Min bergvärmepump har nu, exakt tre år efter att vi installerade den börjat låta.
Jag tycker att jag blir nonchalant bemött av Q-star som har sålt paketet. Dom säger bara att jag ska ringa till den och till den för dom själva har ingen aning om vad det kan vara.
Nu är jag så jävla trött på det och går därför ut här och kollar i stället, det brukar funka bättre.
Den knarrar lite, men det är bara när den skickar ut vatten i elementen ej när spriten åker runt.
Jag har gjort rent silarna och just den för vattnet var ganska igensatt men den är nu ren och pumpen låter precis lika mycket fortfarande.
Vad kan detta vara? Någon som har varit med om något liknande?

Hej Du får gärna berätta vad du menar med "pumpen".Menar du cirkulationspumpen som låter eller menar du att det låter när den växlar för att göra varmvatten?Eller menar du köldbärarpumpen ("spriten") låter.Både dina cirkulationspumpar är varvtalsstyrda och du kan prova och lufta den genom att lätta lite på centrum skruven och se om du har fått luft i den.Om du menar att det låter när den gör varmvatten så kan du kolla växelventilen så att den inte kärvar genom att dra i spaken som sitter på ställdonet.Eftersom du har en optimum så ska du ha en diff på 8grader på vb pumpen och 3grader på kb pumpen.Du har väll luftat systemet och kollat så inga termostater stryper flödet.

Redigerat:
Jag är så dålig på det här men jag tycker att det låter mer om hela enheten (det jag kallar pumpen :)) just när vattnet åker runt i radiatorerna. Det här knarrande ljudet fortplantar sig ut i radiatorena. Just därför har jag trott att det är just den delen som skickar runt vattnet som det är något fel på.
Radiatorerna är luftade men det var ingen luft där. Trycket ligger runt 1 som det ska vara.
Men att man kan behöva lufta själva pumpen hade jag ingen aning om eftersom det inte står i handboken. Jag ska se om jag kan klura ut var dessa sitter... Jag återkommer tack för hjälpen:)

Hej cirkulationspumpen sitter på vänster sida när du tar bort frontluckan vid brösthöjd och växelventilen sitter bakom displayluckan.Om du tar bort dom fyra skruvarna på display luckan så ser du växelventilen och antagligen är det den som knarrar och det är den som växlar mellan värme och varmvatten.Ovanpå växelventilen sitter ställdornet och på den sitter en spak som är fjäderbelastad och den trycker ner själva insattsventilen som sitter i själva växelventilen och den brukar kärva.Ta lite olja på piggen och dra i spaken några gånger och se om det hjälper.

cirkpumparna i optimum, wilo stratos är problembarn av rang, dom lägger av här och låter där överallt
en märklig grej är att dom krånglar aldrig i g2an

Underbart fantastiskt med sådana här forum:) Jag slutar skapligt idag och ska hem i eftermiddag och undersöka saken. Jag har skrivit ut beskrivningen för att ha den till hands sen. Rapport kommer ikväll:) Tack tack hemskt mycket tack!!

Okej Försök att undersök om det kommer från cirkulationspumpen eller växelventilen och kolla om du har termostater att dom står fullt öppna.Dina cirkulationspumpar har en inbyggd funktion som ska "skaka loss"om den känner att den börjar fastna men om du upplever att oljudet kommer efter den har gjort varmvatten så låter det mer som växelventilen.Du får inga larm?

Redigerat:
Blumbern skrev:
cirkpumparna i optimum, wilo stratos är problembarn av rang, dom lägger av här och låter där överallt
en märklig grej är att dom krånglar aldrig i g2an
Hej Tycker det inte verkar vara någon större skillnad.Tyvärr så är dom inte billiga heller:(

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.