Värme allmänt
Tjodjuret: Pratade med sotaren och han sa att det är bara till att montera.
drakhenke: skulle rekomendera dig att lägga lite pengar på skyddsrör ! finns att beställa med skyddsrör också kanske inte från rinkaby men http://www.vvs-boden.se/lksystemsab-m-75.html?filter_id=1169&sort=5a har både rir och isolerade på rulle http://www.vvs-boden.se/lksystemsab-m-75.html?filter_id=1171&sort=5a
teed: [citat] Känns som att det är svårt att få någon vettig ekonomi i att konvertera till vattenburet. Men vist vore det trevligt. Konvertera till vattenburet med tillhörande bergvärme tror jag hamnar på ca 250,000kr så det är 20-30år innan jag har igen pengarna, lite beroende på elpriset.
v-g: Du vet bäst vad som passar och en rostfri VVB är helt rätt val.
ascona-tic: Hej mitt första inlägg och det berör mitt första hus också:) Jag ska snart flytta till vårt första hus (100kvm enplan) och där är en elpanna som håller på att säga upp sig. Saken är det att värmesystemet är ett sådant så att hela krypgrunden är uppvärmd så där är små spalter i varje rum s där varmluften kommer upp ur. Så som där är byggt nu så har förra ägaren satt
Skalman: Tack Mats! Självklart! Så dum jag var! Det är därför det är bra med ett forum, man pratar annars lätt omkull sig självt! :-)
Holpers: Tänkte knyta ihop tråden ifall att någon annan är inne på samma tankar senare.. Jag har släppt tanken helt på luft/vatten pump. Kommer att köra på Bergvärme. Fördelarna är så många i förhållandet till den prisskillnad det blir. Ingenting syns eller hörs på baksidan av huset Mycket bättre effekt, även när det är kallt. Mycket billigare driftskostnader. Bidrag från BoVerket
drakhenke: man bruka räkna med 500-600 kr m2 för slang och spårade skivor, ca 8000kr för fördelare och pump( till tagen för att senare kunna bygga på fler slingor ), sedan är det vad du skall ha för styrning mellan, 500- 1000 kr per sändare beroende på design, ca 2500 för styr huvuden till 7 slingor, radio styrning ca 3000 , alternativ 1 är det mer avancerade alternativet med bättre
Blodsoppen: Det finns fina färdiga kopplingar att sätta på rören, samma gängor som elementet är fastskruvat med. Köpte själv sådana när vi renoverade för ett år sedan. Pris ungefär hundra kronor styck. I kopplingarna finns en avstängningsventil. Vattnet cirkulerar genom hela systemet med dessa kopplingar.
Jasse64: [citat] När du säger hela ventilen är det komplett enligt den bild jag har bifogat nedan?
Claes67: Tackar, nu fungerar termostaten utmärkt :D
Rigor: Jag förstår inte riktigt hur vattnet ska ta bakvägen från beredaren, då måste det finnas ett rör mellan kall o varmvattenledningarna som går till tillb/trädgård... Om man med detta schemat ska tömma vvb så måste det vara ett tryck från fel håll i varmvattenledningarna, och dessutom ett större tryck där än i servisledningen för kallvattnet... Detta kan ske genom
joensson_74: Tack för dessa svar! Då får det bli en braskamin så småningom helt enkelt! :)
Mattias_Jo1: se mitt inlägg längre upp, funkar jättebra. Med parkett ovan på detta.
centertanksen: [citat] Finns ju ett dokument där man ser hur pass stor skillnaden blir beroende på vilken tjocklek man väljer på cellplasten. http://www.formas.se/upload/dokument/PDF%20filer/grundtips_for_golvvarme.pdf Tveksamt om man kan räkna hem 15 cm extra cellplast (kontra 5cm) med utgrävning, bortforsling och allt vad det innebär. Iallfall om man lejer bort jobbet som vi gör. Firman vi funderar
mroing: Det är just det en M5 minikretsventil är. Den kostar inte heller många hundringar i paketlösningar. Känns som 3350:- (som är det billigaste jag sett för komplett kit) är svårt att slå även om man bygger ventilen själv. Eller?
olle45: Hej alla Varför elementen inte räcker till vid byte till värmepump är helt enkelt att den lägre temperaturen som elementen får jobba med räcker inte till för att avge den värme som huset behöver. Tips om vilka rum eller vilka element som behöver avge mer värme. Här är en enkel grundregel som kan vara bra att ha i minnet alla rum som kan stängas till, och ska ha en önskad
Josth: I garaget LL/VP för värme plus en Woods ED50 avfuktare på en hylla och en extra fläkt på golvet. Då kan vi snacka torksskåp och smart energianvändning... På övervåningen vattenburna radiatorer till värmesystemet för att få jämn värme under tilluftventilerna. Ev. en bra LL/VP som komplement och då kan användas för AC varma sommardagar när max fläkt och markiser inte
Blumbern: jag tycker inte du ska börja krångla med något provisoriskt system utan istället bara köpa några flyttbara element med stickkontakt. då slipper du använda en rördel i onödan och får större möjlighet att komma fram till fler olika total-lösningar på värmeproducenter i framtiden.
mickekarl: Är det nån som har fler ideer varför framledningstempen är så hög?/mickekarl
v-g: Ska du ha lågtemp dra Pex RiR det går både snabbt och blir bra. Enrörssystem är som upplagt för jävelskap har man dessutom lågtemp kan det bli så illa att en radiator/stam fryser om det är riktigt kallt och då har man problem deluxe. Det finns snygga genomföringar för golv till radiatorer till pex som man kan använda. Bryter du golven själv ser jag inte att det borde kosta mer än
Gren: Det löste sig, jag gjorde en plugg som va större än stosen och drog igenom den med ett rep, stosen gick väldigt tungt vissa bitar men till slut så va den ute ur pipan :)
Rolf&Helena: Hej. Har krångel med min VP. HP larm vid utetemp över +15*. Deltavärde 7* inlopp/utlopp, har alla element-termostat fullt öppna, har provat att öka hastighet på cirk.pump. VP:en styr inte matnings-cirk.pumpen, utan den går alltid. Har testat att koppla bort HP, men då bryter han på termostat som är seriekopplat med HP. Har funderat på att sätta "kylare" på inlopp till VP för att
toresnekker: Skall med tiden ha vattenburna element i andravåningen i mitt gamla stora hus. Vilken typ av rør skal man använda till detta. Holder på att etterisolera innvendig så teoretisk har jag möjligheten att legge pex i väggen. När vi er inne på rör. I pannrummet har jag användt Mannesmann rostfria(?) etter tips från en ointresserad röris. Kunne jag ha ha användt kopparrør och lödat? Och
aggen: Hej, jag vil flytta värme från ett rum med kamin till ett annat. Nu är det så att det är c:a 6 meter emellan samt att röret kommer löpa 3 meter på kallvind. Kan man ha ett så långt rör samt bör man ha ett isolerat rör på kallvinden. Har tittat på Pax Värmeflyttare
haavard: Min syster bor i Canada. De har en gaspanna som värmer luft som blåser ut i huset genom ett kanalsystem.
Blumbern: [citat] d^_^b för det inlägget. hade ingen aning om det.
mroing: Sätter ni en liten fläkt bakom radiatorn som blåset ut värmen fungerar det nog bra. Men utan fläkten så kommer ni inte ha någon nytta av radiatorn där. Om det bara handlar om en liten golvyta och komfortvärme så kommer inte elektrisk golvvärme bli så dyrt i drift. Kan nog drivas på 25-50W /m2 Men det borde heller inte vara så svårt att lägga vattenburen golvvärme om det inte