Vad tror ni?

Såg på "löpet" idag att man varnar för ännu en kall vinter. Mycket rönnbär på träden stöder den teorin om man ska följa gammal bondepraktika.

Kanske ska man ha bundet avtal på elen eller vågar man chansa? Förra vinterns elpris satte definitivt sina spår i plånboken...

Majgårdarna
Jag kör rörligt. Blir nog billigare

I år har vi mindre utav rönnbär än i fjol,så jag tror det blir en mildare vinter..El priset behöver ja inte ha nån uppfattning om,ja eldar ju med ved...d^_^b

Det vore bra med ytterligare en kall vinter, jag behöver snö för Vasaloppsträningen :)
Senast idag stod det att den starka kronan bör innebära lägre elpris.. Jag kör vidare på rörligt.

Vi har mycket rönnbär nu och då ska det ju bli lite snö (rönnen bär bara en börda om året) :S
Men olikheterna i talesättet är beroende på var i landet man är: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/05/ronnbar.html

Hur som helst så har ett rörligt elpris varit mest fördelaktigt typ minst fyra år i rad....

Sen en annan sak: kall vinter behöver nödvändigtvis inte betyda mycket snö

Jag har ett par rönnar på tomten som torkat ihjäl och således inte har några bär alls. Betyder det att det blir en varm vinter, att det var varmt i somras eller att elpriset blir lågt här?

Erik

Elpriset beror nog mera på att de j-larna som tjänar pengar på elpriset även schemalägger nedstängningarna av kärnkraftverken parallellt och under den kallaste årstiden

Det schemaläggs inga revisioner av kärnkraftverk till vintern, senaste vintern var exceptionell eftersom stora ombyggnader för effektökning visade sig ta längre tid än planerat. O3 och F2 hade tex vibrationsproblem på turbinerna och en av Ringhalsreaktorerna bytte hela kontrollrummet, vilket var planerat att ta lång tid.

Men våra reaktorer börjar bli gamla, man får räkna med fler oplanerade driftstopp då. Men inga revisioner schemaläggs till kalla perioden, det finns ingen som helst vinst för verken att göra så.

knekten skrev:
I år har vi mindre utav rönnbär än i fjol,så jag tror det blir en mildare vinter..El priset behöver ja inte ha nån uppfattning om,ja eldar ju med ved...d^_^b
Skön inställning... Har en kollega vars fru sa " Jag påverkas inte av det höjda besninpriset - jag tankar alltid för en 500"

Byggboom skrev:
Skön inställning... Har en kollega vars fru sa " Jag påverkas inte av det höjda besninpriset - jag tankar alltid för en 500"
Eller som den australienske utbildningsministern som upprörd krävde satsningar i skolan eftersom hälften av landets skolelever låg under medel...:cool:

tallmilan skrev:
Elpriset beror nog mera på att de j-larna som tjänar pengar på elpriset även schemalägger nedstängningarna av kärnkraftverken parallellt och under den kallaste årstiden
Man måste väl få någon nytta av alla sjökablar man lägger till kontinenten :rolleyes:

De flesta verkar nog var av den uppfattningen att ett rörligt elpris i längeden är det billigare, även om det får en att kanske får en att snåla när kylan slår till - barnen får klä på sig extrakläder och man får ordna värmeslingor runt huset.

Varmvattenberedaren - i fritidshuset (en nybyggd timmervilla i roslagen) har jag min stående i källaren. Källaren är inte uppvärmd, men huset har en grundvärme på en 10-12 grader när vi inte är där. En av de stora energislukarna är således varmvattenberedaren som jag låter stå på vintertid för att minska risken för förfrysning.

Frågan är om jag tjänar på att isolera runt cylindern för att den skall hålla värmen bättre - nån som gjort något liknande eller lurar jag mig själv bara? Eller kanske ska man man ha en grundvärme på i källaren?
Det brukar inte bli kallare än någon plusgrad, men förra vintern blev det minusgrader även där. Om man stänger av den, måste man då tömma den på vatten (150L)?

Majgårdarna
Jag har isolerat min 55L vvb. Den har 0.6 kWh i tomgångsförlust per dygn vid 65 grader.
index.php

Byggboom skrev:
Om man stänger av den, måste man då tömma den på vatten (150L)?
Om du stänger av den så bör du tömma den, det är ju även risk för strömavbrott.
Vi råkade ut för strömavbrott på landet för några år sedan å då frös beredaren sönder så nu tömmer jag den efter varje gång vi varit där på vintern, men den är bara på 55 l så det är ingen större förlust. Vi är bara där 4-5 gånger på en vinter.

Om det är 10 - 12 grader i hela huset så tror jag att varmvattenberedaren står för en försvinnande liten del av förbrukningen när du inte är där. Jag skulle vara orolig om jag visste att det kunde bli minusgrader i ett rum där det finns vattenrör. Jag skulle satsa på att ha 5 grader i de utrymmen där det finns vattenrör och övriga huset kallställt. Isolera varmvattenberedaren eller stänga av den och tömma systemet ger nog en viss besparing, men det lär bara vara småpotatis av vad underhållsvärmen förbrukar.

Erik

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.