8 316 läst ·
17 svar
8k läst
17 svar
Vad menas med att stammarnas dimension bara klarar viss effekt?
Nu är ju jag verkligen ingen expert inom VVS, så det skadar alltså inte att få mina uppgifter bekräftade.
Jag har för mig att rent generellt är standarden för stålrör ~17mm = 17,2mm med en godstjocklek på 2,3mm. Vilket ger dig en innerdimension på 12,6mm att jämföra med ett kopparrör på 15mm som har en innerdimension på 13mm...
Inte SÅ stor skillnad eg.
Någon kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, så att jag inte sprider massa okunskap.
-Andreas
Jag har för mig att rent generellt är standarden för stålrör ~17mm = 17,2mm med en godstjocklek på 2,3mm. Vilket ger dig en innerdimension på 12,6mm att jämföra med ett kopparrör på 15mm som har en innerdimension på 13mm...
Inte SÅ stor skillnad eg.
Någon kunnig får gärna rätta mig om jag har fel, så att jag inte sprider massa okunskap.
-Andreas
Hej Andreas När vi installerar bergvärme så är det sällan vi byter ut radiatorer.Funkar det inte bra hos dig med tanke på dom radiatorerna som du redan har?
Jodå det fungerade hyfsat innan vi bytte också, med de Purmo C22 kompaktradiatorer vi fick monterat vid installationen av bergvärmeanläggningen. Dessa ersatte då de enkla panelradiatorer vi dessförinnan hade i 3 rum.växelventil skrev:
Problematiken uppstod i när vi bestämde oss för att plocka ur alla fönstren (som var utbytta på 70-talet) och sätta in äldre mer autentiska som vi köpt och renoverat.
De "nya" motsvarade originalens storlek och utseende men dessa satt dessutom på 70cm höjd, dvs ca 20cm lägre än de fula 70-tals fönstren.
Därför blev det byte av alla radiatorer.
:-D
- Andreas
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden