Renoverar huset och ska göra mig av med direktverkande el.

Just nu är jag öppen för olika system men lutar åt vedpanna och/eller jordvärme.

Alla kunder jag pratar med brinner för "sitt" system och alla leverantörer känns väldigt fyrkantiga. Efter besök på villamässan idag känner jag mig bara mer förvirrad. Alla går direkt in på sina lösningar utan att fråga vad jag har för behov och hur mycket tid jag har för att sköta anläggningen.

Jag tycker att mitt behov är enkelt:
Värma upp 280 kvadrat + grundvärme för 100 kvadrat garage/hobbyrum. Jag bedömer att behovet av förbrukning i dag är 45 000 kWh för uppvärmning exkl hushållsel.

Om jag ska ha vedpanna vill jag helst elda bara 4 dagar i veckan, t ex ett par ilägg varje dag på helgen och därefter tre kvällar i veckan.

Energirådgivningen tycker att jag ska satsa på pellets eller vedpanna + solpaneler. Värmebaronen och CTC säger att det går är en bra idé att kombinera vedpanna och jordvärme. Nibe säger att det är jättedumt att skaffa en vedpanna, det duger utmärkt med bara jordvärme + elpatron.

Jag tänker så här:

Minus med jordvärme är elförbrukningen. Plus för bekvämligheten. Jag har en åker/gräsmatta där jag kan gräva ner slang. Jag skulle vilja se en kalkyl över hur kostnaden påverkas om elkostnaden stiger över säg 10 år.
Minus med vedpanna är arbetet och att jag inte har tid och lust att elda varje dag. Plus är att jag har egen eller billig ved. Jag måste åndå arbeta en del med veden eftersom vi har kakelugnar, så jag har maskinerna som behövs.
Jag vill inte ha en gigantisk och ful fläkt till något luft/vattensystem. Jag vill inte ha flis eller pellets eftersom jag inte vill vara beroende av att behöva beställa hem, leta billigt pris, fylla i förråd, köra runt högar med traktorn, förvara stora högar etc.
Jag vill ha små vattenradiatorer. Någon pratade om att jordvärme betyder låg temperatur i systemet och att det gör att det krävs stora radiatorer. I huset har jag inte plats för stora radiatorer.

Förvirrad

Ja det var mycket på en gång det..Små raddar lågtemp rimmar ju illa förståss..Du får satsa på golvvärme?..Skippa vedpanna när du inte orkar/har tid/ elda..Men du hade ju k-ugnar :cool:där skall du lägga gratisvedkraften...för elda skaru`tycker jag....Så i ditt fall Jordvärme/golvvärme med kakelugnseldning...;)

Jag har tjocka plankgolv, så jag vill (kan?) inte ha golvvärme. Blir för mycket jobb att lyfta på alla golv vid installation, lättare att bara lyfta ett par plankor per golv. Radiatorer är okej, men de får helst inte vara groteskt stora.

Blir det automatiskt lågtemperatur (och stora radiatorer) om man kombinerar jordvärme och vedpanna? Eller är det lågtemperatur när jordvärmepumpen går och högtemperatur när man eldar?

Det där med tiden: Jag tänker att det är ju inte så många månader om året som det är minus 25, det är typiskt några dagar i januari-februari, i övrigt är det ju inte lika kallt (östra Uppland). Hur är anläggningen normalt dimensionerad om man tänker sig vedeldning? När man pratar två ilägg 7 dagar i veckan är det när det är som kallast eller gäller det 6 månader om året? Hur ser ett typiskt eldningsmönster ut månad för månad?

Jag skulle ju kunna tänka mig att kombinera med solceller och då skulle jag kunna ta att det är jobbigt i januari-februari om det i gengäld blir extremt enkelt maj-september.

Är reklamen (t ex från Värmebaronen) överdrivet optimistisk när man säger att solfångare klarar värme- och varmvatten under halva året?

Jag har inga vattenradiatorer i dag eftersom jag har direktverkande el på bottenvåningen. Övervåningen har inte använts, så den renoverar vi nu.

Det låter som en insatslägenhet innehåller alla dina önskemål men annars är ju en bra början att se till att förlusterna i huset blir mindre än de ganska groteska 45000 kwh innan du väljer nytt värmesystem.

Jag gör ganska mycket för att minska förlusterna nu. Vi tilläggsisolerar utvinden och byter många fönster från enkel båge med lösa innanfönster till energifönster.

Är det någon som kan säga något om det jag kallar "eldningsmönster"? Hur mycket eldar man månad för månad om man kör vedpanna?

Sättraby, om det är mellan-Sverige du bor i så utgår man ifrån c.a 100kWh/m2/år för värme & varmvatten, då "borde" du behöva c:a 28.000 kWh för att värma din 280m2 inkl varmvatten, sen beror det på vad garaget/hobbyrummet behöver. Antar att du inte behöver normal rumstemperatur dygnet runt där så gissa på 4--5.000 kWh till där.
Normalt uppvärmningsmönster i mellan-Sverige inklusive varmvatten är
Jan 15%
Feb 14%
Mars 11%
Apr 8%
Maj - Sept 21%
Okt 9%
Nov 10%
Dec 12%

Om vi då säger att det på året går c:a 28.000+4.000 kWh, så blir det per dygn i Jan c:a (32.000 *15%) /31~160kWh/dygn och så vill du bara elda varannan dag, då ska accarna rymma ~320kWh och eftersom du vill ha små raddar så kan du bara ta ut ett litet deltaT på säg 20C (80-60C), då får du lova att ha accar på 320.000/20*0,862 ~ 14m3
För att inte behöva elda dygnet runt i Jan, utan bara 6-8h så behöver du en panneffekt till vattnet på c:a 50kW

Så, nu har du en del frågor att ställa dig!!!!

