 95 grader hela vägen ned så har jag efter 12h följande temperaturer (utan att ta ut någon värme):
Topp 85C
Mitten 75C
Botten 65C

Tappar väl i medel ca 20C vilket ger 12kwh eller 1000W

Jag körde också med 500 liters innan. Och den tömdes från max till min på knappa 2 dar utan nåt uttag :)

Är det 600W totalt för alla 3 tankarna? Tycker det låter väldigt mycket för så välisolerade tankar. Borde det inte bli bättre med lösull?

C
Ja, det håller väl runt 30-35 grader i pannrummet tills tankarna har sjunkit under säg 60-70 grader, om det säger nåt.

JohanEO

Jo det är lite väl mycke. Men som jag sa har jag endel förluster via ett fönster och via ena väggen där jag missat i isoleringen.

Ska försöka fixa detta i helgen. Lösull hade helt klart varit bättre. dock tog jag det jag hade till övers.

Just nu försvinner 400watt utåt. :) inte ändrat nåt än men varierar ju beroende på hur de blåser ute och tempen i pannorna.

Bara ett litet inlägg...
Man kan diskutera om temperaturminskningen i acctanken skall ses som en förlust eller ej. Värmeförlusten från acctanken blir ett värmetillskott till huset. Acctanken kan alltså ses som en extra radiator. Vintertid anser jag att den rent ekonomiska förlusten blir ganska liten. Däremot kanske det komfortmässigt inte blir optimalt.

Är acctanken placerad i en källare så är det inte fel att även på sommaren ha lite värme där.

För mig är det en ren förlust till större delen. detta systemet sitter i ett hus för sig 30 meter från boningshuset ;)

För mig är det också till största delen en förlust. Tanken sitter i en ventilerad tvättstuga och det är inte där jag vill ha värmen. Vill hellre ha värmen i radiatorerna i sovrummen på vår andra våning som blir kalla på morgonen när tanken börjar bli slut. Vi har frånluftsvärmepump men det tycker jag inte hjälper så mycket.

danielr112: Då har jag väldigt mycket mer förluster. 1000W på 500L mot dina 600w på 1500L. Jag ska börja felsöka.....

Jag har 2250 liter. (3*750) Snittar mellan 400-700 watt i förlust. Ska se om jag kan ta fram lite grafer när jag hinner.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.