4 314 läst ·
44 svar
4k läst
44 svar
Kalla radiatorer??
Sida 1 av 3
Hej har ett litet bekymmer med 2 radiatorer i mitt värmesystem jag kör vattenmantlad kamin mot 500 l acktank och radiatorer endast på nedre plan exakt 7 st radiator 1 o 2 funkar kanon nr3 blir varm på 4 flensar sen är resten kall radiator 4 är kall hela tiden medans resten efter funkar kanonbra. Har luftat flera gånger kollat termostaten utan att hitta nåt fel nån som har tips vad jag kan göra eller vad som är fel?
om dom hade fastnat inne skulle det bli varmt hela tiden.
skumt att bara halva elementet e kallt..
skumt att bara halva elementet e kallt..
Tvärtom är det väl ändå? Pinnen fullt ute är väl fullt flöde...
Sent from my X10i using Tapatalk
Sent from my X10i using Tapatalk
Precis så blev mitt 200 kökselement då sprinten hade fastnat i ett läge rätt långt in. Fjädrar sprinten ut igen ifall du trycker in den? Man brukar kunna höra hur det strömmar mer eller mindre beroende på hur långt ut eller in sprinten är.
Sprinten ska gå att trycka in med bara fingret och sedan ska den fjädra ut igen då du tar bort fingret.
Sprintarna brukar ibland (rätt ofta hemma hos mig) fastna i inneläget under sommaren. Så i början av varje vinter tar jag ett varv runt huset och lossar termostaten och pillar loss de sprintar som behövs.
(Sprinten i inneläge ger ingen cirkulation och därmed ingen värme, sprinten fullt ute ger full cirkulation och alltså full värme.)
Sprinten ska gå att trycka in med bara fingret och sedan ska den fjädra ut igen då du tar bort fingret.
Sprintarna brukar ibland (rätt ofta hemma hos mig) fastna i inneläget under sommaren. Så i början av varje vinter tar jag ett varv runt huset och lossar termostaten och pillar loss de sprintar som behövs.
(Sprinten i inneläge ger ingen cirkulation och därmed ingen värme, sprinten fullt ute ger full cirkulation och alltså full värme.)
Redigerat:
Att det bara blir varmt en liten bit kan bara bero på 2 saker.
-För lite flöde, varmt vid inlopp för att gradvis bli svalare åt sidan och neråt
-Luft, varmt vid inlopp och stor skillnad i temperatur på kort sträcka åt sidan medans det är varmt ända ner till utloppet
-För lite flöde, varmt vid inlopp för att gradvis bli svalare åt sidan och neråt
-Luft, varmt vid inlopp och stor skillnad i temperatur på kort sträcka åt sidan medans det är varmt ända ner till utloppet
Sprinten har jag kollat den verkar funka som den ska så jag tror inte det är det verkar vara luft då estetik det är varmt en kort bit in hela vägen ner men iskallt en liten bit in på elementet men hur mycket ska jag lufta då har luftat bra mycket o det kommer bara vatten i Inge luft? Kam det vara för lite vatten? Trycket ligger på 0,6 bar har provat att lufta både med cp av och på. Börjar bli kallt på nätterna hehe -5 just nu :/
Har det varit så här hela tiden så vitt du vet eller är det något som har kommit nu? Du har inte gjort något ingrepp på tanken eller dylikt? Det kan bero på att du inte har tillräckligt med drivtryck från acktanken, tex att pumpen inte fungerar som den ska. Om radiatorerna som är kalla sitter längre bort på kretsen än dom som är varma så kan detta vara fallet. Sen är det frågan om du har 1-rörs eller 2 rörs system. Prova att felsök genom att stänga de radiatorer som är varma. Har du då ett 2-rörs system och den radiatorn som är kall blir varm så har du ett injusteringsproblem, och eventuellt en för klen pump.
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
0,6 bar : har du 2 plan?,så är det för lite, och om du har fullt flöde på 2 rad,kan du prova att strypa returen på dem,så ökar flödet i de andra,
men öka trycket,det ska vara 0,5 bar mer än överska radiatorn
men öka trycket,det ska vara 0,5 bar mer än överska radiatorn
Redigerat:
Det är en helt ny installation av nedre plan endast har inte dragit några radiatorer till öv. Sen är det ett 2 rörs system har 3 radiatorer efter dessa 2 som funkar klockrent samt 2 före som också funkar vill bara tillägga att radiatorn före är stort om det kan påverka nåt? 2,50x60 radiatorn som är till större delen kall är 190x60
Medlem
· Dalarna
· 195 inlägg
har du installerat själv?,annars ska väl rörisen ställa in det där.