Hur ofta utförs brandskyddskontroll av er braskamin? Hos oss är det med 2 års frist enligt vår skorstensfejarmästare. Till en kostnad av 1100:- för ca 20 min jobb. Jag tycker det är för ofta då det är samma som för en värmepanna som eldas med ved varje dag året runt för värme och varmvatten. Vi eldar i våran på kvällarna vintertid då vi är hemma. Jag jobbar borta och även min sambo ibland så det blir inte alls 7 dar i veckan. När jag läser på vår kommuns och MBS (myndigheten för samhällsskydd och beredskap) hemsida så står det vart 8:e år om det inte är den primära värmekällan i rummet där den står.
Enligt honom så är braskaminen den primära värmekällan i vardagsrummet där den står. Det håller jag inte med om för då borde det bli kallt i rummet då man inte eldar. Huset värms med en luftvärmepump och luftburen elvärme med återcirkulation så lv-pumpen gör att det blir varmt i alla rum även med stängda dörrar. Han säger även att man kan få längre frist om man eldar mindre än 2,5 m³ ved per år. Jag får ingen info av honom om var man kan läsa om de reglerna utan jag blir hänvisad till personer på Räddningsförbundet och MBS. Jag har mailat dem utan att få något svar. Har även läst räddningsverkets författningssamling utan att få fram någon mer info.
Någon som har nån mer info eller erfarenhet?