Vi har bergvärmepump, IVT Greenline 4, och varmvattnet är nu bara 38-39 grader, vilket är litet för kallt. Vi hade kopplat bort två element under en renovering och nu när de kopplades tillbaka, blev varmvattnet så här. Elementen är varma däremot. Kan det finnas ett samband? Tillverkaren säger nej, och att man inte kan göra något själv, det är bara att kalla hit en servicetekniker för att fixa problemet, men jag undrar om man ändå inte kan försöka? Har någon råkat ut för samma sak? Jag slog på elpatronen idag för att kunna duscha, men det händer inget, vattnet blir inte varmare för det.

Nej det kan inte ha nåt att göra med elementen. Jag skulle gissa på er blandartermostat, den som blandar varmt vatten med kallt för att få rätt temperatur. Kolla vad den är inställd på. Är den öppen max är varmvattnet max 65 grader. Den kan ju också gått sönder.

Vill du ha bild på hur en kan se ut gå in på Rinkaby.se och sök på art nr 2968

Nu är vattnet varmt igen, utan att vi bytt ut någon ventil eller termostat. Mycket märkligt. Innan vi kopplade bort elementen var vattnet varmt även i badrummet på övervåningen, när elementen var borta blev vattnet kallare där, men inte i köket eller i duschrummet på nedre plan. Precis när elementen hade kopplats in igen försvann varmvattnet helt, det var på sin höjd litet ljummet, men två dagar senare är det varmt igen. Nu spelar det väl ingen roll längre vad som var orsaken, eftersom varmvattnet funkar igen - hurra! - men tydligen var det varken växelventil eller termostat.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.