2 578 läst ·
11 svar
3k läst
11 svar
Rimlig uppvärmingskostnad?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hej,
Har precis kommit tillbaka från en visning av ett parhus. Huset i fråga är ett gullringshus bygg 1991, på 120kvm och värms upp m.h.a av en elpanna till ett vattenburet system. Det finns även en frånluftsvärmepump inkopplad på ventilationen (mekanisk till och frånluft).
Nu till frågan. I driftkostnaden redovisas endast 7000;- om året för uppvärmning. Jag tycker det borde vara mera även om det bara är tre ytterväggar. Gör en frånluftsvärmepump så pass mycket? Pumpen och elpannan ska nyligen vara bytta.
Det som jag tycker verkar misstänkt är att samtidigt som man redovisar 7000:- om året för uppvärmning så säger man att huset har förbrukat 19 000:- i hushållsel. Det har visserligen bott sex personer där innan.
Jag konfronterade mäklaren med samma fråga som innan, men fick till svar att detta var korrekta redovisade värden direkt ifrån föregående ägare.
Är det jag som är alltför skeptisk, eller är det rimligt?
En bifråga är hur mycket en luft-vatten värmepump skulle hjälpa till med uppvärmingskostnaden i fallet? Skulle man kunna räkna hem en sådan investering inom rimlig tid när uppvärmningskostnaden trots allt är så låg?
MVH
- Styrman_Jansson
Har precis kommit tillbaka från en visning av ett parhus. Huset i fråga är ett gullringshus bygg 1991, på 120kvm och värms upp m.h.a av en elpanna till ett vattenburet system. Det finns även en frånluftsvärmepump inkopplad på ventilationen (mekanisk till och frånluft).
Nu till frågan. I driftkostnaden redovisas endast 7000;- om året för uppvärmning. Jag tycker det borde vara mera även om det bara är tre ytterväggar. Gör en frånluftsvärmepump så pass mycket? Pumpen och elpannan ska nyligen vara bytta.
Det som jag tycker verkar misstänkt är att samtidigt som man redovisar 7000:- om året för uppvärmning så säger man att huset har förbrukat 19 000:- i hushållsel. Det har visserligen bott sex personer där innan.
Jag konfronterade mäklaren med samma fråga som innan, men fick till svar att detta var korrekta redovisade värden direkt ifrån föregående ägare.
Är det jag som är alltför skeptisk, eller är det rimligt?
En bifråga är hur mycket en luft-vatten värmepump skulle hjälpa till med uppvärmingskostnaden i fallet? Skulle man kunna räkna hem en sådan investering inom rimlig tid när uppvärmningskostnaden trots allt är så låg?
MVH
- Styrman_Jansson
Medlem
· Norrbotten
· 3 390 inlägg
De 7000 kan väl stämma, särskilt som det garanterat blir en del spillvärme från den enormt höga hushållselen. I den sistnämnda måste det vara mycket bad, dusch och tvätt för att komma upp i den nivån.
Men om det är så att varmvattenproduktion inte sitter samman med värmesystemet i övrigt idag, finns det defintivt en slant att tjäna på en VP, särskilt en luft-vatten, där installationskostnaden är förhållandevis låg.
Kontakta ett par firmor för att få offert, de ska ju också göra en energiberäkning (som man iofs får ta med en nypa salt, det är enormt schablonbaserat).
Ska vi uppskatta så bör du kanske kunna komma upp i en besparing om 4000-5000 kr/år med en VP, låt säga 60% av uppvärmningen och något motsvarande på VV-produktion. Paybacktid, tja beroende på pump men i storleksordningen 10 år?
Men om det är så att varmvattenproduktion inte sitter samman med värmesystemet i övrigt idag, finns det defintivt en slant att tjäna på en VP, särskilt en luft-vatten, där installationskostnaden är förhållandevis låg.
Kontakta ett par firmor för att få offert, de ska ju också göra en energiberäkning (som man iofs får ta med en nypa salt, det är enormt schablonbaserat).
Ska vi uppskatta så bör du kanske kunna komma upp i en besparing om 4000-5000 kr/år med en VP, låt säga 60% av uppvärmningen och något motsvarande på VV-produktion. Paybacktid, tja beroende på pump men i storleksordningen 10 år?
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Elförbrukningen som total känns väl mycket rimlig. Dock är det uppdelningen melllan uppvärmninge ( som är mindre påverkningsbar) och hushållselen( som man i allra högsta grad kan påverka) som jag är intresserad av.noone70 skrev:
Iofs borde det vara korrekt eftersom elpannan hade ett räkneverk, så man borde ha kunnat skilja på det.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Precis min tanke. Jag ska konfrontera mäklaren igen.elmont skrev:
Huset i idag har en redovisad driftskostnad på 41 000:-/år beräknat på 6 personer, varav minst 1 är tonårsdotter. Vad skulle vara rimligt för två vuxna och två barn under 4 år? 30k?
En annan idé för att få billigare uppvärmning vore ju en braskamin. Frånluftsvärmepumpen borde ju ta till vara på en del av värmen den ger och fördela ut den i huset. Eller tänker jag fel?
Vi håller på och konverterar från direktverkande el. Har satt in frånluftsvärmepump och braskamin. Min erfarenhet är att värmen från braskaminen sprider sig väldigt dåligt till andra rum, så räkna inte med det. Ska pröva att sätta in en värmeflyttare någon gång så kanske vi kan få ut lite effekt från braskaminen på övervåningen.
