Jag kollat närmare på kopplingarna i dagsljus. Jag kan konstatera att stödhylsan "bottnar" i muttern innan klämringen har klämts åt tillräckligt mycket. I muttern finns det en kant som stödhylsan går mot (se bifogad bild).
Jag vet inte om det skall vara så men jag tänkte helt enkelt testa att sätta den i svarven och svarva ner kanten en eller två millimeter. Jag har inte mycket att förlora.

• klämkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Q&E gissar jag står för Quick & Eeasy,

Uponors Pro-serie tror jag uteslutande använder Q&E-kopplingar och då ska ett expanderverktyg användas.

Kan vara ute och cyklar, men tror inte att så är fallet....

Man kan välja mellan Euro cone och Q&E, fördelarna ser olika ut för de båda systemen.

Krilleman
Nja, svarva skulle jag inte gjort, maila/ring Uponor. På telefon får du nog snabbare svar!

krilleman_215 skrev:
Nja, svarva skulle jag inte gjort
Redan gjort. Jag har monterat det hela och provtryckt och det verkar vara tätt. Jag behövde nästan inte ta i något alls när jag drog åt kopplingarna.
Avståndet från kanten in till början på konan varierade med två millimeter mellan olika muttrar, lite väl stora toleranser kan man tycka.
Nåja, strunt samma. Jag är nöjd med att det fungerar.

Fick du något svar från Uponor på vad som var galet?

Krilleman
Spännande, skönt att det löste sig endå!

Vart lite fundersam nu och kollade på motsvarande kopplingar för WGF-fördelaren. Dessa saknar någon kant som syns på bilden ovan (kollade mina för 17mm samt 20mm slang). Oavsett borde väl kanten inte spela någon roll så länge som klämringen i "naturligt" tillstånd går förbi denna och passerar upp mot konan. Antar i detta fallet att den platta sidan på klämringen kom mot din kant i mutten och alldrig nådde konan? Har du kvar någon osvarvad koppling och kan mäta diametern vid kanten samt hur stor klämringen är? Klämringen är en normal delad klämring för WGF-fördelaren utan slitsar som i detta fallet

myrstack skrev:
Vart lite fundersam nu och kollade på motsvarande kopplingar för WGF-fördelaren. Dessa saknar någon kant som syns på bilden ovan (kollade mina för 17mm samt 20mm slang). Oavsett borde väl kanten inte spela någon roll så länge som klämringen i "naturligt" tillstånd går förbi denna och passerar upp mot konan. Antar i detta fallet att den platta sidan på klämringen kom mot din kant i mutten och alldrig nådde konan? Har du kvar någon osvarvad koppling och kan mäta diametern vid kanten samt hur stor klämringen är? Klämringen är en normal delad klämring för WGF-fördelaren utan slitsar som i detta fallet
Jag förstår vad du menar men det var inte det som var problemet. Klämringen gick förbi kanten, det såg jag om jag satt ihop kopplingen löst utan slang. Klämringen låg an både mot konan på stödhylsan och muttern. Problemet var att muttern och stödhylsan efter ca två varv tog i varann vilket gjorde att det tog tvärstopp och klämringen inte var tillräckligt klämd.
Klämkopplingen till WGF-fördelaren verkar se i princip likadan ut, så när som på delen som tätar mot fördelaren, så det kanske var en kant som inte skulle vara där.

Hallå.

Jag har (ev hade) samma problem när vi skulle fylla upp och testa slingorna i veckan. 2 av 4 kopplingar läckte vid trycksidan. Jag kontaktade Uponor och frågade om det var något speciellt som skulle göras då jag monterat enligt anvisningen på påsarna. De frågade då var det stod på muttern. Kollade och meddelade att det stod U20 och inget mer. De medgav då att de har haft problem med ett parti muttrar med den märkningen. Nya kopplingar ska komma med posten. Återkommer med resultat.

Henrik

Hej igen.

Fick nya kopplingar från Uponor igår. De nya funkar kalas. Tyvärr måste det ha blivit någon form av tankefel då de frågade hur många slingor det gällde? 4 slingor svarade jag. Ok då skickar vi kopplingar till det. Vart lite förvånad när det damp ner 4 st kopplingar:-)

Nytt samtal och förtydligande att det rör sig om 4 slingor, dvs 8 kopplingar. 4 st till är nu på väg....

Henrik

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.