• Utrymme för accar, om du kan öka det användbara deltaT till 40 (80-40) så kan du halvera accarna.
  • Större radiatorer, vinst se ovan.
  • Med tillräcklig solfångararea så borde du kunna täcka det mesta behovet under Maj-Sept, bara en fråga om investeringen betalar bekvämligheten för 6.000 kWh, å andra sidan med accar på mellan 7-14m3 så lär du inte elda så fruktansvärt ofta på sommaren!
  • Beroende på hur mycket du isolerar & donar så kan du räkna med ett effektbehov på ung. 50 W/m2 vid minus 20C
  • kolla på http://www.lenhovdaradiatorfabrik.se...ning/panel.xls för att dimensionera radiatorer
Jag tror att alla uträkningar och antaganden är någorlunda korrekta, annars kommer jag säkerligen få reda på det snabbt.

Stort tack för ett utförligt svar!

Hur blir acc-volymen om jag tar stora radiatorer istället? Blir det alltså 7 m3? Jag är ju amatör och försöker läsa på för att fatta. Svärföräldrarna har Phurmo C22 med höjden 400, bredden 1000 och jag inser att de radiatorerna ser helt okej ut. Är detta stora rdiatorer (beklagar dum fråga, men jag har ju aldrig haft vattenradiatorer). Vad är då exempel på små radiatorer?

Jag kan ta att behöva elda varje dag i dec-jan men hur ofta behöver jag då elda i t ex november?

Tack på förhand

Sättraby,

gå in på Purmo.com där kan du dels ladda ned en PDF som beskriver alla deras radiatorer/konvektorer dels kan du räkna fram storlekarna i deras olika excel-ark.

Tack, jag har katalogen, men jag fattar inte Excel-arket. Hur vet jag vad jag ska ha för framledningstemperatur och returtemperatur? Kan jag läsa mig till det någonstans?

Jag förstår att jag kan prata med min rörmokare, men jag känner att jag vill förstå tillräckligt mycket för att göra en bättre beställning.

Sättraby,

om du ska ha lågtemp system (och det bör du ha för att dels utnyttja acc-volymer dels kunna ha en värmepump) så dimensionerar du för max framledningstemp på t.ex. 45C och en retur på 25C (returen måste av förståeliga skäl vara högre än max önskad rumstemp.)

Om du då har ett rum på 20m2 och räknar på max-effektbehov av 50W/m2 så blir det 1.000W.

Om du då väljer t.ex Purmo Compact så sätter du in 45C vid tFlow och 25 vid tRtn och 17 vid tRoom (man räknar normalt bara med att värma till 17 inomhus, resterande kommer ifrån personer, belysning o.s.v.) så ser du att du behöver en 1.600mm lång 33:a som är 900mm hög.

Men tänk då på att du (helst) ska ha en radiator under varje fönster och i det här stora rummet på 20m2 så har du säkert flera fönster att dela upp längden på.

Hur stor är budgeten??
Solpaneler kombinerat med antingen jord/bergvärme eller med vedpanna å tankar...
Hur har du det med ventilationen??

Lat,

"man räknar normalt bara med att värma till 17 inomhus, resterande kommer ifrån personer, belysning o.s.v."

det är inte riktigt så, man räknar med att det är 20-21 grader inomhus vid 17 grader utomhus tack vare interna värmekällor. D v s lufttemperaturen inomhus som borde användas i beräkningen är den verkliga, 21 grader, och inte fiktiva 17. Annars får du radiatorer som är 5-10% mindre än det var tänkt.

Först måste jag ge en eloge till Lat för ett mycket bra inlägg i denna debatten.
Själv är jag en glad vedeldande amatör som läst en del i ämnet och byggt mitt ved eldningssystem efter insupen kunskap.
Jag skulle vilja rekommendera dej Sätraby att sikta på ett ved eldat system som bas, själv kör jag Solo Baxi Inova 30 som är helt suverän ur förbränningssynvinkel, lite dum att sota då man måste dra konvektinsdelen uppifrån, man måste upp på panntaket och kör det ovanifrån. En ackumulatortank med den praktiskt erforderliga volymen, man får kanske överväga teoretisk volym kontra praktisk, blir hjärtat i systemet. Komplettera detta med solfångare, ca 15-18m2...
Själv har jag 1 500L ack.volym, 9m2 solfångare, värmer 200m2 boyta, eldar 1ggr/dygn 15 Okt till 1 Mars, detta bara för att alltid ha gott o varmt i tanken och inte köra tomt. 1 ilägg räcker varje kväll utom i vintras då vi hade den kraftiga kylan, då fick jag elda två ggr/dygn.
Solfångarna stöttar till 90% 1 Maj- 15 Sept, ngn stöttning kan behövas under sommaren vid regnperioder
Jag läste att du är rädd för stora radiatorer/lågtemps radiatorer, mitt förslag är att du hänger på dubla element för att få upp ytan...

Så, mitt råd är, satsa på ved/solfångare, förbered för att kunna docka på pellets den dagen du kroknar.

Lycka tilld^_^b

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.