Funderar på att sätta in golvvärme när jag ändå byter golv i huset. Eftersom jag har fjärrvärme så känns vattenburet det naturliga valet.
Det jag funderar över är ungefär vilka kostnader man pratar för golvvärmen. Det rör sig om ungefär 60 kvm.

http://www.mugglo.net/rinka.jpg

Det här är ungefär vad du behöver, förutom trä att lägga i golvet. Vill minnas att jag la in fel antal plåtar i denna kalkyl men annars så stämmer det rätt bra.

Tack! Hur många kvadrat var den där kalkylen för?

60st.

Du går åt cirka 4meter rör per kvm => 240m. Vidare har det antagits att det räcker med fyra slingor (fyra rum).

Tack så mycket för informationen!
Har du själv laggt in golvvärme? Isåfall är du nöjd?

MathiasS skrev:
Det går åt cirka 4meter rör per kvm => 240m.
Kan nog stämma, gjorde av med ca: 110m på 30kvm.

Strisak skrev:
Kan nog stämma, gjorde av med ca: 110m på 30kvm.
Det stämmer exakt. Kanske bör man tillägga att detta gäller för 20mm rör. För 17 och 12mm rör gäller andra schabloner.

IceBall skrev:
Tack så mycket för informationen!
Har du själv laggt in golvvärme? Isåfall är du nöjd?
Ja, det sitter shunt + fördelare för bottenvåningens golvvärme i pannrummet (inga slingor anslutna ännu). På nästa våning sitter ytterligare en fördelare med kök, hall och ett sovrum anslutna. Jag använder Wirsbo kopplingar samt pexrör från Silvan, 20mm. Jag tycker det fungerar superbra med golvvärmen!

Förläggningsprincipen vi använt är glespanel, på bottenvåningen gjuter vi sannolikt in rören. Cirka 70 -80 kvm golvvärme skall läggas förutom det som redan ligger på plats..

En liten fundering.
På övervåning, där är det sannolikt att behövlig värmemängd inte är lika stor som på bottenvåning. Främst pga att ingen kyla stiger genom plattan. Och att gamla tiders kallras vid fönster är i princip borta iom isolerglas (Tja annars skulle ju inte golvvärme funka?).
Men lite varmt om fossingar behöver man även här.

Skulle det räcka med 12 mm rör i övervåningen?

Lars

Som jag ser det så styrs dimensionen på rören snarare av två andra parametrar:

1. Bygghöjden du kan tillåta dig
2. Hur stor golvyta handlar det om (pga tryckfall blir det tex 5-6 st slingor med 12mm rör för 25 kvm rum - lite opraktiskt).

Är värmebehovet mindre på övervåningen reglerar du det genom att minska flödet i dessa slingor.

MathiasS skrev:
[länk]

Det här är ungefär vad du behöver, förutom trä att lägga i golvet. Vill minnas att jag la in fel antal plåtar i denna kalkyl men annars så stämmer det rätt bra.
Det finns ingen vänlig själ i det här forumet som kan hjälpa mig med beräkningen av material som behövs till ett hus på ca 115 kvm? Vad kommer jag att behöva förutom det som finns i kundvagnen från Rinkabyrör, tänker på framför allt spånskivor? Ska totalrenovera så det är byte av golv som gäller då kanske jag lika gärna kan byta till golvvärme om kostnaden inte blir alltför stor.

Tackar allesammans för ett fantastiskt forum.

Enligt kalkyl =ca230kr/kvm
115kvm= 26450kr

Tackar för hjälpen, kan du beskriva för mig hur du har räknat?

Avbytaren skrev:
Tackar för hjälpen, kan du beskriva för mig hur du har räknat?
Han tog kalkylen i trådens andra inlägg. Han delade totalsumman med 60 kvm. Han fick då ett pris per kvadratmeter. Därefter multiplicerade han summan med 115 för att få priset för 115 kvm.

förstår och det som fattas är alltså frästa spånskivor?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.