4 676 läst ·
26 svar
5k läst
26 svar
Jordvärme till luft
Visst är den lite varmare, men på sommaren ligger vi på cirka 13 grader in i slingan, vilket utan problem skulle kunna kyla vårt hus om det är 30 grader i huset. Inte lika effektivt som om det var 6-7 grader som en bergvärmeslinga, men det skulle definitivt fungera.CarMan skrev:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
För att sammanfatta lite:
Det är fullt möjligt att använda ytjordvärme till att värma luft som en L/L pump, man sätter bara in ett jättestort element och en fläkt. Finns det nu inte jättestora element så sätter man dit 2 och om det nu inte räcker 3.
Sedan kan man faktiskt tänka sig att man särar lite på elementen så får man en jämnare temperatur i lokalen.
Normalstora element är troligen billigare per watt dessutom.
Nå hur blev det?, det som skiljer TS vision från ett vattenburet system är några (många) meter rör.
Protte
Det är fullt möjligt att använda ytjordvärme till att värma luft som en L/L pump, man sätter bara in ett jättestort element och en fläkt. Finns det nu inte jättestora element så sätter man dit 2 och om det nu inte räcker 3.
Sedan kan man faktiskt tänka sig att man särar lite på elementen så får man en jämnare temperatur i lokalen.
Normalstora element är troligen billigare per watt dessutom.
Nå hur blev det?, det som skiljer TS vision från ett vattenburet system är några (många) meter rör.
Protte
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Om du vill ha ett system likt en luft/luft värmepump så köper man nått som heter fläcktkonvektor (googla)
Det kan du har flera på olika ställen om du vill.
Men det vattenbatteri jag pratar om är till för att kopplas ihopp med ett luftburet värmesystem (ett hus som inte har några radiatorer alls, bar varmluft i kanaler)
Det kan du har flera på olika ställen om du vill.
Men det vattenbatteri jag pratar om är till för att kopplas ihopp med ett luftburet värmesystem (ett hus som inte har några radiatorer alls, bar varmluft i kanaler)
Jag har ungefär 6 grader in från min borra, o kyler ett rum på 20m2frhe skrev:
vattnet är då 13 grader varmt när det återvänder till borran.
Du kommer att få kallare än att inte ha frikyla, men specialt effektivt blir det inte.
När man kollar AC system i bilar så brukar folk klaga på att det kyler dåligt när systemet inte kalla re än 10-11 grader på max kyla
Jag köper inte riktigt det resonemanget. Det som spelar störst roll är väl hur effektiva fläktar man har. Med tillräckligt effektiva fläktar bör jag ju i princip kunna skicka ut vatten i slingan som är lika varmt som rummet, och jag vill då inte ha 13 grader hemma. Med ett antal stora fläktkonvektorer och 13-gradigt vatten skulle jag vara förvånad om jag inte kan kyla ned ett stort, välisolerat hus från 30 till kanske 18-20 grader på sommaren. Men jag är ingen expert, så det kanske finns faktorer som ställer till det.CarMan skrev:
Testa får du se, du behöver inte tro på det jag säger.
Men om vi nu har solsrålning som värmer med en effekt på 5000W så måste vi ju har ett kylagrigat som kyler med 5000W för att komma på plus minus noll på det som värmer genom fönstrena (ligger vi på pluss minus noll så har vi samma inomhus tempratur som luft tempraturen i skuggan)
kan du få ut 5000W från en fläcktkonvektor med 13 gradit vatten så fukar det, kan du inte få ut det så får du ut det om du sänker vatten tempraturen.
dukkammer aldrig att få samma tempratur i rummet som vattnet har, eftersom rumet värms helatiden.
Men om vi nu har solsrålning som värmer med en effekt på 5000W så måste vi ju har ett kylagrigat som kyler med 5000W för att komma på plus minus noll på det som värmer genom fönstrena (ligger vi på pluss minus noll så har vi samma inomhus tempratur som luft tempraturen i skuggan)
kan du få ut 5000W från en fläcktkonvektor med 13 gradit vatten så fukar det, kan du inte få ut det så får du ut det om du sänker vatten tempraturen.
dukkammer aldrig att få samma tempratur i rummet som vattnet har, eftersom rumet värms helatiden.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min värmepump har då aldrig kommit över 50 grader men den räcker för en differens mellan inne och ute på 40 grader utan fläktar på elementen.
Protte
Protte
Tänkte mer på en vid panna, där mankan skcka ut mellan 50.80 grader ut till radiatorerna men ändå bara få 21 grader i rummet.
Tempraturen på vattnet är alltså inte den samma som innomhustempraturen.
ett annat expriment man kan göra är ju att hälla en dl iskallt vatten i 5 liter kockande vatten.
Tempraturen på vattnet är alltså inte den samma som innomhustempraturen.
ett annat expriment man kan göra är ju att hälla en dl iskallt vatten i 5 liter kockande vatten.
Medlem
· jönköping
· 73 inlägg
Jag tycker nog att det största problemet med kyla från värmeanläggningen är att det kommer rinna kondensvatten från alla rör och radiatorer/fläktkonvektorer i hela huset. Dvs. har du bare 1 dm dolt rör som inte går att isolera då är det kört.
Henrik
Henrik
Det gör du rätt i att inte köpa fullt ut, det är ofta köldbärare för komfortkylnät dimensioneras för framledningstemp 12-16℃ bland annat för att minska risk för kondensutfällning. Det är givetvis bara en dimensioneringsfråga för det batteri eller konvektor, kylbaffel man tänker använda. Det är väl utmärkt att använda markslingorna till detta, dessutom sker ju en viss återladdning betydligt mer än i borrhål där det mesta oftast sveps bort i akvifären.frhe skrev:Jag köper inte riktigt det resonemanget. Det som spelar störst roll är väl hur effektiva fläktar man har. Med tillräckligt effektiva fläktar bör jag ju i princip kunna skicka ut vatten i slingan som är lika varmt som rummet, och jag vill då inte ha 13 grader hemma. Med ett antal stora fläktkonvektorer och 13-gradigt vatten skulle jag vara förvånad om jag inte kan kyla ned ett stort, välisolerat hus från 30 till kanske 18-20 grader på sommaren. Men jag är ingen expert, så det kanske finns faktorer som ställer till det.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden