1 336 läst ·
5 svar
1k läst
5 svar
Källarelement och expansionskärl på samma utgång på pannan?!?
När vi flyttade in i huset sa den föregående ägaren att elementen i källaren inte alltid blir varma.
När jag nu började kolla så ser jag att elementens tillopp är kopplade på samma ansluting som expansionskärlet. Returen kommer upp ur källargolvet och går ihop med returen som kommer uppifrån innan den går in i pannan.
Är det inte konstigt att källarelementen inte är med i cirkulationspumpens slinga?
Är det meningen att det ska bli nån typ av självicirkulation?
När jag nu började kolla så ser jag att elementens tillopp är kopplade på samma ansluting som expansionskärlet. Returen kommer upp ur källargolvet och går ihop med returen som kommer uppifrån innan den går in i pannan.
Är det inte konstigt att källarelementen inte är med i cirkulationspumpens slinga?
Är det meningen att det ska bli nån typ av självicirkulation?
Jo, det verkar konstigt och ganska troligt felkopplat med tanke på att självcirkulation brukar funka dåligt för källarelement eftersom det inte blir någon större höjdskillnad från pannan. Att de inte vill bli varma tyder ju också på att något är fel.
Är nog inte helt ovanligt att man kopplade källarelementen direkt till pannan och inte till shunten. Troligen har du också vridventiler på källarelementen och inte termostatventiler. Det kan ha blivit någon luftficka i ett av rören som gör att självcirkulationen inte kommer igång.
Får du bara igång cirkulationen lite så vrid upp värmen till max på elementen och lufta efter ett tag så kanske eventuell luft försvinner.
Får du bara igång cirkulationen lite så vrid upp värmen till max på elementen och lufta efter ett tag så kanske eventuell luft försvinner.
Precis, vårat hus hade källarelementen på hetvatten innan vi började bytet av panna. Satt på röret till expansionskärlet som var en enorm tank uppe på vinden. Nu sitter de inkopplade som resten av huset, så ska bli intressant att se hur det kommer att fungera när det blir lite kallare. Har lurat på om vi kan koppla in en extra bivalent shunt (EcoZenithen styr upp till tre så man kan ha tre "slingor" med olika temp kontroll) till källarslingan om det strular.holmertz skrev:Är nog inte helt ovanligt att man kopplade källarelementen direkt till pannan och inte till shunten. Troligen har du också vridventiler på källarelementen och inte termostatventiler. Det kan ha blivit någon luftficka i ett av rören som gör att självcirkulationen inte kommer igång.
Klicka här för att svara