53 547 läst ·
26 svar
54k läst
26 svar
Sätta termostat på gamla vatten element?
Har du någon atomatik som styr din panna/pump idag, hur höjder du värmen i huset? Vilken typ av uppvärmning har du?
MMA har utbytesinsatser
http://www.mma.se/sidor/smarta-hjae...rl=http://www.ber.mma.se/sv/flik/rot/rotg.htm
Kan du lista ut vilka ventiler du har nu är det bara att köpa nya och byta. Dock kan det vara lite svårt att lista ut själv. Jag hade liknande som du och chansa fel två gånger. Det sluta med att med att jag köpte nya ventilhus.
http://www.mma.se/sidor/smarta-hjae...rl=http://www.ber.mma.se/sv/flik/rot/rotg.htm
Kan du lista ut vilka ventiler du har nu är det bara att köpa nya och byta. Dock kan det vara lite svårt att lista ut själv. Jag hade liknande som du och chansa fel två gånger. Det sluta med att med att jag köpte nya ventilhus.
Vi har precis flyttat in så just nu är elen på så jag bara vrider på den *S*Missionären skrev:
Tanken är ved bara jag vågar testa el e för dyrt.
Hmm vad menas med automatik?
På väggen i hallen sitter en typ termostat man kan vrida på, tror det hjälper lite att sänka och höja när vi vrider där.
Det som gör mig förvirrad är att jag hade gärna velat sänka värmen mer men om vi förstått rätt så får inte vattnet bli under 30 grader, sänker vi elen så sjunker ju tempen i pannan, nu ligger den på 35 grader ca jag vet inte den kan ju slå fel på lite inne temp 21, vi vill ha svalare men vågar inte sänka just pga att vi hört att vattnet inte får gå under 30.
Inte lätt att bli lantbo och köpa hus när man inte kan ett skvatt =/ men vi vill ju bo på landet så får försöka lära oss.
Det normala är att man låter pannan vara betydligt varmare än så, helst över 60 grader för att hindra bakterietillväxt i varmvattnet. Sedan har man en shunt som blandar returvatten från radiatorerna med uppvärmt vatten för att få rätt temperatur till radiatorerna. Ofta finns även automatik som mäter utetemperaturen och justerar shunten så man alltid har rätt temperatur till radiatorerna (ju kallare det är ute, desto varmare radiatorer behöver man för att ha behaglig temperatur inne).
mulpac skrev:Det normala är att man låter pannan vara betydligt varmare än så, helst över 60 grader för att hindra bakterietillväxt i varmvattnet. Sedan har man en shunt som blandar returvatten från radiatorerna med uppvärmt vatten för att få rätt temperatur till radiatorerna. Ofta finns även automatik som mäter utetemperaturen och justerar shunten så man alltid har rätt temperatur till radiatorerna (ju kallare det är ute, desto varmare radiatorer behöver man för att ha behaglig temperatur inne).
Jaha jag trodde det var 30 grader för bakterierna...men hur får jag pannan så varm då utan att få så varmt inne. Just nu vågar vi ju inte vrida på elementen för de är så gamla så jag tror det kommer börja läcka, därför vi vill byta vreden el ventilerna hette det väl på sidan.
Kan jag kanske höja elen på pannan (har el på nu) men försöka ha termostaten i hallen låg och se om det funkar? Just nu står elen på pannan på 40, temp i pannan 35 och termostaten i hallen står på 17, här e typ 18 grader inne.
Om jag höjer den till typ 50 elen som vi hade innan då va de 22 grader inne o vi svettades..plus att elen tickade mer hehehe
Sitter på/vid pannan. Eller vad är det för sorts panna? Är det den som ger tappvarmvatten också (antagligen inte, inte så skönt att duscha i 30-gradigt vatten?), eller är den bara till för att värma radiatorerna? I det senare fallet kanske det inte finns någon shunt, men då spelar det ingen roll hur låg temperatur det är i pannan heller, utan det är bara att ställa ner temperaturen i pannan så det blir lämplig temperatur inne.Nallis skrev:
Jätte jätte gammal panna antingen 1909 el 59 sen tillbyggnaden för den står i den.mulpac skrev:Sitter på/vid pannan. Eller vad är det för sorts panna? Är det den som ger tappvarmvatten också (antagligen inte, inte så skönt att duscha i 30-gradigt vatten?), eller är den bara till för att värma radiatorerna? I det senare fallet kanske det inte finns någon shunt, men då spelar det ingen roll hur låg temperatur det är i pannan heller, utan det är bara att ställa ner temperaturen i pannan så det blir lämplig temperatur inne.
Den gör väl allt, ger mig varmvatten och värme i huset. Hur skulle jag annars få varmvatten?
Har precis flyttat in. Känns lite knepigt att behöva elda på sommaren sen för att få varmvatten =/
Har inte vågat elda äönnu så elen är fortfarande på, bävar för räkningen sen. Hade helst inte velat elda alls el möjligtvis 1-2 gånger per dag bara. Nu känns det lite jobbigt att börja elda med ved eftersom jag aldrig kan gå hemifrån om jag lägger i ved..det funkar ju lixom inte. El har ja inte råd att köra, vet inte vad man kan byta till heller för jag har ingen kunskap. Hade egentligen velat ha sånt som sköter sig själv, typ el, men som sagt el e för dyrt.
Klicka här för att svara