G
Gri11en: Om jag ser till att ha en bra lucka borde jag kunna ha den i krypvinden bakom tänkta garderober på övre hallen. Då kan man ju bara plocka bort eventuell garderobsinredning och sen lätt komma åt. Får se till att isolera ordentligt runt den.
10 svar · 3,4k läst
J
jimmyboy_666: Kan någon snabbt svara på hur man normalt sett gör med skyddsröret till radiatorn som kommer upp i betongplattan. Ska man borra 25 mm hål i parketten när man lägger den och låta skyddsröret gå upp. Blir ju väldigt stora hål men om det blir läckage så vill man ju se det ovanför parketten och inte under. Bråttom då jag lägger golvet idag!!
0 svar · 981 läst
O
Oppe: Det sitter väl ett rökrör på kamininsatsen som ni ämnar slita bort. Kolla med sotarmurre att skorstenen är tät och godkänd utan rör. Antar att ni är medvetna om att ni inte kommer få någon vidare värme av brasan längre om ni tar bort insatsen.
1 svar · 3,2k läst
N
nickep: på min skorsten ( 10 pipor) som är helt plåtbeklädd rostade den vågräta plåten ovanpå kransen sönder och regnvatten smet in bakom plåten på den synliga delen av den lodräta skorstenen och droppade av på kallvindan, nu har jag ny "hatt" med välvd kåpa som dessutom ökar draget (ejektionseffekt) , om du eldar i huset torkar stocken men om du inte så bör du kanske skydda för
5 svar · 2,2k läst
N
nickep: [citat] låter vettigt /N
2 svar · 763 läst
N
nickep: håller med ovanstående, men ännu billigare blir det med vanlig pex, däremot blir det inte lika styvt och rakt /N
2 svar · 2,1k läst
P
peterhjalmarsson: Jag har själv köpt och monterat ett nu. Men jag förblev osäker på utomhusmontaget, så snarare än att montera det på terrassen eller i en fönstersmyg (vi bor i takvåning) så gjorde jag om en kattvind till kallförråd (visserligen med 0,20-1,40 i takhöjd) genom att sätta panel och lägga golvplankor och ställde enheten där. Kallsidan går till en ventil med manöverpanel
2 svar · 3,8k läst
M
myrstack: Bara några förslag, huvudsaken tror jag är att din sotare välsignar lösningen innan du bygger in något Rostfritt insatsrör mellan inmurningsstosen samt pipan, soliduct tex kapar ner till 0,5 meter Kaminrör Ø150 500mm eller lämplig längd, tex liknande denna fast i rätt dimension.
3 svar · 1,1k läst
M
myrstack: Är inte med exakt på vad problemet blir i ditt fall men jag bidrar med en bild på hur jag löste det, ibland säger väl det med än de berömda 1000 orden... Hörnet vänster i bild är det där slangen inte ville ligga ner och pressades ner av en liten plåt
5 svar · 1,3k läst
·
P
Patrik_N: Pellets har jag övervägt, men det är för mycket jobb (även om det kanske är lite jobb). Klimatet i källaren idag är bra vad jag hittils vet, om det sen beror på "torkrummet" (dvs. pannrummet) som är varmt kan man fundera över. Detta är dock i en separat avdelning så att säga. Kul när det brinner är det.. i en kamin i vardagsrummet :)
12 svar · 1,4k läst
·
FrittDrag_II
FrittDrag_II: Tpi Klimatimport har en del modeller: Länk Men dom kostar nog en liten slant, vill man ha något som är tyst och håller så blir det gärna några kronor.
6 svar · 2,2k läst
M
micter17: Pratade men min röris om detta. Han föreslog 2 åtgärder: 1 Prova byt termostat ifall det är det är den som inte orkar trycka in stiftet hela vägen 2 Ut med MMA insatsen och kontrollera om plasthylsan är skadad. Plasthylsan kan ha skadats av antingen oförsiktig rörmokare när han stoppade in den, eller av en svetsloppa/skräp på insidan av röret. Är hylsan skadad så tätar inte
7 svar · 22,1k läst
·
K
karlsson013: [citat] tack. expansionskälet är redan mycket större så det ska vara lungt. ja 300l är ju inte så stort men bättre än inget + att när det tar slut går ju elpatronen i vvbredaren in mvh johan
4 svar · 2,6k läst
P
pcands: Ah, bra tips! Tack!
8 svar · 1,3k läst
C
chxbyggarn: Planerar att lägga vattenburen golvvärme själv. Vad behöver jag för verktyg, hur lång tid ska jag planera (renoverar mkt själv + van vid tekniska installationer, men aldrig lagt golvvärme)? Några moment som är speciellt svåra? Inkopplingen görs sedan av rörmokare. Golvärme läggs ovanpå betonggolv, så isolering+rörskena+slang+flytspackel. Uponors 20mm.
