8 696 läst ·
14 svar
9k läst
14 svar
Misstag jordvärme - ingen anmälan?
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tja, då har man gjort det igen
Jag hade nog otur när jag tänkte, och har missat att göra anmälan till kommunen om installation av jordvärme. Systemet är installerat sedan ett år tillbaka och i full drift, väl fungerande.
Jag bor i skogen, och närmsta granne ligger hundratals meter bort. Ett dike finns kanske 40-50 m från slingan, men i stort sett inget annat. Äger inte marken själv, men har skrivit servitutsavtal med markägaren (det kom jag ihåg i alla fall).
Vad gör jag nu? Är lite rädd för "miljötomtarna" och att de i värsta fall kräver att slingan ska tas upp, eller att de kommer med någon straffavgift. Ska jag bara slänga in en anmälan och uppge ett startdatum lagom långt fram och därmed hoppas att de inte kollar noggrannare än så?
Jag bor i skogen, och närmsta granne ligger hundratals meter bort. Ett dike finns kanske 40-50 m från slingan, men i stort sett inget annat. Äger inte marken själv, men har skrivit servitutsavtal med markägaren (det kom jag ihåg i alla fall).
Vad gör jag nu? Är lite rädd för "miljötomtarna" och att de i värsta fall kräver att slingan ska tas upp, eller att de kommer med någon straffavgift. Ska jag bara slänga in en anmälan och uppge ett startdatum lagom långt fram och därmed hoppas att de inte kollar noggrannare än så?
Om du inte bor i ett vattenskyddsområde så har jag mycket svårt att tro att du skulle få något annat än godkänt. Du kan ju först ringa anonymt till kommunen och höra dig för lite vad som skulle kunna hända.
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tack för svar! Det har slagit mig att ringa och leka okunnig, anonymt.
På kartan är säkert ovan nämnda dike en bäck, ett vattendrag. Brukar närhet till vattendrag vara något hindrande i sig? Jag menar man kan ju också installera sjövärme och då ligger ju hela slinga i en sjö?
På kartan är säkert ovan nämnda dike en bäck, ett vattendrag. Brukar närhet till vattendrag vara något hindrande i sig? Jag menar man kan ju också installera sjövärme och då ligger ju hela slinga i en sjö?
Slingan får säkert ligga kvar, man skall hålla sig 20-25 m från brunnar och så vill dom veta var installationen finns. Det är allt.
Det kan dock kosta en slant att inte anmäla. Några fastighetsägare här på Gotland åkte dit nyligen för att dom inte anmält bergvärmebrunnar, det kostade 1000 kr vardera i miljösanktionsavgift.
Det kan dock kosta en slant att inte anmäla. Några fastighetsägare här på Gotland åkte dit nyligen för att dom inte anmält bergvärmebrunnar, det kostade 1000 kr vardera i miljösanktionsavgift.
Produkter som diskuteras: "Gnesta"
Fönsterpensel 35 mm svinborst Gnestapenseln
Perfekta penseln för fönstermåleri
399 kr inkl moms
Läs mer
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
Tänkte inte skriva här vilken kommun det rör sig om, men på den kommunens hemsida står det uttryckligen att det också rör ytjordvärme. Nåja det låter inte så farligt, så det kanske bara är att göra en ansökan till kommunen då?
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
Etanolen i sig är inte farlig men denaturerings medlet kan förstöra dricks vattnet om det läcker ut i ffa en borrad brunn på ganska stort avstånd då det krävs väldigt små mängder av det för att vattnet ska smaka apa.mycke_nu skrev:
Det är av den anledningen det är väldigt svårt\omöjligt att få tillstånd titt berg\jord värme innom vattenskydds område
Göran.W
Verktygstokig
· skåne Tomelilla
· 3 125 inlägg
Göran.W
Verktygstokig
- skåne Tomelilla
- 3 125 inlägg
På sidan 18 finns info om olika brinne vätskor
http://www.vgregion.se/upload/Regio...kan/Värmepumpar/Varmepumpar_web_def5maj03.pdf
http://www.vgregion.se/upload/Regio...kan/Värmepumpar/Varmepumpar_web_def5maj03.pdf
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden