L
leifa.k: [citat] Kompisens hus byggt runt -90 har olika golvnivåer, inte överallt . Golvbjälklaget har samma nivå i hela huset, sedan beroende på val av golvmaterial mellan olika rum så blev det ju olika golvhöjd. Rummena utan dörrar emellan, typ instegshall, liten hall, kök och vardagsrum. Mellan liten hall och vardagsrum så är det olika golvbeläggningar och det löste fabrikanten med en
5 svar · 2,8k läst
N
hokanp: [citat] Jag har en Push 12 till 2 slingor i en tillbyggnad. Nu håller jag på att lägga in golvvärme i 6 rum med totalt 9 slingor. Valde LK då de är c:a 20% billigare. Nu köper jag klart mer än bara grenrör men de är överlag mycket billigare och mycket bättre support.
16 svar · 7,3k läst
C
_chrille_: Om du läser det jag skrivit så svara jag delvis. Du svarade inte på om du hade murad/tegelvägg inne. Där av kan jag inte svara dig mer. Lycka till med hus köpet.
3 svar · 4,1k läst
Staffans2000
Staffans2000: Vad är det för något som hindrar dig att skrota hela slingan. Ang. din fråga om inv. gängning - jag har bara varit med om utvändig gängning, antagligen är det så därför att precitionen på järnrör ligger på utsidan. Innuti kan de se ut lite hur som helst. Dessutom är det sannorlikt av hållfasthetsskäl. Staffan
10 svar · 4,9k läst
M
Marc E: [citat] Ok. Har lite glesare mellan golvreglarna som sagt, så jag får nog hitta på något annat. el_ias: Jo jag har insett att jag nog blir tvungen att höja fönstrena trots allt. Ser dock inte så besvärligt ut som jag trodde. Det enda jag är rädd för är att det kommer att se knasigt ut utifrån med tanke på att man ser fler fönster från samma håll :S Elektrisk golvvärme känns
8 svar · 4,8k läst
D
drakhenke: byt packbox ! det är den i mässing som stiftet löper i, ser ut att vara en gammal TA rad ventil, bör vara ett nyckeltag 13mm , samma sak där inget tappande behövs, det kan dock komma ett par droppar när du tar loss den gamla
3 svar · 2,1k läst
Johan Gunverth
Johan Gunverth: Det måste kondensisoleras. Brinevätskan räcker som frostskydd.
5 svar · 3,1k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Tänk också på att om tilluftsröret är monterad och går in i själva kaminen så måste tilluftsröret vara i icke brännbart material samt isolerat (med icke brännbar isolering). Detta pga att det finns en, möjligtvis teoretisk, men dock risk för att om det blir fel på kaminen så kan det börja brinna ner i tilluftsröret. Detta var de uppgifter vi fick och vårt tilluftsrör går ner
2 svar · 1,1k läst
C
cem77: [citat] Varför inte tanka ny olja? Är det besiktning av oljetanken som du är orolig för kan du ju alltid köra med mindre plastdunkar och låta brännaren suga upp oljan från detta. Olja är inte så farligt dyrt per kWh. Billigare än el oftast.
18 svar · 5,2k läst
Ö
ölk: då så;)prototypen..... står nu i startgroparna här på lördagmorgonen,sambon väntar,så nu bär det av i 30 mil till v-götland.......vet ju vad jag har att göra under våra 4 semesterveckor,så tack igen alla för tipsen,får nog ta och måla lite fönster i mellan varven också:P
19 svar · 1,8k läst
·
J
johanneberg: Hej, har idag en Eryl dubbelpanna som eldas med pellets. Som backup värmesystem vill jag installera en Elpanna samt en Ackumulatortank. Jag vet att man även kan sätta in en elpatron med det är inte ett alt fn. Pelletsen skall vara primärt i funktion men om jag behöver backup så skall elpannan kunna startas. Kan göra det enkelt med kranar men jag funderar på automatisering. Det jag har
0 svar · 2,2k läst
·
tompas11
tompas11: O store Sultan! Jag ber dig allra ödmjukast att titta på nedanstående länk. Min önskan och förhoppning är att denna länk ska vägleda dig i detta stora beslut. http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=26949.0
1 svar · 787 läst
B
BigGitt: Tack. Nu vet jag vad man ska leta efter.
5 svar · 1,4k läst
E
Edvuld: Det var vicevärden som rekommenderade att lägga in golvvärmen. Själv har jag svårt att välja om jag ska ha den eller inte... Tack för svaren =)
4 svar · 1,2k läst
L
leifa.k: Då skulle jag dra i en plugg utan gängtätning och svetsa med elsvets. Givetvis måste man tänka på brandsäkerheten! Jag skulle göra det som krävs för att kunna svetsa säkert.
3 svar · 1,1k läst
C
_chrille_: Jag kör bara trådlösa LK till hela huset. Och har sol hela dagen på en 40-50m2 så jag vet att det blir jäkligt varmt. Har en markis som jag har glömt att dra ut idag så sambon kommer att vara glad när jag kommer hem...:D det fungerar en heldel men jobbigt med att det inte finns någon automatik för den. Om du stängt av värmen bör inte din cirkulations pump gå utan den bör bra
3 svar · 834 läst
Ö
ölk: :blushing:såg nu att denna bild hör hemma i tråden MYROR i huvudet bubblor iröet.......Ber så hemskt mycket om ursäkt allla
0 svar · 435 läst
·
R
RobZombie: [citat] Jag är ingen expert på området men jag tror inte det ska vara några problem. Har ett par radiatorer i min källare där rören går längst golvet och är betydligt lägre än pannna och cirkpump och där har aldrig varit några problem.
