1 424 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Vattenburen golvärme i Tvättstugan
Tvättstugan är belägen i "källardelen" av sutterängplanet. Huset är från 1945 så jag vet inte om bottenplattan är särskilt isolerad. Idag är det betonggolv med sådant där håligt plastgolv som dom la in på Arga Snickaren igår.
Vad tror ni om att lägga in vattenburen värme i hela tvättstugan? Vi kommer samtidigt med renoveringen sätta in en bergvärmepump som kommer att stå i tvättstugan.
Vad tror ni om att lägga in vattenburen värme i hela tvättstugan? Vi kommer samtidigt med renoveringen sätta in en bergvärmepump som kommer att stå i tvättstugan.
Bergogolv heter det nog.
Jag gissar att du har noll isolering under golvet idag. Om du vill lägga in golvvärme och få någorlunda ekonomi i det hela så bör du isolera på något sätt. Antingen bila bort gamla golvet (kanske ändå dags att byta avloppsstammar om de är från -45?), gräva ur och isolera innan du gjuter igen, eller också bygga nytt isolerat golv uppåt (då får du kanske en otrevligt hög tröskel upp till tvättstugan och kanske lite väl lågt i tak, det vet jag inte).
Nja
Jag har för mig att golvet i tvättstugan är lägre än i resten av sutterängplanet där det är fiskbensparkett. Takhöjden är 2,60-2,70 så det går nog bra att höja golvet. MEN, du har nog alldeles rätt i att vi bör dra om rören i golvet trotts allt så det blir nog en kombination
Jag har för mig att golvet i tvättstugan är lägre än i resten av sutterängplanet där det är fiskbensparkett. Takhöjden är 2,60-2,70 så det går nog bra att höja golvet. MEN, du har nog alldeles rätt i att vi bör dra om rören i golvet trotts allt så det blir nog en kombination
Jag funderar på samma sak. Tittar på en lösning från Roth http://www.roth-nordic.se/golv_forlaggningssatt_flytande.php
Den bygger bara 14 mm + klinker vilket borde vara acceptabelt. Man får iallafall lite isolering (nästan 14 mm eps) samt en väldigt bra/kort värmespridning till klinkersplattorna. Det behövs troligtvis inte speciellt mycket värmetillskott i en källare så golvet behöver inte vara speciellt varmt och därmed tror (hoppas ialla fall) att värmeförlusten ej överväger det gigantiska merjobbet att gjuta ett nytt golv med isolering under. Källargrunden behöver nog dessutom vara väldränerad så plattan är skapligt torr under eps'en!?!
Hur stor kostnad man har för värmeförlusten styrs också av värmekälla. Bergvärme ger ju låg kostnad/kwh värme, så man kan nog kosta på sig den förlusten...
mvh Lars
Den bygger bara 14 mm + klinker vilket borde vara acceptabelt. Man får iallafall lite isolering (nästan 14 mm eps) samt en väldigt bra/kort värmespridning till klinkersplattorna. Det behövs troligtvis inte speciellt mycket värmetillskott i en källare så golvet behöver inte vara speciellt varmt och därmed tror (hoppas ialla fall) att värmeförlusten ej överväger det gigantiska merjobbet att gjuta ett nytt golv med isolering under. Källargrunden behöver nog dessutom vara väldränerad så plattan är skapligt torr under eps'en!?!
Hur stor kostnad man har för värmeförlusten styrs också av värmekälla. Bergvärme ger ju låg kostnad/kwh värme, så man kan nog kosta på sig den förlusten...
mvh Lars
Det låter ju jättebra. Jobbar du på Roth eller? Skojjar bara.
Är det en dyr lösning?
Är det en dyr lösning?
Roth-lösningen fungerar säkert, men om du har plats för mer isolering är det nog att föredra. 14mm isolering är givetvis bättre än inget, men ganska långt ifrån de 250mm som rekommenderas. Om du väljer att ha så lite isolering bör du vara beredd på en markant högre energiförbrukning än idag.
Erik
Erik
Jo, 14mm är inte mycket att skryta med, kan tänka mig 100mm. Vi har tänkt om och tänkte köra hela sutterängplanet. 100-130 kvm.
Klicka här för att svara