Den ursprungliga frågan handlade mycket om jordvärme kontra vedeldning. Bergvärme fanns inte med som något förslag. Det måste vara betydligt bättre att investera i Bergvärme än i Jordvärme lagd under gräsmattan. Vi har ju käle under stor del av året. Det betyder att kylan går ganska långt ned i marken även om man lägger rören där man antar att det är frostfritt. Man tar ju värmen från "ytan" med jordvärme och förlänger perioden med käle något. Med Bergvärme tar du värmen från en plats med högre temperatur än vid "ytan". Det går snabbt att sänkborra 100 - 200 m och du gör ett marginellt ingrepp på tomten.

Vi har en liten kamin och eldar en hel del vintertid. Det blir ganska mycket aska faktisk och på tomtens 3000 kvm blir askan en osnygg företeelse. Vi måste ju bli av med den och strör ut den på gräsmattan. Den försvinner i och för sig men under ett bar månader "stör" den. Med den installation som du ska göra så blir ju askmängderna 10-tals gånger större än vad vi själva har. Hur ska du bli kvitt den?

Kanske ska du ta upp snacket med Bergvärmefolket igen. Du får antagligen en billigare installation och framför allt en där du kan åka på vintersemester utan att behöva tänka att elda.

J
vad jäller små element så har frico fläcktelement som inte ser ut som monster lådor och borde funka på lågtempererade system.
http://www.frico.se/swe/index.php skriv pf i artikelsöknings fältet

Redigerat:
Skaffa dig ett riktigt vattenburet system som orkar värma upp huset, LL värmepumparna anser jag inte fungera speciellt inte i stora hus och där det kanske inte är riktigt välisolerat, har haft en den största på den tiden(2004) den funkade april-okt under -5 gick den endast på el. Kan bara säga att ljudet är väldigt irriterande den brummar både ute och inne hela tiden. Likadant är det med luft/vattenpumparna det är nåt fruktansvärt va de låter, men bor man i stan gör väl det kanske inget.

silversmeden skrev:
... Likadant är det med luft/vattenpumparna det är nåt fruktansvärt va de låter, men bor man i stan gör väl det kanske inget.
Fast man ställer ju pumpen i panrummet eller tvättstugan eller liknadne, inte i vardagsrummet direkt ? :)

/K

klaskarlsson skrev:
Fast man ställer ju pumpen i panrummet eller tvättstugan eller liknadne, inte i vardagsrummet direkt ? :)

/K
Det som låter är väl främst utomhusdelen/"fläktbatteriet" i luft/vatten-pumpen. Och den måste ju ha tillgång till en stor mängd luft för att fungera...Så det är inte så lätt att få den tyst om den inte är konstruerad på ett bra sätt från början... Sen har ju luft/vatten VP nackdelar som att utomhusdelen behöver regelbunden avfrostning vid utomhustemperaturer under ca +7.(Då man alltså värmer upp utomhusdelen, antingen genom att köra pumpen "baklänges" dvs kyla ned "actanken" eller med en inbyggd elvärmeslinga), liksom att den blir i stort sätt värdelös när det är riktigt kallt ute...

Att välja markvärme istf. bergvärme kan vara vettigt om man sitter med en stor blöt leråker som en del av tomten... En lite villatomt räcker inte till

Ok jag har haft en luft/luft värmepump den låter både ute och inne, att sätta den i tvättstugan kanske inte är optimalt, du kanske vill ha värmen att sprida sig i huset. Placering centralt oftast blir det i ett vardagsrum eller annat rum man använder mycket.Inomhusdelen gnisslar och brummar hela tiden men efter ett tag så tycker man att man inte hör den längre, stänger man av den så blir det tyst:först då förstår man hur mycket den låter. Jag köpte den tystaste på marknaden en Mitsubishi, utomhusdelen låter ännu mer. Problem blir det på vintern också nedisning och isvallar som inte smälter förrän i maj.Funkade inte under -5 grader då gick den endast på elvärme. Nej luft/ luft pump kan inte jag rekommendera. Luft/vatten pumpen låter den också ganska rejält (ännu mer) men kan man placera den 60-80 m från huset så kan det funka. Kompressorn i luft/vatten pannan låter den också står och tuggar hela tiden.

Nog funkar en LL-pump under -5grader. :)
Jag hade 2st fram till slutet på sommarn, den ena hade trågvärmare och den andra var utan.
Den som var utan hade vissa problem med nedisning i vintras, men dessa berodde mest på att utedelen lutade lite svagt utåt (upptill), ístället för inåt så vattnet inte rann undan som tänkt.
Hade jag hade den kvar i år hade jag nog monterat trågvärmare.

Funkade fint på höst och vår, och även vinter men man märkte att effekten avtog i takt med att kylan tilltog.

Och en LL-pump gör väl värme av uteluften, och inte elvärme? :)

Redigerat:
PST skrev:
Det som låter är väl främst utomhusdelen/"fläktbatteriet" i luft/vatten-pumpen. Och den måste ju ha tillgång till en stor mängd luft för att fungera...Så det är inte så lätt att få den tyst om den inte är konstruerad på ett bra sätt från början... Sen har ju luft/vatten VP nackdelar som att utomhusdelen behöver regelbunden avfrostning vid utomhustemperaturer under ca +7.(Då man alltså värmer upp utomhusdelen, antingen genom att köra pumpen "baklänges" dvs kyla ned "actanken" eller med en inbyggd elvärmeslinga), liksom att den blir i stort sätt värdelös när det är riktigt kallt ute...

Att välja markvärme istf. bergvärme kan vara vettigt om man sitter med en stor blöt leråker som en del av tomten... En lite villatomt räcker inte till
Hmm.
Det finns förvisso olika varianter.
Vi har en Frånluftsvärmepump, dvs en luft-vatten värmepump, utan uteaggregat.
Den låter lite när kompressor+fläkt+pump går -men inte värre än att man kan stänga dörren till tvättstugan och inte höra den alls sen...

Men visst - sen finns det pumpar med stora agregat utomhus, dessa kan säkert låta en del å andra sidan bör dom väl låta som mest när man är som minst ute (när det är som kallast) ?

Luft-luft - susar förstås även inne, och där vill man placera innedelen centralt, med det är en annan sak - det var just luft-vatten jag syftade på :)

/K

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.