Värme allmänt
pingflood: [citat] Precis, vårat hus hade källarelementen på hetvatten innan vi började bytet av panna. Satt på röret till expansionskärlet som var en enorm tank uppe på vinden. Nu sitter de inkopplade som resten av huset, så ska bli intressant att se hur det kommer att fungera när det blir lite kallare. Har lurat på om vi kan koppla in en extra bivalent shunt (EcoZenithen styr upp till tre så
Ptja76: [citat] Jag har räknat med lite andra siffror men kommit fram till samma slutsats att det borde kosta ungerfär hälften att driv. en besparing på runt 2000kr i drift. Men jag tror den är större, Har svårt att se att värmepumpen skulle gå så pass mycket mindre än för att jag kopplar bort 12m2 från systemet som det gör att driva dem med el. Värmepumpen kommer ju ändå pumpa runt och
Carla: Har du provat att bara byta packboxen art 9484 på Rinkaby rör? Det tillsammans med ny temostat räckte för att få mina ventiler att fungera igen, verkade som om den nya termostaten lät ventilen "jobba" mera och därför har den fungerat efter bytet.
mikkola: Har nu skaffat mig ett svar på detta. Beställde 480 meter slang, 2 fördelare och 280st plåtar. Kom ett stort paket med DHL efter 4 arbetsdagar. Saknades 1 fördelare samt några kopplingar. Skickade ett mail angående det som fattades och 2 dagar senare knackade DHL på dörren igen med dom saknade grejerna. Slangen är av märket Golan och fördelaren tror jag kommer från Sietron
Glufsglufs: [citat] Jo, så klart, men det blir ju så att vi elektriker på forumet rekommenderar det vi mer eller mindre är bergsäkra på är bra grejer och visst då blir det ju kanske ofta lite dyrare varianter men då ingen av dom som sitter här varken säljer eller gör jobbet åt dom som funderar på forumet så är det ju ingen som tjänar på att "sälja" in något speciellt (förutom dom som
kaka84: TVA har slagit mig, men jag nöjer mig nog med slingor. Tycker det blir det för mycket utrustning med TVA. Det räcker som det är med laddomat, kulvertstyrning, pumpar och shuntautomatiker. Men TVA är säkert en bra lösning om man inte är nojjig för mer apparater runt pannan! ;)
mroing: Självklart är effekten från flera värmekällor summerbart! Är behovet beräknat till 471 W och du har två källor som tillsammans ger 575 W så är du hemma som jag ser det.
klaskarlsson: [citat] Well, vi får väl se vad jag landar på. Är det förra årets siffror som du har så var ju den vintern lite extrem också... /K
Manhood: Tack för svaren. Men om jag helt och hållet skiter i golvvärme i hallen, kommer jag då uppleva dessa som ruskigt kalla på vintern eller ska jag skippa elementen helt och enbart köra på golvvärmen? Att det drar iväg i pengar förstår jag. Frågan är om det är värt dessa pengar jämfört med att endast ha stengolven och dess kyla...? Kommer ha en ganska öppen planlösning i huset om
Hampe: Finns hur många sätt som helst! Magnettipset och röravskärare har du fått, likaså rundstav... men jag skulle isf välja en bit tvättsvamp ed på ett snöre/pianotråd. Eller så sågar du nästan igenom godset runtom med bågfil och bryter av det sista. Fast som sagt var, lite spån skadar inte :)
erik9600: Tack, det låter ju bra, blir billigast installation också! =)
Erik E: Håller med föregående talare.. vi har en luftkanal från utsidan som förser braskaminen med tilluft och på detta sätt tar man inte luften från rummet = btänsle snålare och ger betyldigt mer värme.. Jag rekommenderar en kamin med täljsten som behåller värmen ett tag efter det har eldats.
Bosse_A: [citat] Det kan uppstå "hotspots" i alla pannor som har bra effekt. Om du kan öka pumpflödet hos Laddomaten så kan det förhindra kokningen. För min del förekommer kokning då och då när jag optimerar förbränningen i den nya pannan. I vår gamla Veda 70 småkokade det alltid lite i övre delen av pannan genom att jag hade hög laddtemperatur. Jag kan inte tänka mig att det spelar
pbengtsson: Det finns fläktkonvektorer som man bygger in i socklarna. Har ingen erfarenhet av det själv. Det har väl varit uppe här i forumet några gånger. Peronligen hade jag sett detta som sista utväg, golvvärme är kanon i kök.
Pucco: Man kan inte distribuera kallt vatten till elementen, dom kommer att drypa av kondens med risk för vattenskador på golven. Det man brukar göra är att kyla luft som man distribuerar via ventilationen som ska vara kondensisolerad.
