Isamband med pannbytet funder jag på att montera ett tryckärl i källaren på 200 liter.
Har eget vatten, vilka krav måste jag då uppfylla, har ett mindre elaggregat som kan försörja pumpar o fläckt vid ett ev. strömmavbrott.
Eldar som regel bara när jag är hemma, men måste det finnas en inkopplad kylslinga med?
Fast vid ett strömavbrott, så får jag inget vatten heller, men vid överhettning skulle den kyla pannan såklart.
mvh.

En säkerhets ventil bör du installera om du ska använda tryckkärl till ved eldning.

Har man eget vatten är det krav på att man kopplar SYR-ventilen från botten av ack-tanken istället för från tappvattnet.

Nåt krav är det inte, men det kanske är så konstruktören tänkt. Men hur är det tänkt att fungera???

Ja det där med SYRen verkar bara vara för stora pannor och små tankar, till mig sa en kunnig att :kan actank ta emot fullt inlägg i panna så behövs ingen SYR.

Göran.W
Kravet är att man har minst 3 separata säkerhets system.
SYR ventil är vad jag vet inte ett lag krav om dom inte ändrat relerna nyligen.
Har själv

1 Säkerhets ventil
2 Drag regulator på pannan som stänger innan pannan kokar
3 Batteri backup till pumparna (ups) som klarar driften vid ström bortfall långt mer än det tar för veden att brinna ut.
Med dessa säkerhets system uppfyller min panna gällande lag krav.

Vid ny installation kan kraven vara andra.

Det är absolut inte fel med en SYR ventil men om man har eget vatten som jag skulle jag komplettera anläggningen med batteri backupp till pumparna så inte pannan går i kok vid ström bortfall så inte SYRen öppnar och tömmer hydroforen på vatten i onödan så man får hinka upp vatten för hand ur brunen.

Går det kör med öppet kärl på vinden så får du ett mycket säkrare systen som kan koka i timmar utan att något tar skada.

[QUOTE

Går det kör med öppet kärl på vinden så får du ett mycket säkrare systen som kan koka i timmar utan att något tar skada.[/QUOTE] Håller med,innan man har torrkokat en stor acktank har nog brasan slocknat för länge sen...:x

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.