1 svar · 973 läst
M
Malino: En fundering bara... Inte får man bidrag för själva bergvärmepumpen och borrningen? Konverteringsstödet pratar jag då om. Så här står det i Boverkets anvisningar om vad man kan få stöd för: "materialkostnaden för distributionssystem och radiatorer. Kostnaden för värmepump och kollektor får INTE räknas i underlaget för stöd" Eller hur ska man tolka det annars?
10 svar · 4,3k läst
J
jesus1: Pannan tar ingen större stryk av av oljan. Den kommer nog aldrig att gå sönder p.g.a att oljan har kört slut på den. då är risken större att den rostar sönder innefrån. Med oljeeldning är är risken större att du kör sönder skorsten eftersom den blir riktigt torr pga ingen fuktighet och oljans innehåll av "syror" som gör att den vittrar sönder.
6 svar · 4,1k läst
J
jesus1: Har påbörjat arbete med installation av ny vedpanna. Har installerat den på "helt andra sidan där den tidigare var installerad". Hade vart lätt att installera om alla rökkanalerna vart lediga och och OK på andra sidan murstocken. Nu är rökkanaler inte ok och de andra är upptagna så jag tvingatts gräva mig fram genom murstocken, inget kul jobb för en nybörjare en allt har trots allt
0 svar · 2,0k läst
Fotografen
Fotografen: Jag skulle ta koppar.
1 svar · 685 läst
farbaute
farbaute: [citat] Problemet är att jag har ett system som är dimensionerat som högtemperatursystem och ett nästan för klent sådant (eller det handlar väl mest om att kåken är för dåligt isolerad - skall åtgärdas nästa sommar). Nu när jag likaså har alla golv på bottenvåningen borta och bara golvåsar framme så drar jag om alla rör och tänkte på samma gång dimensionera själva
3 svar · 1,8k läst
J
Joukko: Det blev smältlim. Nu ska man bara få till 2st korta 90° böjar, där dem kommer upp från golvet.
10 svar · 1,0k läst
M
MickeK: Kabeln är ljusgrå två trådig. Exakt som en gammal telefonkabel man drog i husen förr. Ja det kan mycket väl vara kortslutning på kabeln. Får nog byta ut den och se om el butiken vet vilken kabel jag ska ha....
2 svar · 868 läst
H
Holpers: Jag tror att det säkert höjer värdet mer på huset än det kostar att dra in. Det är inte modell tråkigt radhus i opopulärt område. Snarare ihopbyggda små villor mitt i Visby innerstad 200 meter från domkyrkan. En pump skulle nog förstöra uteplatsen som är väldigt liten. Bergvärme blir det, och valet att dra in vattenradiatorer eller golvvärme är ganska lätt. d^_^b Även om vi
32 svar · 8,4k läst
P
Plutus: Gjorde praktiska försök med ett peltierelement, men det var inte upplyftande. 70 gr på spisplattan och en isbit ovanpå. effkten varierar stort med belastningen och måste optimeras för varje enskilt driftsfall. Jag fick ut 0.25 W ur ett element som var 40 * 40 mm. I denna länk kommer de upp i 2,5 W, men då är tempskillnaden 200 gr. http://www.thermonamic.com/TEP1-1263-3.4-NET.pdf Det blir
15 svar · 10,0k läst
E
exerg: 1 st täcklock 40:- 2 st 45 graders böjar 160:- , 1 m 125 mm kanal 50:-, 1 kvm 30 mm nätmatta 100:-, 1st takhuv 1300:- och med 2 tim jobb blir det en bra timpenning tom om de drar en ny kanal från köket för att kompensera den grundventilation du tidigare fått genom spiskåpan. De kanske har lång resväg? Ärsch, för det priset kan du få plåtisar från Pajala. Detta är en typisk följd
3 svar · 4,2k läst
C
cem77: Kamin: + Fungerar vid strömavbrott. + Fungerar Kalla dagar då den behövs som bäst. ++ Mysfaktorn - Kräver tid för att eldas. - Smuts och rök. - Sotningskostnad. - Vedkostnad? Luftvärmepump: + Kräver ingen arbetsinsats. - Fungerar sämre ju kallare det blir ute. - Ni får frysa vid strömavbrott. - Buller både från inomhusdel och utomhusdel. - Svårigheter att sprida värmen i huset med
5 svar · 1,7k läst
M
Matss: [citat] Självklart stämmer det. Men du har i alla fall lite rätt i det du skriver, Effekten är proportionell mot delta T x flöde men det betyder inte att effekten ökar om du ökar delta T genom att strypa slingan, då sjunker effekten! Det man kan göra är att öka flödet dvs sänka delta T så mycket som möjligt. Då ökar effekten genom att vattnet i slutet av slingan är nästan lika
8 svar · 5,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.