4 676 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Jordvärme till luft
Sida 1 av 2
Undrar om någon känner till en anläggning som klarar jordvärme till luftburen uppvärmning.
Idag har jag en luft/luft pump som sänkte mina kostnader med nästan 50%. Hade en förbrukning på 40 000 kwh. Och nu är jag nere på 22 000 kwh.
Jag har ett hus med VÄLDIGT öppen planlösning.
Har en gräs lerig bakgård på 2500 kvm som står outnyttjad utan träd. Har en granne som äger diverse maskiner för markarbeten...Guldlägge egentligen!
MEN jag vill inte konvertera till vattenburen värme.
Idag har jag en luft/luft pump som sänkte mina kostnader med nästan 50%. Hade en förbrukning på 40 000 kwh. Och nu är jag nere på 22 000 kwh.
Jag har ett hus med VÄLDIGT öppen planlösning.
Har en gräs lerig bakgård på 2500 kvm som står outnyttjad utan träd. Har en granne som äger diverse maskiner för markarbeten...Guldlägge egentligen!
MEN jag vill inte konvertera till vattenburen värme.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det tycker jag verkar dumt, du må ursäkta men ordet är dumt.
Tänkte mest på att inte konvertera till vattenburet.
Protte
Tänkte mest på att inte konvertera till vattenburet.
Protte
Du får väl göra ett hemmabygge och dra rör i marken till en luftvärmepump och på så sätt utnyttja markvärmen. Ingen jätteffektivitet, men ingen kostnad heller
Om du inte kan komma på hur man kör en luft/vatten-pump baklänges
Om du inte kan komma på hur man kör en luft/vatten-pump baklänges
Jag har sett en restaurang som hade luftburen bergvärme. Jag vet just ingenting om det systemet dock. Värmen kom genom spirorör in i de olika rummen och ägaren sade att det var bergvärme. Jag var där för att köpa hans gamla elelement som inte längre behövdes. En variant kan väl vara att låta värmepumpen jobba mot vatten på vanligt vis och sedan ha en centralt placerad fläktkonvektor.
Erik
Erik
Jag har hört att större fastigheter brukar kunna ha denna variant. Och frågan är då...om de fastigheterna kan ha det...varför inte mindre också?? Det blir defenitivt mer effektivt än min luft/luft värme pump.
Det finns vatten batterier som går att bygga in till luftvärmesystemet.
det luriga är väll att dessa kanske inte är anpasade för lågtemp. men man kanske kan paralellkoppla flera för att nå en ruggit låg temp, vilket är en nödvöndighet för att få värmepumpen att ge bra COP.
det luriga är väll att dessa kanske inte är anpasade för lågtemp. men man kanske kan paralellkoppla flera för att nå en ruggit låg temp, vilket är en nödvöndighet för att få värmepumpen att ge bra COP.
Det är väl inte ovanligt att man kompletterar sin jord/bergvärmeanläggning med en fläktkonvektor? Om man bara använder konvektor(er) har man ju byggt sig ett jord-luftsystem. Men du kanske menar att du vill utnyttja din befintliga anläggning? Annars är det väl bara att köpa en jordvärmepump och en eller flera fläktkonvektorer. Då kan du ju kyla ned huset på sommaren också.
Zeissman skrev:
Ett vatten batteri är som en stor radiator du monterar ihopp med husets befintliga fläktsystem
Luftburen värme har normalt ett elbateri (en elslinga i fläcktsystemtet som värmer luften när den pasear förbi)
Om man då istället monterar ett vatten batteri (värmeväxlare/radiator/fläcktkonvektor eller vad man vill kalla det) så väms luften av vaten buen värme istället för el.
(systemet kommer alltså se ut på samma sätt som värmesystemet i en bil)