Hej Sitter å grunnar på att sätta in en kamin i huset, hade då tänkt dra in ett insatsrör i murstocken men blev som lite fundersam när man läser om bottenkronan. Behövs den?, tycker själv att det vore enklare att ansluta insatsröret i en 90graders rörböj och sen ut i vardagsrummet. Varför bottenkrona??

Kom igen nån vet säkert ;) En anledning att de SKA/bör andvändas borde ju finnas eftersom de finns med i de flesta anvisningar. Vore ju bra mycket enklare att ansluta insatsrörer till en rörböj, mindre håltagning i muren osv. Tacksam för svar!

Bottenkonan är väl till för att man på ett smidigt sätt hindrar vermiculiten runt röret att rinna ut., och fixerar röränden i mitten av kanalen..

jag vet inte om man måste ha eller ej, men i huset vi nyss köpt (5 månader sedan) sitter det en böj inne i kanalen som du vill ha, vi har ej någon bottenkona.

MEN jag TROR att vi inte heller har någon vermiculite... varför vi ej har det eller om man ens får ha så har jag inte en blekaste aning om.. men varken sotaren eller någon har sagt nåt och den måste ju ha blivit godkänd någon gång......

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.