Toobster: Hej, Tja det tickar och bubblar lite när man slår igång cirken med tillhörande shunt men det märks att den inte trycker.står mer och bara går.. Jag luftade utgående rör som är pluggat tills det började rinna och då kände man att det blev fyllt med varmt vatten. Ja det ett enrörssystem på det viset att utgående drar iväg ut åt ett håll i huset och returen kommer från andra
Gabbe1: Spontant gissar jag som följer: 1. Kylslinga för nödkylning (vid överhettning av pannan öppnar ventilen och släpper in kallvatten) 2. Reglering av förbränningsluften (luckan stänger vid för hög panntemp) 3.Kan vara strömförsörjning till laddkoppel/laddomat.
MathiasS: Ja det kan man göra om man ser till att ladda en acktank med lite extra slingor i. Exakt hur du bör göra kan jag inte säga, men att det går är givet.
Benny_Steen: först en fråga, är det verkligen elradiatorer ? sitter det inte en tank med elpatron i tvättstugan ?, en Nibe 310P eller 380P ? Jag har ett älvbyhus mimer. och har gjort en utbyggnad med gjuten platta med golvvärme 3x3 meter som sitter direkt mot huset. Det fungerar som en länk mellan garage och hus , tvättstuga och groventre. Mellan den nygjutna betongplattan och plintarna som huset
mexitegel: Ja, du får ha rör för värmesystemet dolt. Det är tappvatten som inte får innehålla dolda skarvar. Det finns en en speciell lösning med golvsocklar som innehåller rör. Kanske kan vara något? Du kan inte gömma rören i bjälklaget på ngt vis?
mcphisto: Fattar inte... Mottagare enheten har åtta kanaler, varje kanal kan styra 8 ställdon, det får dock endast plats med fyra ställdon per kanal enligt monteringsanvisningen. Men jag får det bara till att gå att koppla fyra kablar till varje "kopplingsplint" (R1 -R6) kanal på mottagarenheten, alltså två ställdon per kanal. Någon som vet hur jag skall koppla mina fyra ställdon mot min
nino: Hej Funderar på att riva ut min gamla plåt contura och byta ut den mot en ny. Kikade lite på en vattenmantlad wamsler. Hur kopplas dom in? har idag jordvärmepump Måste jag köpa en acctank som jag eldar mot? kommer även värmepumpen jobba mot den isåfall? Kanske en helt tokig ide, men skulle man kunna leda in vattnet från jordslingan in i en slinga i acctanken för att på det viset få
Avemo: Hur gammalt är huset? Det är ju ett ganska sentida påfund att hålla varmt i hus även när man inte är där. Med en brasklapp om att jag inte vet något om detta med kondensation i väggarna när det finns plastfilm så skulle jag säga +5 grader i de rum där det finns vattenrör och i övrigt avstängt. Gammalt stenhus låter för mig som något som saknar både plastfilm och isolering.
holmertz: Har du den delbara anslutningskontakten kvar så öppna kontaktdonet. Brun ska gå till pannans driftstermostat. Grå eller svart ledning till pannans överhettningsskydd. Blå är nolla och gröngul är jord. Ladda ned pdf filen till Iwabo Villa S1 så står allt. http://naturvarmese.ebutiken.biz/userfiles/file/villaxs1xmanualx2006x09x5.pdf Du måste alltså dra en extra ledning från pannans
Avemo: [citat] Jag håller med om allt utom punkten med att bränna damm. Alla som varit i ett kallt rum där elementen slagits på för första gången på säsongen vet att det luktar. I annat fall har man något fel på luktsinnet. Om det inte är bränt damm, vad är det då? Erik
Holpers: HOLY HELL !!! vad mycket pengar.. Iofs, när jag räknar på det kommer det gå åt ca 60st 25kg säckar för mig så.. Blir detta bättre än plåtar och golvgips? Är lite fundersam på om gipset sabbar värmeöverföringen. Måste man ha dubbla gipsskivor limmade om golvet annars är stabilt? Eller räcker det med en gips på glespanelen?
jenne: Pannan är rätt ny, kanske 2008. Men det kan ju förekomma. Tack för svaret! Jenne
pbengtsson: [citat] Är det det? känns som tårta på tårta. Rent praktiskt känns det som att det går fortare att naja fast slangen mot spån och sedan flyta. Men jag har inte använt spårade skivor utan jag har antingen slangen i flytspackel eller i gles med spånskivor uppepå. Det är absolut inget problem med värmespridning på klinkersgolven även om jag på vissa ställen endast har 15mm
2an: Gör värmekopp till vattnet så behöver du ingen värme i husen, 20W elkabel klarar hålla frostfritt ner till -10°, En kompis tog 1 större skål o en mindre i den som elkabeln va virad runt o sedan fyllde mellanrummet mellan skålarna med skummisolering.. Vet en som gjort på samma sätt till hästarna