Hej!

Jag har nu mitt helt nya värmessystem i drift i ett par dagar. Det är en NIBE Vedex 3300 som ar ansluten till 3*500 liter som laddas med laddoman 21-60. Det är ett slutet system med ett expansionskärl på 200 liter. Jag har endast golvvärme som pumpas med UPONOR Push 23A

Nu till problemet:
När jag eldar så får jag upp trycket i systemet till max (ca1.7 bar). Men när jag slutar elda och systemet kallnar sjunker trycket till noll och då kan inte Laddomaten jobba och därmed blir golven kalla. När systemet är i drift verkar det inte som det finns någon luft kvar i systemet. Inget ljud från laddomaten eller golvvärmefördelaren.
Ska trycket försvinna så pass när man inte eldar?
Någon som har tipps och råd?

Du har troligtvis ingen luft i blåsan i expkärlet.. Har du ställt in rätt förtryck?

Jag håller på och läser om det just nu. Om jag förstår rätt ska jag elda upp systemet till 50 grader och då ska jag få upp trycket i blåsan till 0,5 bar över expansionstankens förtryck som jag har för mig var 0,6 bar. kan det stämma?
Tyvärr har jag bara en cykelpump med mätare men det kanske går.

Har du möjlighet att koppla bort kärlet från systemet med en avstängningsventil? Som man bör ha.

När det är trycklöst så är det bara att mäta vilket förtryck du har, vilket lämpligen borde vara höjden till högst belägna radiatorn + 0,2bar..

Jag har tyvärr inte möjlighet at koppla bort kärlet från systemet. Men jag har för mig att kärlet levererades med 0,6 bars förtryck.
Jag har enplansvilla med golvvärme så höjden från ackumulatortankarna till golvvärmefördelaren är kanske 1 meter. Skulle jag alltså ha pumpat upp trycket i tanken till 1,2 bar innan installation?
Går det att göra något åt det nu?
Just nu har jag 1 bar i systemet och kollar jag på cyckelpumpsmätaren så håller kärlet ca 3 bar. För mycket eller för lite?

1 meter = 0,1 bar. Så du klarar dig bra med 0,4 - 0,5bar som förtryck..

När ditt system är kallt så borde du aldrig få ett lägre tryck i systemet än 0,6bar som du har det nu, men du fick noll sa du, detmåste ju betyda att det inte finns någon luft alls..

Jag kollade ju inte förtycket innan installation men jag tyckte på gummiblåsan genom anslutningen så jag vet i alla fall att det fanns tryck i blåsan.
Måste jag koppla bort tanken från systemet och tömma den på vatten för att kolla förtrycket?

Men om det inte finns något tryck i systemet borde jag ju kunna läsa av trycket i tanken eller?

Nu är trycket i systemet noll. Men jag har 3 bar i expensionskärlet. Har jag för högt tryck?

japp

Har testat att sänka trycket till 1,4 bar i tanken. Har nu fyllt på med mer vatten i systemet. Det verkar som det gick i ganska mycket och jag känner på expanssionskärlet att det har blivit varmt längre ner. förut blev det bara vart i toppen. Har nu fyllt upp 1 bar i systemet så nu är det väl bara att vänta och se om trycket kvarstår.
Vad tror ni om det?

Du är nog på rätt väg. Prova att elda och se om trycket håller sig mera stabilt nu..

Jag får ta och elda i morgon. Orkar inte mer i kväll. Jag kanske har fyllt på för mycket vatten med då dumpar väl övertrycksventilen det. Sen får vi se vad trycket blir när den svalnar. Jag hör av mig. Tack för hjälpen

Får du problem kan du sänka trycket ytterligare, du har ju knappast någon höjd i din anläggning så du behöver mycket lite förtryck. Då utnyttjar du kärlets volym bättre om det behövs.

Har du skaffat en hydropress för en brunnspumpanläggning med tanke på förtryck ca: 3bar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.