Har idag ett vattenburet systme och har precis installerat ny panna samt en luft-vatten pump.
Min frågar är egentligen hur mycket jag ska ställa pannan på för att få ok temperatur i radiatorerna.

Just nu har jag Pannan på 45 grader men jag släpper bara ut 40 gradigt vatten till radiatorerna. Är det dumt att låta pannan stå på 45 grader då eftersom jag bara pumpar ut 40 grader?

Undrar också hur många grader jag ska ställa returvattnet på?
Om jag kör iväg 40 grader är det då för mycket att köra tillbaka 35 gradigt vatten?

Förstår inte riktigt varför inte jag kan köra ut 40 gradigt vatten, som sedan tappar värme efter vägen och som kommer illbaka som 35 gradigt vatten, är inte det den bästa lösningen?
Eller är det mer ekonomiskt att skicka ut 40 grader och låta returvattnet ligga på 20? Blir inte mycket till cirkulation då eftersom vattnet ska kallna innan man tar det tillbaka??

Tacksam för tips och förklaring på detta

Hej, vad för typ av panna och luft-vatten pump är det?

Själv kör jag CTC EcoZenith och på den ställer man in en "kurva" som styr framledningen baserat på utetemperatur (kan även kompletteras med innegivare för finjustering). Dock vill den inte köra L/V pumpen alltför mycket, så den värmer den till framledningens krav + 5C så om framledningen ska vara 40 kör den upp den till 45, sen börjar köra igen när pannan sjunkit till 40. Så det är inte onormalt att temperaturen kan ligga högre än vad som "behövs".

Det är en CTC EcoEl samt en EcoAir Villa

Vad hade du för framlednings temp på den gamla pannan?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.