0 svar · 1,9k läst
Krilleman
Krilleman: Den intressanta frågan är fortfarande vad du tänker driva golvvärmen med?! Alltså vilken shunt?!
26 svar · 2,2k läst
E
exerg: Tankarna behöver inte stå på samma ställe. En tank i varje hus, som även tillverkar varmvattnet ,och en stor i containern och kulvertstyrning därifrån ?
3 svar · 1,1k läst
Krilleman
Krilleman: [citat] PEX-stödhylsor med bredare krage finns hos vilken grossist som helst på hylla, lunda, dahl, ahlsell...
8 svar · 2,8k läst
Z
zeltber: Mycket bra tips! Det ska jag göra.
2 svar · 3,1k läst
R
Robert-san01: Jag har nästan samma situation. Har ett hus med vattenburen golvvärme och nu skall jag bygga garage och lägga golvvärme. Som jag kan läsa mig till så skall det räcka med att bygga ut fördelningen så jag kan ansluta slingan för garaget, sätta styrning på utgående ventil och termostat i garaget? Någon shunt skall inte behövas då det är bara golvvärme som är anslutet till
9 svar · 5,3k läst
·
M
mathiashorn: Jag tog gammal glasullsisolering och målade den med kallasfalt så den skulle tåla regn vatten. Funkar jättebra till mina solfångare.
7 svar · 2,5k läst
G
gaia: Elpannor kan man inte få mer energisnåla och den nya blir lika elhungrig som den gamla :). Undersök alla alternativ och ta offerter så du kan se vad du har råd med eller vill låna pengar till. Kolla hur många kWh du använder på uppvärmning + varmvatten idag så har du bra underlag att jämföra och planera andra alternativ. gaia
3 svar · 819 läst
G
gaia: [quote="coppar, post: 1349071"]ska komma en kille v 32 för att räkna på det /QUOTE] ta också en offert på något slags värmepump som är lämplig för ditt hus ( berg-,jord-, luftvatten?) så du har något att jämföra med och fundera på innan du bestämmer dej. Vattenburen värme är givet i båda fall men pumpen ska ha större radiatorer och golvvärmen passar egentligen bättre till
15 svar · 2,9k läst
L
Lolight: Tack för svar. Får kolla med någon vvs-firma om dessa grejor då.
3 svar · 758 läst
R
realmozzer: har köpt mig en varmluftspanna till garaget,,å det följde med rostfri isolerad skorsten, jag vet ej fabrikat på denna å det är det jag hoppas nån kan hjälpa mig med, skorstenen är i 80 cm delar å de skjuts ihop å sedan vrids ihop ett kvartsvarv , de låses sen ihop av ett spännband .. innerröret är rostfritt ,,är sedan isolerat å sen klätt med tunn aluminiumplåt .. det finns en
0 svar · 708 läst
F
Flanharry: Ok tack för svaren... Funderar mellan golvvärme uppe eller sätta in ett vattenbatteri på tilluften i FTX aggregatet.
14 svar · 6,1k läst
S
sssjej: Jag hade ungefär samma dilemma när jag -95 la in golvvärme i vår f.d. tvättstuga. Numera dusch och bastu. Det var 210cm takhöjd och jag hade ingen lust att bila bort hela golvet för att isolera under. Jag hyrde en diamantsåg och sågade spår c:a 3cm djupt med c:a 8cm mellanrum där jag skulle lägga ner golvvärmeslangen. Sedan bilade jag bort den fingjutna kakan mellan spåren. Där la
5 svar · 4,5k läst
·
Kloge
Kloge: http://www.skorstensservice.se/index.php?option=com_content&task=view&id=5&Itemid=6 Finns i Vittsjö
6 svar · 1,3k läst
A
andersmc: 26m² är så lite i sammanhanget så det blir omöjligt att räkna hem nånting komplicerat, som värmepumpar eller kulvertar. Det mest ekonomiska är tyvärr direktverkande el. Men du kan ju kosta på lite extra isolering i stället.
6 svar · 999 läst
S
spaedgris: Jag tycker du är inne på rätt väg med ditt resonemang. Ser man enbart på kostnaderna så har ju el-priset fördubblats de senaste tio åren. Pelletsen är ju inte ensam om att bli dyrare, allt blir det. Dessutom måste man ta hänsyn till vilket slags hus man ska värma upp. Ett 30-tals hus är byggt för att ha en varm skorsten, det fungerar bäst och håller längst då. Bra val att bara
13 svar · 6,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.