4 936 läst ·
39 svar
5k läst
39 svar
Ytterligare en kall vinter?
Sida 1 av 3
Vad tror ni?
Såg på "löpet" idag att man varnar för ännu en kall vinter. Mycket rönnbär på träden stöder den teorin om man ska följa gammal bondepraktika.
Kanske ska man ha bundet avtal på elen eller vågar man chansa? Förra vinterns elpris satte definitivt sina spår i plånboken...
Såg på "löpet" idag att man varnar för ännu en kall vinter. Mycket rönnbär på träden stöder den teorin om man ska följa gammal bondepraktika.
Kanske ska man ha bundet avtal på elen eller vågar man chansa? Förra vinterns elpris satte definitivt sina spår i plånboken...
Vi har mycket rönnbär nu och då ska det ju bli lite snö (rönnen bär bara en börda om året) :S
Men olikheterna i talesättet är beroende på var i landet man är: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/05/ronnbar.html
Hur som helst så har ett rörligt elpris varit mest fördelaktigt typ minst fyra år i rad....
Sen en annan sak: kall vinter behöver nödvändigtvis inte betyda mycket snö
Men olikheterna i talesättet är beroende på var i landet man är: http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/0009/05/ronnbar.html
Hur som helst så har ett rörligt elpris varit mest fördelaktigt typ minst fyra år i rad....
Sen en annan sak: kall vinter behöver nödvändigtvis inte betyda mycket snö
Det schemaläggs inga revisioner av kärnkraftverk till vintern, senaste vintern var exceptionell eftersom stora ombyggnader för effektökning visade sig ta längre tid än planerat. O3 och F2 hade tex vibrationsproblem på turbinerna och en av Ringhalsreaktorerna bytte hela kontrollrummet, vilket var planerat att ta lång tid.
Men våra reaktorer börjar bli gamla, man får räkna med fler oplanerade driftstopp då. Men inga revisioner schemaläggs till kalla perioden, det finns ingen som helst vinst för verken att göra så.
Men våra reaktorer börjar bli gamla, man får räkna med fler oplanerade driftstopp då. Men inga revisioner schemaläggs till kalla perioden, det finns ingen som helst vinst för verken att göra så.
De flesta verkar nog var av den uppfattningen att ett rörligt elpris i längeden är det billigare, även om det får en att kanske får en att snåla när kylan slår till - barnen får klä på sig extrakläder och man får ordna värmeslingor runt huset.
Varmvattenberedaren - i fritidshuset (en nybyggd timmervilla i roslagen) har jag min stående i källaren. Källaren är inte uppvärmd, men huset har en grundvärme på en 10-12 grader när vi inte är där. En av de stora energislukarna är således varmvattenberedaren som jag låter stå på vintertid för att minska risken för förfrysning.
Frågan är om jag tjänar på att isolera runt cylindern för att den skall hålla värmen bättre - nån som gjort något liknande eller lurar jag mig själv bara? Eller kanske ska man man ha en grundvärme på i källaren?
Det brukar inte bli kallare än någon plusgrad, men förra vintern blev det minusgrader även där. Om man stänger av den, måste man då tömma den på vatten (150L)?
Varmvattenberedaren - i fritidshuset (en nybyggd timmervilla i roslagen) har jag min stående i källaren. Källaren är inte uppvärmd, men huset har en grundvärme på en 10-12 grader när vi inte är där. En av de stora energislukarna är således varmvattenberedaren som jag låter stå på vintertid för att minska risken för förfrysning.
Frågan är om jag tjänar på att isolera runt cylindern för att den skall hålla värmen bättre - nån som gjort något liknande eller lurar jag mig själv bara? Eller kanske ska man man ha en grundvärme på i källaren?
Det brukar inte bli kallare än någon plusgrad, men förra vintern blev det minusgrader även där. Om man stänger av den, måste man då tömma den på vatten (150L)?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Om du stänger av den så bör du tömma den, det är ju även risk för strömavbrott.Byggboom skrev:
Vi råkade ut för strömavbrott på landet för några år sedan å då frös beredaren sönder så nu tömmer jag den efter varje gång vi varit där på vintern, men den är bara på 55 l så det är ingen större förlust. Vi är bara där 4-5 gånger på en vinter.
Om det är 10 - 12 grader i hela huset så tror jag att varmvattenberedaren står för en försvinnande liten del av förbrukningen när du inte är där. Jag skulle vara orolig om jag visste att det kunde bli minusgrader i ett rum där det finns vattenrör. Jag skulle satsa på att ha 5 grader i de utrymmen där det finns vattenrör och övriga huset kallställt. Isolera varmvattenberedaren eller stänga av den och tömma systemet ger nog en viss besparing, men det lär bara vara småpotatis av vad underhållsvärmen förbrukar.
Erik
Erik