Gabbe1 skrev:
Nu är det ju så att du nödvändigtvis inte behöver en shuntgrupp för att ha vattenburen värme på 10m2 badrum.

Själv la jag en Ø12mm pexslang i flytspacklet och kopplade den direkt på radiatorkretesen via en radiatorventil med termostat och givare på badrumsväggen.
Eftersom jag aldrig har över 40 grader i framledning funkar detta system perfekt.

Installationen gjorde jag själv och materialet kostade max 600kr.

Sommartid har jag dock ingen golvvärme i badrummet, vill jag ha det så får jag köra ut lite "underhållsvärme" från fjärrvärmecentralen.
På det såttet är det ok.

Asså det viktigaste för dig är ju att ta reda på vilken Watt kostnad du har på uppvärmingen av dit vattenburna system. Värmer du med Olja kanske du likaväl kan dra in el men annars känns det fel...

För den delen är vattenburet i enstaka rum billigare och enklare än många tror. Bara koppla färdiga paket direkt till radiatorrören!

Installationsmässigt är det billigare med elkabel som kanske kostar 3000:- för 12 m2 än vattenburet som kostar 7-8 tusen.
Enkelt räknat kommer elvärmen kosta ca 4320:- per år (50W per kvadratmeter dygnet runt i 150 dagar per år elpris 2 kr/kw) min gissning är att värmekostnaden med vatten om du har jordvärme eller liknande är ca hälften. på tio år är det ingen tvekan om att mellanskillnaden försvinner.

Jag hade installerat följande. istället för elpatron om du nu vill ha värme på sommaren hade jag kompletterat med en elkabel också....
http://golvvarmebutiken.se/catalog/product_info.php?cPath=33_35&products_id=99

mroing skrev:
Asså det viktigaste för dig är ju att ta reda på vilken Watt kostnad du har på uppvärmingen av dit vattenburna system. Värmer du med Olja kanske du likaväl kan dra in el men annars känns det fel...

För den delen är vattenburet i enstaka rum billigare och enklare än många tror. Bara koppla färdiga paket direkt till radiatorrören!

Installationsmässigt är det billigare med elkabel som kanske kostar 3000:- för 12 m2 än vattenburet som kostar 7-8 tusen.
Enkelt räknat kommer elvärmen kosta ca 4320:- per år (50W per kvadratmeter dygnet runt i 150 dagar per år elpris 2 kr/kw) min gissning är att värmekostnaden med vatten om du har jordvärme eller liknande är ca hälften. på tio år är det ingen tvekan om att mellanskillnaden försvinner.

Jag hade installerat följande. istället för elpatron om du nu vill ha värme på sommaren hade jag kompletterat med en elkabel också....
[länk]

Jag har räknat med lite andra siffror men kommit fram till samma slutsats att det borde kosta ungerfär hälften att driv. en besparing på runt 2000kr i drift.

Men jag tror den är större,

Har svårt att se att värmepumpen skulle gå så pass mycket mindre än för att jag kopplar bort 12m2 från systemet som det gör att driva dem med el.
Värmepumpen kommer ju ändå pumpa runt och värma övriga huset, har svårt att se hur 12m2 skall förändra driftskostans den på den så att det försvara en elvariant i stället för
att betala för vattenburen.

Skulle jag sedan vilja ha comfortvärme finns det massor med alternativ.Men ser inte det som direkt nödvändigt idag då vi har ett badrum redan med golv och radiatorvärme. Allt vattenburet men byggt på 70talet. och upplever inte golvet som specielt kallt på vintern.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.