spillrör till golvbrunn finns. Behöver man göra något åt säkerhetsventilen när man fyller på?

Hej Du kan lyfta den så den luftar.Går det ut något rör som går vidare från påfyllningen.Om det gör det så kommer du till blandningsventilen och gå vidare efter den så borde du komma till en kran/ventil.

Såhär ser min påfyllningskran ut.
Antar att det är den undre/högra som är påfyllningen.

Skruvar jag av den svarta korken på den finns där en gänga, skall evt slang skruvas dit på den eller?
Har ingen bra slang för ändamålet, kan jag köpa slang med munstycke och gänga någonstans?

Hej frinken Om du tar bort "svarta korken" så kan du mäta diametern på gängan.Men det ser ut som du måste ha en nyckel för att öppna,Har du någon?Jag har bara tappat systemet när jag har varit på en evc-13 och när jag har fyllt på systemet så har jag öppnat på den svarta ratten som står vertikalt från bilden du har tagit och inte den som står horisontellt.Du får gärna zooma ifrån lite och ta en bild vänster om cp så man ser 4-vägs ventilen.Enligt manualen står det att man kan fylla på ditt system på det sättet som du vill men läser man på sidan 18 så står det att man ska fylla på med med 49 anslutningen som sagt beror på hur dom har kopplat.Det var många år sen jag var på en evc-13 men har för mig att "svarta korken" är R20.För du har väll en
nibe compackt (VVB) som står under evc.evc-13 är ju gjord så att du kan köra bara värme(och då måste du fylla med slang)eller är den kopplad så du kan köra både värme och varmvatten (VVB) och då fyller du med kallvatten anslutningen(49)för du har väll inte små VVB i kök,dush osv.

Redigerat:
frinken skrev:
Såhär ser min påfyllningskran ut.
Antar att det är den undre/högra som är påfyllningen.

Skruvar jag av den svarta korken på den finns där en gänga, skall evt slang skruvas dit på den eller?
Har ingen bra slang för ändamålet, kan jag köpa slang med munstycke och gänga någonstans?
Skruva loss den svarta proppen, sedan köper du en gardena nippel som passar (med gummipackning så är det ingen risk att det läcker)

Typ denna: (Kontrollera så gängstorleken stämmer)
http://www.gardena.com/se/water-management/hose-connectors/skruvkontakt-21-mm-g-1-2/

Köp även en sådan här och montera på trädgårdsslangen:
http://www.gardena.com/se/water-management/hose-connectors/slangkoppling-med-reglerventil-13-mm-1-2/

Sedan öppnar du kranen till trädgårdsslangen, och när du fyllt upp slangen helt med vatten så stänger du gardena-kranen på slangen, och kopplar in denna i pannan, sedan öppnar du båda kranarna (på pannan och gardena-slangen) tills trycket är rätt, sedan är det bara att stänga kranarna och koppla loss slangen.

Anledningen till att du bör skaffa gardenakopplingen med kran är för att du inte vill fylla upp pannan med luften som annars finns i slangen.

växelventil skrev:
Hej frinken Om du tar bort "svarta korken" så kan du mäta diametern på gängan.Men det ser ut som du måste ha en nyckel för att öppna,Har du någon?Jag har bara tappat systemet när jag har varit på en evc-13 och när jag har fyllt på systemet så har jag öppnat på den svarta ratten som står vertikalt från bilden du har tagit och inte den som står horisontellt.Du får gärna zooma ifrån lite och ta en bild vänster om cp så man ser 4-vägs ventilen.Enligt manualen står det att man kan fylla på ditt system på det sättet som du vill men läser man på sidan 18 så står det att man ska fylla på med med 49 anslutningen som sagt beror på hur dom har kopplat.Det var många år sen jag var på en evc-13 men har för mig att "svarta korken" är R20.För du har väll en
nibe compackt (VVB) som står under evc.evc-13 är ju gjord så att du kan köra bara värme(och då måste du fylla med slang)eller är den kopplad så du kan köra både värme och varmvatten (VVB) och då fyller du med kallvatten anslutningen(49)för du har väll inte små VVB i kök,dush osv.

http://i40.tinypic.com/2nhe3pg.jpg
Där är en utzoomad bild.

Tja, jag tycker inte alls att det jag har här svarar särskilt bra mot bilderna på den EVC-13 har i sin manual, hrrrm.

Men visst; min EVC-13 sitter ovanpå en Nibe Compact Cu VVB (300l).

Hej frinken Det beror på att du har säkert den lite äldre varianten.Men nu är det upp till den som installerade pannan hur seriös han var om han satte dit en påfyllningskran.Om du följer det röret som går från cp och ut från pannan så håller vi tummarna att han satte en påfyllningskran om inte så är det ingen större problem utan fyll på genom avtappningen.Men STÄNG av strömmen om du fyller på genom avtappningen.Kanske är lite känsligt men du kan inte ringa den gamla ägaren och fråga med tanke på att du inte hittar någon slang och det verkar vara lite skumt.

Redigerat:
Alright, nu funkar allt tipptopp.

Kändes onekligen lite mysko att koppla in trädgårdsslangen i burken mennu tickar allt på som det skall.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.