Hej,

Vi har en Nibe 410p, vattenburen golvvärme och uppvärmd tilluft. Vi behöver ha lite värme på golvet nu för att hålla lagom inomhustemperatur. Men så fort solen tittar fram (som i söndags) blir det jättevarmt inomhus. I söndags hade vi 30 grader inomhus medans det var -1 utomhus. Anledningen är tre STORA fönster i söderläge. Jag bävar för hur det blir till sommaren (ska sätta upp markiser och lamellgardiner).

Lösning vintertid, vid tillfällig temperaturtopp

Installera en rumsgivare som vid t.ex. 23 grader slår av uppvärmningen av tilluften och tar in kall luft utan att värma upp den, eller värmer den till ca 10-15 grader (annars blir det frostskador om man står under uttaget :p :)

Lösning sommartid

Slå av golvvärmen och strypa trimventilen till tilluften så att ouppvärmd uteluft kommer in i huset.

Jag har funderat på att gräva ner ventilationsrören för tilluften för att på så sätt överföra kylan från marken till den inkommande luften. Är detta möjligt, någon som vet vart jag kan läsa om detta?

Hur hade ni löst det? :wow:

Hittade lite intressant läsning på sidan efter lite sökande. Men förslag mottages gärna! Hittade även ett intressant förslag om leda ut frånluften till ett växthus... Kanske kan bli coolt.

matsa79
Hej fröberg. Jag och min sambo var och tittade på ditt hus i somras när vi var på väg hem från semestern, vi funderade då på att bygga ett isorasthus. Men nu har vi bestämmt oss för att bygga med Ziphouse. I vårat hus ska vi ha passiv jordvärme och kan antagligen vara till en viss hjälp även för dig. Följ länken så kan dui läsa mer http://www.mecvent.se/3.htm . Det gör att man aldrig får in riktigt kall luft in i luftpumpen på vintern och även att man kan få sval luft även under de varmaste dagarna på sommaren.
Tänkte även fråga en om du har i din energideklaration hur många watt huset drar per kvm när det är 15 grader kallt ute och du ska hålla 20 grader inne?

matsa79, har du kontaktat mecvent? Kontaktsidan på deras hemsida funkar inte. Var ligger företaget? Vet du vad en jordvärmeväxlare kostar?
Hur långt har ni kommit med Ziphouse?

matsa79
Jag visste att de ligger i närheten av Örebro och när jag googlade på dem så hittade jag denna information "Simonstorp, 719 97 Dyltabruk - Tel 019-22 25 28 Mobil 070-63 06 166" Jag träffade dem på en mässa i Örebro och då sa de att materialet kostar ca 30 000 kr och sen är det bara att fräva ner de i marken. själva monteringen är väldigt enkel, så det ska vi fixa själva, ska bara låta grävmaskinen som gräver grunden gräva lite extra. Jag har idag varit på en byggmässa i Kista och pratade då med Nibe för vi funderar på att sätta in nibes f470 i huset som vi ska bygga och de sa att det skulle vara riktigt bra och montera jordvärmen på inkommande luft. Det skulle göra så att pumpen blir ännu effektivare när det är kallt ute + att vi får komfortkyla på sommaren. Att värma ett hus kan vara dyrt men det är ännu dyrare att kyla ner det på sommaren när det är riktigt varmt ute speciellt när man har stora fönster.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.