2 212 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
ctc1100 styr pellxbrännaren ?
hej
har precis skaffat en ctc 1100 family och en pellxbrännare.
jag har dock problem med att pannan verkar styra brännaren och slår av allting vid 70grader så att pellxpanelen blir helt svart. inget standby - helt av !!
"pellxen" står inställd på att slå av vid 80grader.Kan ju givetvis sänka den men tycker 65 är för lågt !
-Strax under 60Grader hoppar allt igång igen...
någonting måste va fel från pannan ... ??
mvh / Fredrik
har precis skaffat en ctc 1100 family och en pellxbrännare.
jag har dock problem med att pannan verkar styra brännaren och slår av allting vid 70grader så att pellxpanelen blir helt svart. inget standby - helt av !!
"pellxen" står inställd på att slå av vid 80grader.Kan ju givetvis sänka den men tycker 65 är för lågt !
-Strax under 60Grader hoppar allt igång igen...
någonting måste va fel från pannan ... ??
mvh / Fredrik
Som Lymmeln skriver,så verkar det som det är den termostaten som styr brännaren.Det är din termostatgivare som kommer från brännaren,som skall styra brännaren.Den skall in i ett dykrör eller läggas innanför panelen mot pannkroppen.Om det är rätt kopplat så skall (olje)termostaten bara vara ett överhettningsskydd och den kan du ställa på t.ex.90 grader.Då bryter den strömmen som säkerhet om tempen på pannan uppnår 90 grader.
Här finns en del info om hur man kan ansluta en brännare till CTC1100 (gäller en Viking Bio, principen är dock samma) http://www.pellets.info/viewtopic.php?f=12&t=12665
Jag har kopplat vår CTC1100 via oljetermostaten och ställt den på max som överhettningsskydd (då får man två överhettningskydd)
Jag har kopplat vår CTC1100 via oljetermostaten och ställt den på max som överhettningsskydd (då får man två överhettningskydd)
den skall vara rätt inkopplad och går över oljetermostaten. ( jag har vridit på oljetermostaten och kollat och man kan slå av och på via den) men när vredet står på max (som skall vara ca90gr) så slår den av redan på 72 grader. ??? utslaget på vredet är väldigt litet dessutom...
Det du kan testa,är att skruva ner termostaten på brännaren,så att den slår av vid 65-70 grader.Då får du en vink om att det funkar som det skall med brännaren.Sen bör det väl gå att justera inne i oljetermostaten så att du får en avstängning vid 90 grader och då kan du skruva upp på brännaren igen.
Klicka här för att svara