Hej!

Vi har ett litet problem med vår panna som är lite skumt. Värmen är inga problem så den fungerar ju men den väsnas nåt otroligt. Ska försöka beskriva.

När jag kör pannan lite hårdare som nu i december när det var svinkallt ute så går det ganska tyst och fint. Sen fick vi decemberräkningen och jag sprang direkt ner och skruvade ner pannan och drog på mig en kofta :D. När man kör den på lägre temperaturer så är problemet att det skorrar rejält. Detta fortplantar sig ut i rören och är extremt störande när man skall somna. Det låter rejält i elementet i sovrummet. Jag har försökt att lokalisera ljudet och det verkar inte som att det är pumpen som jag misstänkte först. Tänkte att den kanske drog igenom en massa luft eller nåt. Det låter mer som att det kommer från expansionskärlet men jag fattar liksom inte varför. Det är svårt att höra exakt var det kommer ifrån.

Finns det någon som har erfarenheter?

• Gilla
Robert Andersson4961
  • Laddar…
Hej Bonkeman! Har också en evc 13, från 2005 tror jag. Har bytt från en äldre evc 13 då värmepatronen gav upp på den. Det enda som skiljer dom åt är att rördragningen mellan värmepatronen, pump och utgående ser annorlunda ut. Den gamla pannan lät ingenting men den "nya" som jag nyligen kopplat in och kört igång med 1,1 bar "surrar". Trodde först att det var cirkulationspumpen så jag bytte själva pumpmotordelen som var exakt lika som på den äldre pannan men ingen skillnad i ljud. Nu är det fortfarande såpass varmt ute så framledningstempen ligger på ca 21-22 grader. Men den kanske blir tystare när man kör varmare då...

Har du kommit fram till någon annan lösning på ljudproblemet?

Jag upplever att det inte surrar lika mycket om jag kör på läge 2 på pumpen men det är fortfarande ett oljud som inte fanns i den gamla pannan.

Någon som har något tips?

Hej! Hammarstedt

Jag har också problem med min EVC 13 Det hörs som om cirkulationspumpen packat ihop, men jag köpte en ny och resultatet är det samma. Dyr pump för ett experiment. :(

Cirkulationspumpen i mitt fall för mer oväsen om jag skiftar till annat läge, nu kör jag på steg två om man räknar från att pumpen står still, mindre oljud.

Jag jobbar på att få löst detta och har kontakt med Marko på Nibe. Jag är i en fas att vilja byta ut både säkerhetsventilen och expansionskärlet, för jag får ut vatten i skvallerröret. Det känns ju som att ventilen fungerar? Men om problemet är detta, då är det en billig sak att ordna med. Kärlet är ju inte heller några större kostnader (12 Liter) Så om jag skall byta ventilen, då byter jag ju också kärlet på samma gång, men är det mig behjälplig? Hm... Jag återkommer om detta, löst eller inte, jag meddelar i båda fallen. Hej så länge. En sak är positivt, killen på Nibe är bussig och vill verkligen hjälpa till, en eloge till honom.d^_^b

Det är inte cirkulationspumpen i mitt fall. Jag tycker att det låter från expansionskärlet.

Jag har en kulventil monterad direkt efter pannan på trycksidan. När jag testade att under drift dra åt denna litegrann så märkte jag att det tystnade. Ett större mottryck gjorde alltså susen. Jag vet inte om det kan bero på att jag har ganska grova vattenrör, 1 tums, och att dessa ger för lite motstånd?

Hej!
Jag har löst mitt problem via NIBE och en kille som heter Marko.
I manualen (Till installatören) från EVC 13 på sidan 20 så kan du se pos 48. Inne i detta rör sitter en liten "Bypassventil", den fick jag rådet utav NIBE att byta.
Jag tog ner systemet och lossade på hela röret där säkerhetsventilen sitter med (pos 52, 22mm). Överskådlig bild finns på sidan 22.
När jag så hade röret fritt, då lade jag eggen av en mycket vass kniv mellan kopparröret och den lilla fläns som finns på Bypassventilen. Jag knackade försiktigt runt röret för att få loss ventilen och när jag fått en springa mellan rör och fläns, då ökade eggen med en skruvmejsel och fick på så vis en större springa mellan röränden och flänsen. Sedan var det bara att fortsätta med detta sätt och till slut kom så ventilen ut.
Att byta ut ventilen gick ju inte att göra fel på. Och att sätta ihop det jag demonterat var gjort på ett par minuter.
Nu har jag haft igång systemet i ett dygn och det finns inget oljud i systemet längre.
Hade jag vänt mig till NIBE och Marko med en gång, då hade jag sparat 3.200:-sek Men å andra sidan sett, så har jag nu ny; Bypassventil, Cirkulationspump och Säkerhetsventil. d^_^b :rolleyes:
Hoppas att detta kan hjälpa någon?

• Gilla
hertzbo
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.