53 536 läst ·
26 svar
54k läst
26 svar
Sätta termostat på gamla vatten element?
Sida 1 av 2
Hej Hej
Vi har vattenburen värme med ved i huset, alla element är väldigt gamla och har gamla vred el vad det heter så vi vågar inte vrida på dem, då börjar de nog läcka (det gjorde elementet i garaget som vi ville sätta igång, nu blir det nytt element där)
Kan man sätta dit nya vred med termostat? Vad kan det kosta isf per element inlusive arbete?
Hur vet man om de passar till ens gamla element?
(Har inte råd att byta alla element i huset just nu)
Vi har vattenburen värme med ved i huset, alla element är väldigt gamla och har gamla vred el vad det heter så vi vågar inte vrida på dem, då börjar de nog läcka (det gjorde elementet i garaget som vi ville sätta igång, nu blir det nytt element där)
Kan man sätta dit nya vred med termostat? Vad kan det kosta isf per element inlusive arbete?
Hur vet man om de passar till ens gamla element?
(Har inte råd att byta alla element i huset just nu)
Det bör gå att byta radiatorventil och sätta en termostat. Det beror på hur just dina element ser ut där "vreden" sitter. Kan du posta nån bild?
Tänk på att du måste tömma radiatorsystemet för denna operation.
Om det är gamla sektionsradiatorer skall du vara rädd om dom! Såna är toppen.
Tänk på att du måste tömma radiatorsystemet för denna operation.
Om det är gamla sektionsradiatorer skall du vara rädd om dom! Såna är toppen.
Aha det heter radiatorventil =) Jag vågar nästan inte ställa denna fråga men hur och var tömmer jag radiatorsystemet? El det vet väl den som får fixa jobbet *S* Jag får ringa nån som fixar det och all som behövs sen får jag bara snällt betala..så är det väl när man inte vet något om hur det funkar, jag ser bara att det är gammalt.
Ska se om jag kan få in en bild från mobilen
Ska se om jag kan få in en bild från mobilen
Du kan ju fota dina olika ventiler och besöka en rörfirma för att få rätt grejor med dig hem. Vill du göra jobbet själv kan du kanske vänta tills efter vintern och tappa ner hela systemet och pyssla i lugn och ro. En termostat kostar ett par hundringar, men det lär väl också krävas några övergångar mellan olika dimensioner.
Finns säkert någon rörkrökare här som kan svara på hur lång tid som kan krävas.
Finns säkert någon rörkrökare här som kan svara på hur lång tid som kan krävas.
Om de är som den på bilden blir det enkelt att byta till termostatventiler, det passar att bara byta ut delen mellan röret och muttern ovanför. Borde inte ta mer än max en dag för en normal villa inkl tömning, påfyllning.
Jag ser fortfarande inte hur dina radiatorer ser ur. Som sagt är det sektionsradiatorer skall du inte byta ut dom.
Vreden liknar precis de jag bytte ut för några år sedan, har sparat mina. Nån gång skall jag renovera upp dem och sälja dom.
Vreden liknar precis de jag bytte ut för några år sedan, har sparat mina. Nån gång skall jag renovera upp dem och sälja dom.
Ok du ville se själva elementet, ja det ser ut som ett vanligt fult element *S* Här kommer en bild.
Vad menade du att jag inte ska byta, själva elementet el ska jag inte byta ut vredet? Vi vågar inte vrida på dem nu och sänka värmen då lär d nog börja läcka som sagt.
Vad menade du att jag inte ska byta, själva elementet el ska jag inte byta ut vredet? Vi vågar inte vrida på dem nu och sänka värmen då lär d nog börja läcka som sagt.

Den där typen av radiator funkar väldigt bra, så det finns ingen anledning att byta den egentligen (bortsett från ev. estetiska aspekter). Ventilen kan du dock byta till en termostatventil för ännu bättre funktion.Nallis skrev: