Vi har äntligen hittat, ett för oss drömhus, till ett bra pris också, hur ofta händer dettad^_^b?

Nu återstår det sista innan pappren är påskrivna och självklart är ju diskutionerna
igång med vilket värmesystem man skall välja till huset?

Huset är byggt 1971 och är på en boarea av 109kvm med en biarea på 44kvm som senare är tilltänkt att omvandla till boarea.
Det är ett 1 plans hus och idag sitter det en kombipanna (olja/ved) men då inget av dem är direkt något av det billigare alternativen så undrar jag vad som känns som det vettigare att sätta in i stället, som kan sänka dagens driftkostnad.

Då jag och min fru inte någon direkt kunskap inom just detta område, tänkte vi börja med att fråga här.
När man söker information om det hela på nätet så tycker jag personligen att det mesta är relativt intesägande i slutändan och kontentan blir det bara rörigt.
Har vänt oss till våra energirådgivare i kommunen och har även där fått 100 frågor till, istället för svar på dem vi ställt.

Innan vi då går till stadens olika hantverkare och de då envist påpekar att deras saker är det absolut bästa för oss, undrar vi vad ni som kanske suttit i samma sits föreslår.

Det finns säkert frågor som ni kan ställa innan ni kan svara på detta men gör gärna det så skall jag svara efter bästa möjlighet...

Tack på förhand,
Mvh förvirrade paret :S Jens och Johanna

Ni får ställa er frågan hur mycket egen tid ni vill lägga på eran uppvärmning..

Är ved uteslutet? Ett billigt alternativ för er som nog faktiskt är det som jag skulle gjort är att montera en pelletsbrännare i eran befintliga panna.. Det kräver ju en del underhåll ung en gång i veckan + påfyllning av pelletsförråd..

Annars är det väl värmepump av något slag, eller om det finns fjärrvärme i trakten..

Hej, tack för ditt svar, och jo det är ju något som vi behöver tänka igenom, vi bor ju och har bott länge i hyreslägenhet, och med det så slapp man ju tänka längre än till elräkningen.

Vi var ju helt inställda på att det bästa måste vara att montera in luft/vattenvärmepump, då huset har vattendrivetsystem, men ser man till installation och aggregatskostnaderna, som verkar vara ganska så höga, så kanske vi skulle kunna leva bekvämt men pellets och kanske en luftvärmepump i kombination...huset är ju inte så stort och på ett plan...

Fjärrvärme blir nog väldigt dyrt just nu för det nätet är inte utbyggt där vi ska flytta till, ännu i allafall.

Ny fråga: Hur gör man med varmvattnet om man har en luftvärmepump? Värma ´med direkt el eller kan man elda "lite" i pannan bara för detta?

Bestäm först om du ska storsatsa eller ta det lite lugnare ekonomiskt men i slutänden få lite högre driftskostnader. Berg eller jordvärme är dyrast men bäst.Kan bli närmare 150000 inklusive komplettering av ventilation och radiatorer. Om du kan stoppa in markvärme eller luft-vatten pump direkt beror på dimensioneringen av dina radiatorer. Troligen är dom för små för värmepump då oljekrisen kom 1973 och huset byggdes två år tidigare.
Vedeldning är också en storsatsning. Inklusive alla apparater och tankar kan det bli närmare 100000. Då har du den billigaste värmen förutsatt att du kan få tag på gratis ved.
Måste du köpa ved för 300-400 kubikmetern så är ved inget att tänka på.

Billigaste sättet att få billigare uppvärmning är en pelletsbrännare i den befintliga pannan. 24000 monterat och klart av installatör. 7000 för begagnad brännare om du gör jobbet själv.
Luftvärmepump är bra komplement till pellets. Varmvatten på sommaren får du enklast med en elberedare.

Har du redan panna så är luft-vatten pump en dyr halvmesyr som knappast ger billigare värme än pellets men däremot kostar nästan som en vedanläggning om du måste komplettera radiatorerna.

Tack för inlägget,
och ja det är en diskussion vi får ta nu, då vi även skall mordernisera och renovera huset kontinueligt under en tid, så kanske det inte är läge att storsatsa på bergvärme, utan utnyttja den befintliga pannan och installera en brännare. känns som "kulorna" kommer att rulla ändå!

Har suttit och försökt bli klokare på nätet nu och antar att den vettigaste verkar vara en "EcoTec BioLine 20", detta då med mina begränsade kunskaper och baserat på tester och en massa siffror...sen är det ju frågan om man vågar köpa en sådan begagnad, eller bör ta en ny från större firma? någon med erfarenhet om detta?

Det är en nackdel för oss att vi bara har en annans diriftsiffror att jobba med, då vi flyttar in i huset den 1 april, och att detta var en lite annan familjekonstellation än vår, ensam dam kontra familj med 2vuxna och 1 barn.
Men det finns ju iallafall bara förbättringar att göra från att elda med olja...som det ser ut idag på marknaden iallafall.

johanpelle skrev:
Vedeldning är också en storsatsning. Inklusive alla apparater och tankar kan det bli närmare 100000. Då har du den billigaste värmen förutsatt att du kan få tag på gratis ved.
Måste du köpa ved för 300-400 kubikmetern så är ved inget att tänka på.

Hur tänker du här?:S Köpa bergvärmeanläggning vad kör du den med - El, det måste ju också handlas, så jag förstår inte riktigt hur det inte skulle löna sig med att köpa ved.
Alltså köpa ved eller köpa el, visst det blir riktigt billigt om du har egen ved men kan man tänka sig att slippa klyva ved så kan man väl köpa ved, det kan däremot vara svårt att göra elen den måste man köpa om man inte har eget kraftverk såklart. Så friheten är större med ved men lite mer jobb. Vedanläggning kostar lika mycket som bergvärme om du ska ha riktigt bra grejer!d^_^b

Pelletsalternativet har ju tillsammans med ved den goda fördelen att ni fortfarande kommer elda i huset. Elden brukar vara en viktig faktor i ventilationen av gamla hus. Men det kanske gäller ännu äldre hus?

Ecotec Bioline 20 hette tidigare Ecotec A4 och är bra om du har en panna som klarar en rent uppåtbrinnande brännare. Vilken panna har du? Är det den allra vanligaste, ctc 265 så fungerar det bra med en uppåtbrinnande
En något bättre brännare efter samma princip är Thermia Bequem. Ecotec A3 är däremot helt förlegad och saknar eltändning.

Visst kan man köpa begagnat och installera själv. Vid köp av vanlig framåtbrinnande brännare är det mesta som säljs på Blocket på tok för omodernt för att lägga några kronor på.
Ny brännare och installera själv är ett tredje alternativ. Komplett brännare med automatisk uraskning fås för 20000 som jämförelse.

Silversmeden > Om veden till en dyr vedanläggning blir nästan lika dyr som pellets per avgiven kilowattimme så blir det bara krångligt jobbigt tids och utrymmeskrävande.

Silversmeden > Om veden till en dyr vedanläggning blir nästan lika dyr som pellets per avgiven kilowattimme så blir det bara krångligt jobbigt tids och utrymmeskrävande.[/QUOTE]
Jag säger ännu en gång att det är friheten som gäller för mig pellets-går bara att elda pellets. Vedpanna går att elda loggs stora pellets ca 1 kg st säljes billigast på byggmax för 2,99 kr/ kg eller ved eller snickerispill eller gratispallard^_^b.
Som sagt man kan vända och vrida på saker o ting viktigt är att fråga sig hur mycket man är hemma och hur mycket tid man vill lägga ner på sin uppvärmning. :rolleyes:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.