Drar 22 mm kopparrör i stammen från värmeväxlaren och har tänkt sätta en avstängning mellan radiatorsystemet och matningen till golvvärmen. Har två 22mm ballofixer med klämringskoppling men jag tycker att hålet i dessa är så litet, typ som ett 15 mm rör. Kan det bli problem med flödet? Alternativet är två vanliga (r20 gänga) avstängningsventiler där hålet är typ dubbelt så stort.

K
Om du söker så luftades denna fråga för en månad sen. Exakt samma frågeställning.

Men inget riktigt svar:)

K
Varför inte fortsätta i den tråden då??

Om du är osäker så har du ju svaret, sätt två vanliga ventiler istället....

kirk69 skrev:
Varför inte fortsätta i den tråden då??

Om du är osäker så har du ju svaret, sätt två vanliga ventiler istället....
För att nu har jag ju redan dragit igång...
Grejen är jag har två ballofixer över som jag skulle vilja använda och slippa fixa nya kopplingar för 4-500 kr. Men om de påverkar flödet negativt så får jag väl köpa två vanliga

Oroa dig inte över den lilla strypningen ballofixerna ger, genom den korta sträckan förträngningen verkar på blir resultatet i praktiken försumbart.

Nu är jag ingen rörmockare men jag tycker det borde stoppa upp ganska mycket.
Jag hade köpt 2st fullflödes ventiler.

K
Har svårt att förstå varför du ska ha ett så maxat flöde på ett värmesystem. Det är ju inte direkt tappvatten vi diskuterar här.

K
jeppeknaster skrev:
Men inget riktigt svar:)
Tror inte du kommer få något klart och tydligt svar, då så många teoretiker tycker och tänker heller. Känns som att du kan få ett tiotal olika svar när de har suttit vid skrivbordet och räknat.

Men i verkligheten så påverkar det inte så att du märker det.

Hur stort flöde behöver du i golvslinga?
Normalt pratar vi några 100l/h upp till kanske 1.200l/h (alltså max ~20l/min), kan inte se att det är något som helst problem, men du kan ju räkna på det om du vill:wow:

kirk69 skrev:
Har svårt att förstå varför du ska ha ett så maxat flöde på ett värmesystem. Det är ju inte direkt tappvatten vi diskuterar här.
Maxat och maxat... Jag vill bara veta att strypningen inte gör så att jag inte får problem med de 8 radiatorerna jag har efter.

lat skrev:
Hur stort flöde behöver du i golvslinga?
Normalt pratar vi några 100l/h upp till kanske 1.200l/h (alltså max ~20l/min), kan inte se att det är något som helst problem, men du kan ju räkna på det om du vill:wow:
Strypningen blir innan radiatorerna så golvvärmen påverkas inte :)

K
Tror nog att du får lägga ut några hundra på nya ventiler, annars lär du väl inte sova gott om nätterna...

Motstånd i rör är (tvärtemot vad många tror) per meter, dvs att gå ned till liten diameter nån cm när golvvärmeslangen är ~50 m är helt försumbart...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.