2 768 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
klapprande ljud push 12
Jag har just fått en Push 12 installerad för att serva ett sovrum och ett badrum i ny utbyggnad med golvvärme.
Nu dyker ett par problem upp förstås, och krökarn är inte ett dugg intresserad av att lösa problemen.
Problem 1. är ett rytmiskt klapprande ljud från shuntgruppen som återkommer med ojämna tidsmellanrum (mest nattetid när man ska sova).!
Problem 2. är att när jag (enligt krökarns uppgifter) försöker styra värmen tiil ca. 22-23 grader i badrum samt ca. 17-18 i sovrum genom att strypa returen från sovrumsslingan så händer inte ett skit förrän slingan är helt stängd.?
Kan man lösa problem 2. genom att sätta en vanlig radiatorventil/termostat på sovrumsslingan?
Vore oändligt tacksam om någon som vet bättre kunde ge mig ett par råd eller kanske tipsa om någon annan tråd här på forumet som behandlar dessa problem.......
Nu dyker ett par problem upp förstås, och krökarn är inte ett dugg intresserad av att lösa problemen.
Problem 1. är ett rytmiskt klapprande ljud från shuntgruppen som återkommer med ojämna tidsmellanrum (mest nattetid när man ska sova).!
Problem 2. är att när jag (enligt krökarns uppgifter) försöker styra värmen tiil ca. 22-23 grader i badrum samt ca. 17-18 i sovrum genom att strypa returen från sovrumsslingan så händer inte ett skit förrän slingan är helt stängd.?
Kan man lösa problem 2. genom att sätta en vanlig radiatorventil/termostat på sovrumsslingan?
Vore oändligt tacksam om någon som vet bättre kunde ge mig ett par råd eller kanske tipsa om någon annan tråd här på forumet som behandlar dessa problem.......
Klapprandet är troligtvis luft i c-pumpen, det sitter in blank skruv mitt på pumphusets gavel. Lossa den lite med en lämplig skruvmejsel och ha en trasa under när det slutar pysa så drag åt skruven. Det är så som du skriver att p 2 skall lösas men det tar tid till temp.har minskat så det är bara att ta det i små steg och ha koll på hur mycket/lite som du ändrar för det kan ta dagar innan du är rätt framförallt i badrummet med sten golv.
Jodå, jag har gett systemet tid att reglera värmen. Efter en vecka med i princip stängd retur på sovrumsslingan(öppen ett kvarts varv) är det EN grads skillnad på bad och sov. Jag försöker hålla dörren mellan rummen stängd så mycket som möjligt.....Kan strypventilen vara skadad?
Klapprandet jag pratade om är ett metalliskt ljud som inte ger sig trots upprepade luftningar av shunten.
Klapprandet jag pratade om är ett metalliskt ljud som inte ger sig trots upprepade luftningar av shunten.
Prova att stänga pumpen och lufta. Starta och stoppa den igen och lufta. Har Installatören spolat igenom slingorna och luftat dem ordenligt?
Om ljudet inte försvinner, kolla så att tillopp och retur på primärsidan är rätt kopplade (alltså rören som kommer från husets befintliga system)
Om ljudet inte försvinner, kolla så att tillopp och retur på primärsidan är rätt kopplade (alltså rören som kommer från husets befintliga system)
Primärsidan är rätt. Men när jag kollar lite närmare på inkoppling av sekundärsidan (2 slingor) så är grenrören kopplade så att den med strypventil sitter på utloppssidan? Vad jag förstått skall man strypa på återgången. Kan det få sådana effekter som jag beskriver?
Klicka här för att svara