Det låter klokt att avvakta en vinter så att ni vet hur energiförbrukningen ser ut och ni vet vad ni vill göra med huset. Det kan finnas stora synergieffekter. Räknar ni med hög energiförbrukning så brukar ju bergvärme vara bäst, men frånluftvärmepump, markvärme, sjövärme och grundvattenvärme kan ju vara intressant också. Eller kanske tilläggsisolering? 60-talshus har ju tyvärr ofta dålig isolering.

Priset på 6000 per radiator är bra att utgå ifrån. Jag fick en standardoffert från Falu energi och vatten på 5000 per radiator när jag tittade på ett hus.

Det finns möjligheter att dölja utanpåliggande rör i golvsocklar, om man inte tycker att det är snyggt med rör.

jonne72 skrev:
Mexitegel: När du säger ca 6000 per radiator, menar du då inklusive rör etc, eller kommer det till?
Ja, det är inklusive allt utom värmekälla.

Jag vill höja ett varningen finger för att installera en luft/luft, det innebär att ni inte har något ekonomiskt incitament för att byta värmesystem sedan. Ska man göra saker så ska man göra det ordentligt - annars kan det lika gärna kvitta anser jag. Dessutom är det inte tillåtet att installera lut/luft själv.

Ibland älskar jag det här forumet mer än annars. Superbra när man snabbt behöver uppdatera sig på nåt nytt område som man inte är insatt i. Tack alla som engagerar sig!

Håller med om att det kan vara klokt att härda ut en vinter och fundera lite på vad annat man vill göra samtidigt som man får lite koll på vad det faktiskt kostar (även om det väl inte blir nån överraskning om det kostar skjortan med det nuvarande systemet).
Skulle det bli aktuellt med just detta huset så blir det troligen inte inflytt förrän någon eller ett par månader in på det nya året, så man behöver ju i så fall inte ta en hel vinters kostnader...

Verkar på era svar som att installationen inte behöver vara så krånglig (för hantverkarna) som jag kanske trott. Synliga rör kan vi nog leva med. Behöver man av någon anledning vara orolig att planlösningen eller nåt annat kan ställa till det eller går det mesta att lösa utan krångel? Planlösning i detta hus känns ganska standard.

Just det, en fråga till som jag kom på: Hur stor plats tar innedelen av en värmepumpsanläggning? Grovköksavdelningen är inte så väl tilltagen, och i dag står varmvattenberedaren i ett hörn av badrummet på ovanvåningen. Ingen källare.

mexitegel skrev:
Ska man göra saker så ska man göra det ordentligt - annars kan det lika gärna kvitta anser jag.
d^_^b
Väl talat.
Men det är ändå nyttigt att kolla upp alternativen...

Innerdelen brukar normalt inte ta mer plats än ett kylskåp - dvs 60 cm brett och 150-180 högt lite beroende på fabrikat och modell.

Tror inte du behöver vara orolig att planlösningen ställer till det för rördragningen. När ni kommer så långt så låt olika firmor komma med offerter och se då till att fråga dem hur de tänker dra rören så ni kan vara med och påverka. Det som är smidigast (och billigast för dem) kanske inte är det bästa för er alla gånger.

Ännu en fråga då som bubblade upp... vilka begränsningar finns på avstånd mellan ute- och innedel av värmepumpsystemet? Det kanske inte alltid är så att platsen det passar att ställa innedelen på är precis direkt innanför där man vill ha utedelen...

AXS
"Längd monteringskit: 4 m"

Står det på den från jula, Andra modeller går att få betydligt längre.
Har 6m på föräldrarnas hus, inget speciellt när det beställdes.

Jag har läst någonstans två saker om detta med längd på rören. Det ena är att effekten sjunker något med långa rör. Det andra är att över en viss gräns så bör den som monterar det hela fylla på lite extra kylmedel. Detta har förhoppningsvis montören koll på.

Erik

Jag hade gjort som någon annan redan föreslagit, kör ett år på det du har och se vad du förbrukar?

Eller köpt en luftvärmepump direkt och kör... även om du inte får värme överallt i sovrum och badrum med stängda dörrar så kommer du spara en hel del jämfört med utan...

Köpte själv ett hus med direkt el och satte in en luftvärmepump av en dyrare(bättre?) modell.

Mycket nöjd med den än så länge, är nu nere på 15000kwh/år jämfört med 25000 då huset köptes.

Var själv inne på bergvärme och 100% säkert på att vi ska konvertera till vattenburet inom kort men har ändrat mig sen vi bott här i över ett år

Eftersom huset vi har saknar kamin funderar jag starkt på att sätta en nere och dra skorsten upp rakt genom huset... och ansluta en kamin till på övre plan framöver

Kommer att kosta en hel del men det är inget jag räknar med att spara igen genom att elda, mest för att jag har gratis ved och är beredd att lägga ner lite jobb och elda när det är som kallast ute...

Jag tyckte luft/luft verkade tveksam tills jag började räkna på det..

Har just köpt ett hus med fjärrvärme och braskamin,
Om jag räknar på följande priser per kWh och testresultaten för en Panasonic HE9KKE

Fjärrvärme 0,77 kr
El 1,15 kr
Ved, kluven blandved 0,43 kr

så får jag följande COP-tal och värmekostnader vid olika utetemperaturer.

Utetemp COP Kr/kWh
7 5,4 0,21 kr
2 3,4 0,34 kr
-7 2,6 0,45 kr
-15 2,1 0,54 kr

Som jämförelse har fjärrvärmen en COP på 1,5 mot el, med samma omräkningstal.

Fjärrvärme är alltså nästan alltid det billigaste alternativet, men man kan spara några kronor på att elda ved när det är kallt ute. Det kan vara ett ganska bra alternativ att nöja sig med att köpa en bra luftvärmepump.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.