12 433 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Mer värme i källaren?
Sida 1 av 2
Jag har ett 60-tals tegelhus med källare under jord. Hur fördelar ni värmen (påslaget) i dessa hus mellan övervåning och källare?
Nu har jag inte provat detta men, värmen stiger och jag tänker att det kanske är mer ekonomiskt att ha lite mer värme på i källaren än på markplan? Källarvärmen borde värma upp golvet på våningen ovanför och kommer då att upplevas varmare. Eller är jag ute och cyklar?
(Källan är isolerad utvändigt med Pordrän)
Nu har jag inte provat detta men, värmen stiger och jag tänker att det kanske är mer ekonomiskt att ha lite mer värme på i källaren än på markplan? Källarvärmen borde värma upp golvet på våningen ovanför och kommer då att upplevas varmare. Eller är jag ute och cyklar?
(Källan är isolerad utvändigt med Pordrän)
Njaaa,
det låter lite oekonomiskt att ha högre värme i källaren. Lagom är bäst. Uppmätt inomhustemperatur är en sak, upplevd inomhustemperatur är en annan sak. Den allmänna ventilationen och därmed sammanhängande avfuktning i såväl källare som markplan har större betydelse. Bäst ekonomi erhålls då i kombination med frånluftsvärmepump eller luftvärmeväxlare.
Torr och "fin" källare är med dagens tekniska lösningar något som inte ens var att tänka på under 50- och 60-talet.
det låter lite oekonomiskt att ha högre värme i källaren. Lagom är bäst. Uppmätt inomhustemperatur är en sak, upplevd inomhustemperatur är en annan sak. Den allmänna ventilationen och därmed sammanhängande avfuktning i såväl källare som markplan har större betydelse. Bäst ekonomi erhålls då i kombination med frånluftsvärmepump eller luftvärmeväxlare.
Torr och "fin" källare är med dagens tekniska lösningar något som inte ens var att tänka på under 50- och 60-talet.
Njae, kanske inte hög (jättevarmt) värme utan, slå på värmen. Just nu har jag 15° i källaren och det kanske är lite väl kallt för att det ska vara till någon nytta?Gynteri skrev:Njaaa,
Om jag höjer till 20° i källaren så kanske den blir lite torrare och därmed gör att klimatet känns lite varmare. Plus att jag inte behöver ha så varmt på markplan?
Nu var det så att TS frågade om hur han skulle fördela befintlig värme, klart att det finns mer optimala lösningar dom är många men du får gärna förklara vad lagom är bäst skulle vara?Gynteri skrev:Njaaa,
Lagom är när önskad rumstemperatur uppnåtts med hjälp av den för rummet primära värmekällan som värmer upp luft som värmer väggar, golv och tak. Förvisso är varm luft lättare än kall. Värmeledning genom källartaket för att värma ytan på sovrumsgolvet vilar på lösan vetenskaplig grund. Primärt värms det senare upp av rummets egen värmekälla.ivanm skrev:
Så är jag inte i källaren nämnvärt, behöver jag inte ha någon värme på där (för att hjälpa markplan/övervåningen)?Gynteri skrev:Lagom är när önskad rumstemperatur uppnåtts med hjälp av den för rummet primära värmekällan som värmer upp luft som värmer väggar, golv och tak. Förvisso är varm luft lättare än kall. Värmeledning genom källartaket för att värma ytan på sovrumsgolvet vilar på lösan vetenskaplig grund. Primärt värms det senare upp av rummets egen värmekälla.
Jo, du ska ha värme på, men någon eller några grader högre i källaren är inte behövligt. Själv håller jag normal rumstemperatur i källaren. Sedan blir det oftast så att blåsiga dagar så är det varmare i källaren än på markplanet i alla fallSnickarNicke skrev:
Exempel: I morse var det -5 ute. Snabbt ner i källaren för att tända braskaminen vid 06:00. Omkring klockan 9:00 håller gillestugan en behaglig tropisk temperatur på knappt 35 grader. Klockan 15:30 är temperaturen på markplanet 23.5 grader och 25 grader i gillet. Konklusion en momentan höjning med ca 2 grader i markplan genereras av en uppvärmning till 35 grader i källarplan. Men då är det en öppen trappa som medger att den varmare luften tar sig upp.
Min årsförbrukning ligger inklusive hh-el på ca 11 500 kWh.
Min årsförbrukning ligger inklusive hh-el på ca 11 500 kWh.
Det beror nog på hur fuktigt du har det? Märker du att fukt kondenserar på kalla ytor kanske du bör öka lite. Alternativt installera en luftavfuktare.SnickarNicke skrev:
Jag har ungefär samma förutsättningar (kontruktionsmässigt) som dig gissar jag och min temperatur ligger på 18-20 grader. Det är tillräckligt i mitt hus. Dock inte på sommaren då fukt gärna kondenserar på svalare ytor. Men det beror ju på att luften innehåller mer fukt då samt att värmen inte är påslagen sommartid. Sommartid hjälper nog enbart luftavfuktare (vilket står på inköpslistan).
Då vet jag vad du kallar lagom. TS nämde att han hade ca 15 C i källaren, du säger att en eller några grader inte är behövligt, men det gör ju stor skillnad förstås! Du har "normal" temperatur i källaren säger du också, men några grader mer än 15 skulle ju kunna vara 18-19 och det tycker jag är helt okej för en källare som inte används jättemycket enligt TS.Gynteri skrev:Lagom är när önskad rumstemperatur uppnåtts med hjälp av den för rummet primära värmekällan som värmer upp luft som värmer väggar, golv och tak. Förvisso är varm luft lättare än kall. Värmeledning genom källartaket för att värma ytan på sovrumsgolvet vilar på lösan vetenskaplig grund. Primärt värms det senare upp av rummets egen värmekälla.
Jag har inte sett något som tex kondens nere i källaren så jag tror inte att det är ett problem. Jag har en dörr ner till källaren men den är väldigt sällan stängd. Jag funderar på att ta bort dörren ner dit eller sätta in en ventil som gör att luften kan vandra fritt upp till övervåningen.
Jag får se vad det blir för värme i källaren nu, eftersom jag precis har dränerat så vet jag inte hur mycket det gjorde. Jag antar att det hjälpte någon grad iaf.
Jag har inte gjort iordning där nere ännu men innan jag gör det så vill jag att värmen och ventilationen fungerar som den ska. Som det ser ut nu så är det in-ventiler i varje rum i källaren och all luft går genom trappan upp, för att sedan gå ut genom skorsten, badrum och kök. Vad det gäller ventilationen så har jag inte märkt några problem ännu. Det är värmen jag går och undrar över. Det är ju den som kostar.
Jag får se vad det blir för värme i källaren nu, eftersom jag precis har dränerat så vet jag inte hur mycket det gjorde. Jag antar att det hjälpte någon grad iaf.
Jag har inte gjort iordning där nere ännu men innan jag gör det så vill jag att värmen och ventilationen fungerar som den ska. Som det ser ut nu så är det in-ventiler i varje rum i källaren och all luft går genom trappan upp, för att sedan gå ut genom skorsten, badrum och kök. Vad det gäller ventilationen så har jag inte märkt några problem ännu. Det är värmen jag går och undrar över. Det är ju den som kostar.