Kan tillägga att vi har sänkt vår elförbrukning varje år sedan vi flyttade in med omkring 1000 kWh. När vi flyttade in drog huset 25000 och nu är det nere i 20000, trots att barnen blir äldre, vi har varmare inomhus och vi har blivit fler (sex pers i familjen). Vi gör olika åtgärder allt eftersom i huset istället för att göra allt på en gång.
Flytta in. Känn efter var det drar och prova er fram. Det finns massor med mer eller mindre billiga åtgärder. Knäck er inte med att göra allt på en gång, för det är inte säkert att det behövs.
Saker som vi har gjort:
- Justerat ventilationen (stor skillnad för lite pengar)
- Tilläggsisolera (vet inte om det gjort så stor skillnad, men komforten blir definitivt bättre)
- Byter ut direktverkande el mot frånluftsvärmepump och vattenburet
- Vedeldning (mest för mysfaktorn)
- Byta fönster (kanske inte heller så stor skillnad, men huset lyfte flera snäpp och golven blev märkbart varmare)
- Täta fönster och andra springor (också stor skillnad nästan gratis)
Kan tillägga att vi har sänkt vår elförbrukning varje år sedan vi flyttade in med omkring 1000 kWh. När vi flyttade in drog huset 25000 och nu är det nere i 20000, trots att barnen blir äldre, vi har varmare inomhus och vi har blivit fler (sex pers i familjen). Vi gör olika åtgärder allt eftersom i huset istället för att göra allt på en gång.
Flytta in. Känn efter var det drar och prova er fram. Det finns massor med mer eller mindre billiga åtgärder. Knäck er inte med att göra allt på en gång, för det är inte säkert att det behövs.
Saker som vi har gjort:
- Justerat ventilationen (stor skillnad för lite pengar)
- Tilläggsisolera (vet inte om det gjort så stor skillnad, men komforten blir definitivt bättre)
- Byter ut direktverkande el mot frånluftsvärmepump och vattenburet
- Vedeldning (mest för mysfaktorn)
- Byta fönster (kanske inte heller så stor skillnad, men huset lyfte flera snäpp och golven blev märkbart varmare)
- Täta fönster och andra springor (också stor skillnad nästan gratis)
Jag hade tidigare ett Eksjöhus som vi byggde 1989. Frånluftsvärmepump med återvinning från våtutrymmen, 136 m2 och familj på 4 pers, småbarn. Under de allra flesta år låg vi på en förbrukning på mellan 13-15 000 kWh totalt och då var det de humana vintrarna i västsverige vi pratar om. Vet inte vad det hade blivit de två senaste vintrarna. I mina öron låter 19 000kWh i hushållsel abnormt, men mycket rimligare om vi pratar värme.
Ditt förslag på 30k låter som en god gissning och en braskamin hjälper naturligtvis till, utan tvekan.
Ditt förslag på 30k låter som en god gissning och en braskamin hjälper naturligtvis till, utan tvekan.
Fixa fram energideklarationen som kan ge visst underlag trots allt. 7000kr , 19000kr etc säger inte så mycket, beror på vilket elavtal och nätavgifter de har..... Ett hus byggt kring -97 i den storleken och med en flvp som fungerar borde förbruka omkring 11.000 kWh/år el totalt inkl allt (exkl motorvärmare, garage etc) med en normalt sparsam familj.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Jag väntar på deklarationen. Byggt -91 för övrigt.Josth skrev:Fixa fram energideklarationen som kan ge visst underlag trots allt. 7000kr , 19000kr etc säger inte så mycket, beror på vilket elavtal och nätavgifter de har..... Ett hus byggt kring -97 i den storleken och med en flvp som fungerar borde förbruka omkring 11.000 kWh/år el totalt inkl allt (exkl motorvärmare, garage etc) med en normalt sparsam familj.
Som jämförelse hyr vi för tillfället ett trähus byggt -51 med vattenburet system med kökspanna och elpatron. Vi gör av med ca. 13 000 kWh/ år. Eftersom vi inte är hemma särkilt mycket går elen för det mesta dagtid. Spetsar med ved kvällstid. På sommaren är samtliga radiatorer avstängda och vi kör el endast för varmvatten.
Allvetare
· Östergötland
· 4 362 inlägg
Hmm, Verkar vara svårt att få fram energideklaration. Jag sade att vi var mycket intresserade av den, men hon hänsvisade till att det brukades tas fram när man skriver kontrakt ( enl. lag hade säljaren rätt att göra det upptill 6 månader efter kök). Men det känns som lite sent att tänka på vad vi får för boendekostnader när vi har skrivit på kontraktet... Hon erbjöd en klausul i kontraktet så vi kunde avbryta när vi fått deklaration.
Vi får se vad som händer. Själv tycker jag inte det spelar någon roll om man tar fram deklarationen innan köp om man ändå seriöst vill sälja...
Vi får se vad som händer. Själv tycker jag inte det spelar någon roll om man tar fram deklarationen innan köp om man ändå seriöst vill sälja...
Med tanke på siffrorna som presenterats i mäklarbeskrivningen låter det på gränsen till oseriöst. En energideklaration säger inte heller sanningen alla gånger så det gäller att förstå väldigt bra själv. T.ex. vad som menas med "m.h.a av en elpanna till ett vattenburet system. Det finns även en frånluftsvärmepump inkopplad på ventilationen (mekanisk till och frånluft)", jag förstår det inte hur det hänger ihop med den beskrivningen. Placering/Märke/Modell/Tillverkningsår etc på prylarna? Förbered er på kostnaden för ett nytt uppvärmningssystem i köp-kalkylen.
Klicka här för att svara