4 936 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Ytterligare en kall vinter?
Äh, glöm det. Det man förlorar på karusellerna tar man med råge igen på gungorna. Står reaktorn still så går ju elpriset upp å då tjänar man bra mycket mer än 10-15 miljoner/dygn på det man i övrigt producerar.
Vattenfall gick med 16,5 miljarder kr i vinst 2009, det är 45 Miljoner kronor om dagen i vinst.
Om det vore så att man började tappa inkomster så skulle man jobba 5-skift med att få till reaktorerna, raketflyga in komponenter från världen över. Hyra stålverk för att producera rätt lager och turbinhjul etc.
jag tror nog att ni som jobbar där får era fikaraster oavsätt om ni producerar ström eller inte....
Vattenfall gick med 16,5 miljarder kr i vinst 2009, det är 45 Miljoner kronor om dagen i vinst.
Om det vore så att man började tappa inkomster så skulle man jobba 5-skift med att få till reaktorerna, raketflyga in komponenter från världen över. Hyra stålverk för att producera rätt lager och turbinhjul etc.
jag tror nog att ni som jobbar där får era fikaraster oavsätt om ni producerar ström eller inte....
Jag tycker att det är lite svåröverskådligt vad som är vad på elräkningen. Telgeenergi som är min elleverantör skriver att det historiskt för det mesta lönat sig att välja rörligt elpris, men beror inte det på vad det är för kund och förbrukning? Om jag lägger ihop elpris, skatt, överföringsavgift och moms och sedan räknar ut ett årsmedel viktat efter de olika månadernas förbrukning hamnar jag på 140 öre /kWh. Utan överföringsavgiften 121 öre/kWh. Jag värmer med direktel, men någon som värmer med pellets måste ju ha fått ett lägre medelpris.
Jag tolkar detta som att jag under mitt första löpande år i huset (september 2009 - augusti 2010) skulle ha tjänat på ett bundet elpris om det legat på under 121 öre/kWh. Är det någon som har koll på ifall det alltid blir dyrare elpris på vintern? Jag har sett den trenden under det senaste året, men har inte koll på hur det brukar vara.
Erik
Jag tolkar detta som att jag under mitt första löpande år i huset (september 2009 - augusti 2010) skulle ha tjänat på ett bundet elpris om det legat på under 121 öre/kWh. Är det någon som har koll på ifall det alltid blir dyrare elpris på vintern? Jag har sett den trenden under det senaste året, men har inte koll på hur det brukar vara.
Erik
Litet sidospår kanske men ju mindre el man använder desto dyrare blir det. Hade förbrukning i lägenhet på ca 600kWh/år och de kostade mig nästan 400öre/kWh.. enligt den enklaste av alla uträkningar, dvs. vad jag totalt betalat i elkostnader dividerat på totalt antal kwh under faktureringsperioden. Snacka om att bli ointresserad av att snåla på elen..
obs då hade jag ändå bundit på "52öre/kWh". Blåst man kände sig..
obs då hade jag ändå bundit på "52öre/kWh". Blåst man kände sig..
Redigerat:
Ringhals 4
Saltvatten har natten till 13/12 läckt in i turbinsystemet och åtgärder pågår för att rena vattnet. Under tiden har vi reducerat driften till 50 MW. Blocket kommer att återgå till full effekt när kloridhalten är normal. Hur lång tid det tar är i nuläget inte klarställ
http://www.vattenfall.se/sv/aktuellt-driftlage-ringhals.htm
Elpriset i Sverige aktuell timma (Elspot)
1370 SEK / MWh
Saltvatten har natten till 13/12 läckt in i turbinsystemet och åtgärder pågår för att rena vattnet. Under tiden har vi reducerat driften till 50 MW. Blocket kommer att återgå till full effekt när kloridhalten är normal. Hur lång tid det tar är i nuläget inte klarställ
http://www.vattenfall.se/sv/aktuellt-driftlage-ringhals.htm
1370 SEK / MWh
Det som är riktigt idiotiskt i sammanhanget är nätavgifterna och skatterna. Det lägger verkligen lök på laxen 
@Noseone: jag är helt övertygad att "de fortfarande får kaffe" där uppe men jag vet inte
för jag jobbade där 1999 så en hel del har förändrats
@Noseone: jag är helt övertygad att "de fortfarande får kaffe" där uppe men jag vet inte
för jag jobbade där 1999 så en hel del har förändrats
Nu vill jag skaka liv i denna tråd igen då 3M fakturan från Vattenfall dimpt ner i brevlådan. Fakturan avser ett nybbygt vinterbonat fritidshus som till stor del stått tomt i vinter med undantag för några dagars vistelse under julen. Undehållsvärme (7C) och kyl/frys... Nada mas...
För det betalar jag 4800 SEK... mer än jag betalar för el under samma tid i lägnheten där jag ändå lever.
Slå det om ni kan!
För det betalar jag 4800 SEK... mer än jag betalar för el under samma tid i lägnheten där jag ändå lever.
Slå det om ni kan!
Jäkligt lägligt alltså, just nu när det blev kallt igen. Villken tur Vattenfall har som nu pga. elbristen kan ta ut kolkraftverkpris för elen. Det är den dyraste kraftformen som bestämmer slutpriset. Att sedan vattenkraften kostar 5 öre kilowatttimmen att framställa ger ju bra vinst.Andreas_Hansson skrev:Ringhals 4
[länk]
1370 SEK / MWh
Aldrig har vi privatpersoner sådan tur. Tänk om chefen kom och sade: "Sista manicken i serien ni tillverkade sålde jag för dubbla priset, alltså får ni dubbla lönen för tillverkning av hela serien".
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden