Gynteri
ivanm skrev:
Då vet jag vad du kallar lagom. TS nämde att han hade ca 15 C i källaren, du säger att en eller några grader inte är behövligt, men det gör ju stor skillnad förstås! Du har "normal" temperatur i källaren säger du också, men några grader mer än 15 skulle ju kunna vara 18-19 och det tycker jag är helt okej för en källare som inte används jättemycket enligt TS.
Förlåt, jag har tydligen missat ett av TS inlägg. :( 15 grader i källaren är på tok för lågt. Men å andra sidan innehåller kall luft mindre fukt än varm. Huset är 60-tal med källare och därmed oisolerad grund, däremot är källarväggarna isolerade med isodrän.

En temperaturhöjning till mina nivåer i den källaren bör kombineras med vettig ventilation helst av mekanisk typ. Själv har jag frånluft i 4 källarutrymmen, samt givetvis värmeflyttare för den subtropiska värme som braskaminen alstrar.

Vi spelar nog inte i samma division är jag rädd :blushing:

Ta inte bort dörren... Sätt in en karmventil eller galler istället.

Jag hade ingen dörr till källaren tidigare och det drog alltid kallt därifrån (eftersom det var några grader kallare i källaren). Jag har också tilluft i källaren som sugs upp p.g.a. undertryck i boytan.

När jag satte in en dörr med karmventil fick jag det mycket skönare (speciellt längs golven). Jag gissar att det beror på att den luft som sugs upp från källaren blandas fortare/bättre om man har en ventil eller galler?

eviljava skrev:
Ta inte bort dörren... Sätt in en karmventil eller galler istället.

Jag hade ingen dörr till källaren tidigare och det drog alltid kallt därifrån (eftersom det var några grader kallare i källaren). Jag har också tilluft i källaren som sugs upp p.g.a. undertryck i boytan.

När jag satte in en dörr med karmventil fick jag det mycket skönare (speciellt längs golven). Jag gissar att det beror på att den luft som sugs upp från källaren blandas fortare/bättre om man har en ventil eller galler?
Dum fråga - Karmventilen, sitter den i karmen?
Jag funderar på att göra hål högre upp och sätta en vanlig ventil.

SnickarNicke skrev:
Dum fråga - Karmventilen, sitter den i karmen?
Jag funderar på att göra hål högre upp och sätta en vanlig ventil.
Ja, och när jag tänker efter är det ju inte så lätt att sätta dit en karmventil med mindre än att man byter ut karmen. :blushing:

Har du inte redan en karmventil (springa som medger luft att passera) kan du sätta in ett galler i dörren eller ett överluftsdon vid sidan om. Huvudsaken är att luften kan passera.

Då kan du ha dörren stängd och ändå få luftväxling från källaren. Om du har samma förutsättningar som mig kommer du att få det lite varmare längs golven också. ;)

eviljava skrev:
Ja, och när jag tänker efter är det ju inte så lätt att sätta dit en karmventil med mindre än att man byter ut karmen. :blushing:

Har du inte redan en karmventil (springa som medger luft att passera) kan du sätta in ett galler i dörren eller ett överluftsdon vid sidan om. Huvudsaken är att luften kan passera.

Då kan du ha dörren stängd och ändå få luftväxling från källaren. Om du har samma förutsättningar som mig kommer du att få det lite varmare längs golven också. ;)
Låter som en idé.

Ja, ett överluftsdon verkar vara en vettig lösning. Nu kan jag placera den på två väggar. Den ena går ut mot ytterdörren och den andra längre in i huset. Hallen är i 90° vinkel och vilken vägg tror ni är bäst?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.