2 474 läst ·
11 svar
2k läst
11 svar
Ta värme från solslingan till FTX aggregatet
Funderar på om jag kan använda den övre slingan till solladdningen och ta ut värme till vattenbatteriet i FTX-aggregatet.
Har en 4 slingors dala tank och den övre slingan kommer knappast att användas till solladdning på vintern.
Den slingan har frostskyddsvätska så frysrisken finns inte.
Finns det några problem med denna koppling?
Har en 4 slingors dala tank och den övre slingan kommer knappast att användas till solladdning på vintern.
Den slingan har frostskyddsvätska så frysrisken finns inte.
Finns det några problem med denna koppling?
Hej! Jag är ny här men registrerade mig pga din frågeställning som är intressant även om jag är lite frågande.
Hitintills har jag bara träffat på FTX när det gäller återvinningsventilation så förklara gärna hur ditt system ser ut.
Du skriver att du har en 4 slingors Dalatank. Menar du då 1 delad slinga för tappvarmvatten(förvärmning och eftervärmning) och en delad slinga för solen där du väljer att ladda en övre eller undre nivå?
mvh
Solochvår
Hitintills har jag bara träffat på FTX när det gäller återvinningsventilation så förklara gärna hur ditt system ser ut.
Du skriver att du har en 4 slingors Dalatank. Menar du då 1 delad slinga för tappvarmvatten(förvärmning och eftervärmning) och en delad slinga för solen där du väljer att ladda en övre eller undre nivå?
mvh
Solochvår
Tror du att vattnet kommer bli så pass varmt vintertid att du får tillräcklig effekt i batteriet? Vilken temperatur måste vattnet ligga på i batteriet för att kunna få in tex 22 grader i ventilerna ?
Sent from my GT-I9100 using Tapatalk
Hänger inte riktigt med i hur ditt system är kopplat, men principiellt så fungerar det. Dock är det sannolikt en negativ investering.
Snabbräknade lite: I går var en ganska fin och solig dag och uppskattat från Göteborgs miljöförvaltnings data så var solinstrålningen c:a 1,2 kWh/m2 (medeleffekt 50W) Lägger du därpå verkningsgraden på solfångarna samt att energinivån antagligen inte är optimal så är frågan hur mycket du får ut egentligen. Nu ska det i ärlighetens namn sägas att det väl inte blir så mycket sämre instrålning än vad det är just nu men ändå.
Hela ditt hus fungerar ju naturligt som en, förvisso ineffektiv men som till viss del kompenseras av ytan, solfångare.
Snabbräknade lite: I går var en ganska fin och solig dag och uppskattat från Göteborgs miljöförvaltnings data så var solinstrålningen c:a 1,2 kWh/m2 (medeleffekt 50W) Lägger du därpå verkningsgraden på solfångarna samt att energinivån antagligen inte är optimal så är frågan hur mycket du får ut egentligen. Nu ska det i ärlighetens namn sägas att det väl inte blir så mycket sämre instrålning än vad det är just nu men ändå.
Hela ditt hus fungerar ju naturligt som en, förvisso ineffektiv men som till viss del kompenseras av ytan, solfångare.
Jag hade tänk mig följande. Ackulatortanken har två slingor till varmvatten (övre. Undre) och lika dant till solslingorna. Laddningen sker med en ventil som väljer vilken som skall laddas, vid varmare vatten från panelerna än i övre delen av tanken laddas övre delen. Annars laddas med den nedre slingan. På vinten kommer laddningen ske på den nedre slingan och jag kan ta ut värme från tanken genom den övre slingan.
I övre delen av tanken bör det vara tillräckligt varmt för att förse FTX aggregatet med stödvärme. Idag sitter ett elslinga på 1000 W men jag ser inte direktverkande el som någon framtid.
I övre delen av tanken bör det vara tillräckligt varmt för att förse FTX aggregatet med stödvärme. Idag sitter ett elslinga på 1000 W men jag ser inte direktverkande el som någon framtid.
Redigerat:
Styra pumpen tänkte jag göra med element styrningen i FTX'en. Då startar pumpen bara när den behövs. Shunten styrs med samma styrning som golvvärmen fast givaren mäter temperaturen efter värmebatteriet i FTX'en. Börvärdet till shunten är ett par grader varmare än pumpstyrningen, då är shunten alltid öppen innan pumpen slår till.
Produkter som diskuteras: "värmeslinga"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Vi har ett Systemair VR 400 DC och på det kan man inte stänga av.Det lägsta du kan ställa in är 12 grader så i praktiken slår det antagligen aldrig igång om du har det på minsta och skickar ut ca 20-22 grader.Hade varit bättre om man kunde slå av det helt.Suhagg skrev:
Sen en lite rolig sak är att manöverpanelen informerar inte när tillskottsvärmen är på om du har menyspråket på svenska.Dom enda som fick igenom detta va norrmännen så det enda menyspråket som visar när tillskottsvärmen är på är norska.
Jag har ett Fläkt Woods aggregat, där kan jag bara styra ventilationen i 3 steg och se när det är dax att byta filter. Vet inte när tillsats värme är på. Det har kommit ett nytt styrsystem nu som är bättre. Mitt system är från 2008.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden