2 106 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
Radiatorstorlek i tvättstuga källare
I huset har vi en tvättstuga på ungefär 20m^2 i källarplan. Hela källaren är torr och fin och hålls uppvärmd kring 20-21 grader vintertid. Tyvärr lyckas detta inte i tvättstugan, något jag tror beror på storleken på radiatorn i rummet.
I tvättstugan sitter det en dubbel panelradiator som på oljepannans tid var inkopplad till hetvattenslinga. Med andra ord är jag säker på att den räckte till för att hålla det varmt och gottigt. När värmepump installerades för en dröse år sedan kopplades i stället radiatorn på den vanliga radiatorslingan. Vintertid landar nu tvättstugan på runt 17-19 grader.
Min tanke är därför att det skulle vara fullt möjligt att höja temperaturen i tvättstugan genom att byta till en radiator med högre effekt. Nuvarande radiator borde ligga på runt 600/1200W DT 30/60 grader. Det skulle vara fullt möjligt att dänga in en ny dubbel kompaktradiator som ligger på dubbla effekten.
Finns det några nackdelar med detta förfarande?
Borde man försöka klura ut exakt vilken effekt man behöver på den nya radiatorn? Min tanke var att välja någon stöddig variant på typ dubbla nuvarande effekten och sedan sätta termostat på den.
I tvättstugan sitter det en dubbel panelradiator som på oljepannans tid var inkopplad till hetvattenslinga. Med andra ord är jag säker på att den räckte till för att hålla det varmt och gottigt. När värmepump installerades för en dröse år sedan kopplades i stället radiatorn på den vanliga radiatorslingan. Vintertid landar nu tvättstugan på runt 17-19 grader.
Min tanke är därför att det skulle vara fullt möjligt att höja temperaturen i tvättstugan genom att byta till en radiator med högre effekt. Nuvarande radiator borde ligga på runt 600/1200W DT 30/60 grader. Det skulle vara fullt möjligt att dänga in en ny dubbel kompaktradiator som ligger på dubbla effekten.
Finns det några nackdelar med detta förfarande?
Borde man försöka klura ut exakt vilken effekt man behöver på den nya radiatorn? Min tanke var att välja någon stöddig variant på typ dubbla nuvarande effekten och sedan sätta termostat på den.
Det borde jag givetvis nämnt, jag har en Wood avfuktare som står för den biten. Dock är det så att det torkar oändligt mycket snabbare när det är lite varmare. Följdfrågan blir då hur mycket större radiator jag ska satsa på?
Jag inbillar mig att en för stor radiator kommer sluka mycket energi ur radiatorslingan vilket ju givetvis hanteras med en termostat. Dock tänker jag att en termostat har en hysteres på runt 2 grader vilket kan innebära att jag pumpar in mer energi i tvättstugan än vad som behövs. Det bästa är ju om man kan trimma in ett lämpligt flöde genom radiatorn och inte pilla på den efter det.
I praktiken finns det inga fysiska begränsingar i hur stor radiator jag kan peta in, därav min följdfråga.
Jag inbillar mig att en för stor radiator kommer sluka mycket energi ur radiatorslingan vilket ju givetvis hanteras med en termostat. Dock tänker jag att en termostat har en hysteres på runt 2 grader vilket kan innebära att jag pumpar in mer energi i tvättstugan än vad som behövs. Det bästa är ju om man kan trimma in ett lämpligt flöde genom radiatorn och inte pilla på den efter det.
I praktiken finns det inga fysiska begränsingar i hur stor radiator jag kan peta in, därav min följdfråga.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Så stor radiator som möjligt är ju önskvärt, nån termostat behövs överhuvudtaget inte vid riktigt intrimning.
Ju större, ju mindre påverkan har en termostat.
Ju större, ju mindre påverkan har en termostat.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden